NielsO schreef:Ligt er maar net aan wat voor camera en wat voor lens je gebruikt. Ik kom vaak al met iso 800 ala 1250 al uit de voeten.
Of jij begrijpt het niet, of ik begrijp jou niet.NielsO schreef:Moet wel toegeven dat bij een D3100 hogere iso waardes nodig zijn. Dan zit je al snel op de 1600 ala 2000. Zelf gebruikte ik bijna nooit iso 6400.
Maar ten eerste is de gebruikte camera is natuurlijk totaal irrelevant als we kijken naar de benodigde ISO... Hoever je kunt (en wilt gaan) is een ander verhaal natuurlijk. Tenzij je écht op de limiet gaat zitten met sluitertijd = 1/aantal mm dan zal resolutie en pixelgrootte vast een beetje uitmaken, maar dan zit je zo lag in je sluiter, dat zou ik sowieso niet doen want de meeste zangers, gitaristen en drummers bewegen gewoon. Wellicht dat je daar bij een opera of heel statisch concert prima mee weg komt, maar dan scoor je sowieso een lager percentage scherpe platen dan ik...

En ik ga hier niet roepen dat ik verstand van concertfotografie heb, maar ten eerste ging het over concertfotografie BIJ SLECHT LICHT, dus als jij in situaties fotografeert met ISO 640 en dan nog ruim voldoende licht hebt, waar verder natuurlijk niets mis mee is, dan fotografeer jij dus niet bij slecht licht...