Dus misschien/waarschijnlijk gecropt en geroteerd met Microsoft Photo Editor?Note: thumbnail size does not match image size —
image crop not reflected in thumbnail?
Problemen met omzetten RAW (D5300) voor CS6
Re: Problemen met omzetten RAW (D5300) voor CS6
Jeffrey's Exif Viewer zegt trouwens ook:
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dit is echt abracadabra voor mij om eerlijk te zijn
De bestanden komen allemaal uit dezelfde serie (vakantie) en daar is allemaal hetzelfde mee gebeurd. Ik heb de foto gemaakt (in de stand JPEG en RAW) en daarna op de computer gezet. Verder is er niets mee gedaan. Ik gebruik geen andere programma's verder.
Ik heb dit met al mijn NEF foto's gehad (ook van hiervoor) bij het openen in CS6 en ook na de converter.
Ik kan ze wel gewoon zien in ViewNX2.
Deze converter had ik gedownload:
https://www.adobe.com/support/downloads ... ftpID=5694
Maar die kon dus geen bestanden vinden om om te zetten. Deze kon ik openen maar toen gaf hij aan dat er geen RAW bestanden aanwezig waren in de aangewezen mappen.
Iemand raadde toen deze aan:
https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/c ... aller.html
die kon ik installeren maar vervolgens nergens meer op de computer terugvinden (wat blijkbaar normaal is?) maar het probleem bleef dus.

De bestanden komen allemaal uit dezelfde serie (vakantie) en daar is allemaal hetzelfde mee gebeurd. Ik heb de foto gemaakt (in de stand JPEG en RAW) en daarna op de computer gezet. Verder is er niets mee gedaan. Ik gebruik geen andere programma's verder.
Ik heb dit met al mijn NEF foto's gehad (ook van hiervoor) bij het openen in CS6 en ook na de converter.
Ik kan ze wel gewoon zien in ViewNX2.
Deze converter had ik gedownload:
https://www.adobe.com/support/downloads ... ftpID=5694
Maar die kon dus geen bestanden vinden om om te zetten. Deze kon ik openen maar toen gaf hij aan dat er geen RAW bestanden aanwezig waren in de aangewezen mappen.
Iemand raadde toen deze aan:
https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/c ... aller.html
die kon ik installeren maar vervolgens nergens meer op de computer terugvinden (wat blijkbaar normaal is?) maar het probleem bleef dus.
-
- Forumlid
Dit zou kunnen, hoewel ik de NEF niet kan zien als afbeelding via de verkenner (ik zie ze allen in ViewNX2), maar ik heb zeker niet alle foto's uit de mappen geroteerd.iJoost schreef:Jeffrey's Exif Viewer zegt trouwens ook:
Dus misschien/waarschijnlijk gecropt en geroteerd met Microsoft Photo Editor?Note: thumbnail size does not match image size —
image crop not reflected in thumbnail?
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Op de een of andere manier is Nikon Transfer er aan te pas gekomen.
Dat programma staat er om bekend om problemen te veroorzaken: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p812503
Hoe heb je de foto's op de pc binnen gehaald?
Dat programma staat er om bekend om problemen te veroorzaken: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p812503
Hoe heb je de foto's op de pc binnen gehaald?
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
Dan kunnen er ook geen meta tags van (andere) bewerkings-programma's in zitten.Qiwi schreef:Verder is er niets mee gedaan.
Maar die zitten er dus wel in.

Anyway, als jij niet weet welke programma's je allemaal hebt gebruikt, ik weet het zeker niet... 't zijn jouw NEF's.
Als ik een NEF uit de camera heb gehaald, en daar gebruik ik de standaard Fotolader (uit MacOSX) voor, dan staat er alleen Nikon in die bestanden. En daarna gebruik ik er uitsluitend programma's op die het originele RAW-bestand niet aanpassen (.xmp bestand komt ernaast te staan). Bovendien gaan ze binnen het uur de eerste backup in.
En zo hoort het ook volgens mij met RAW-bestanden. Zie het als negatieven, die ga je ook niet bewerken. Ook niet een klein beetje.

Ik zou alle programmatuur waarvan je niet heel zeker weet dat ze eraf blijven in de bittenbak gooien als ik jou was. En dat geldt ook voor online tools, in Windows ingebakken viewers en andere "handigheidjes"...
-
- Forumlid
Balen dit
Ik bedacht me ineens, zou het kunnen komen doordat ik mijn foto's op de computer zet via ViewNX2? Is er een betere manier om dit te doen?

Ik bedacht me ineens, zou het kunnen komen doordat ik mijn foto's op de computer zet via ViewNX2? Is er een betere manier om dit te doen?
- DWE
- Forumlid
Als je bereid bent een investering te doen, kan je volgens mij het beste gewoon Adobe Lightroom aanschaffen.
Bekijk mijn foto's op Flickr
- mozes
- Forumlid
fastrawviewer geeft ook de error.

* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
-
- Forumlid
Ook bestanden direct uit de camera (via ViewNX2) kunnen dus niet openen. Zou het daar dan liggen??
Volgens photoshop is Camera RAW versie 9.1.1.461 geïnstalleerd, dus de converter doet het wel denk ik.
Ik vind het gewoon enorm frustrerend dat het programma het gewoon doet alleen er iets dus is dat die RAW bestanden verprutst.
Volgens photoshop is Camera RAW versie 9.1.1.461 geïnstalleerd, dus de converter doet het wel denk ik.
Ik vind het gewoon enorm frustrerend dat het programma het gewoon doet alleen er iets dus is dat die RAW bestanden verprutst.
Maar met lightroom kan ik alsnog niet alles wat ik me photoshop zou kunnen en ik heb dus een programma wat het doet dus daar ligt het probleem ook niet.DWE schreef:Als je bereid bent een investering te doen, kan je volgens mij het beste gewoon Adobe Lightroom aanschaffen.
- DWE
- Forumlid
Je kan vanuit Lightroom je foto direct openen in Photoshop (versie die beschikbaar is op je computer), vervolgens kan je de foto bewerken in PS en met de bewerkingen die je in PS gedaan hebt, weer verder gaan in LR om de foto bijvoorbeeld te exporteren naar JPEG o.i.d.
Bekijk mijn foto's op Flickr
Ik begrijp sowieso niet waarom je een programma nodig hebt om de foto's uit je camera te halen. Card readertje en klaar. Gewoon bestanden verplaatsen... Maar goed, smaken verschillen. 

-
- Forumlid
Nou heb ik alles gelezen hierover maar heb je al eens eraan gedacht om te kijken of Nikon een update heeft voor jou camera.
Lees net een bericht over Nikon firmware vertekeningscorrectie 2.013
zie ik daar jou camera staan voor een update,
staat aan de rechterkant op de pagina.
http://downloadcenter.nikonimglib.com/nl/index.html
-
- Forumlid
Tsjah die heb ik dus niet en om eerlijk te zijn heb ik er ook geen moment bij stil gestaan dat die ook nog aangeschaft moest worden...iJoost schreef:Ik begrijp sowieso niet waarom je een programma nodig hebt om de foto's uit je camera te halen. Card readertje en klaar. Gewoon bestanden verplaatsen... Maar goed, smaken verschillen.
-
- Forumlid
Nu je het zegt, ik heb een mail gehad over aangepaste filmware, die was een beetje ondergesneeuwd!martinh123 schreef:Nou heb ik alles gelezen hierover maar heb je al eens eraan gedacht om te kijken of Nikon een update heeft voor jou camera.
Maar daar heb ik een kaartsleuf (wat is dat dan weer in godsnaam?) of kaartlezer nodig. Daar dan maar eens in gaan investeren.
Hopelijk zijn dan de problemen opgelost... ik wil verdorie gewoon mijn foto's kunnen bewerken