???????? ik heb dit, ik wil dit, en omdat ik dat ook heb ,wil ik dat ook, en als alles niet werkt heb ik ook nog... en dan moet ik ook nog creatief zijn en alle trucjes maken....... om totaal gek van te worden, morgen alles in de kliko mikken en een ding overhouden, en daar creatief mee zijn, heeft je partner tijdens die 3 weken ook nog aansprak en kom je zeker met genoeg materiaal terug voor een heel jaar discussie op dit forum.Omdat ik in het algemeen de meeste foto’s maak in mijn vakanties ben ik al ruim van te voren bezig uit te zoeken wat er allemaal mee moet. Maar ook wat nog eventueel aangeschaft moet worden.
In de komende vakantie (3 weken in juni 2008) hoop ik voornamelijk digitaal te gaan fotograferen, maar mijn Nikon F6 blijft zeker niet thuis! Ook mee gaat mijn Nikkormat EL met zijn MF objectieven. Voor deze objectieven heb ik een infra rood filter. Als de digitale camera voldoende gevoelig is voor infra rood, dan kan ik gaan experimenteren met infra rood fotografie.
Maar die MF objectieven zijn ook erg geschikt voor het maken van panoramafoto’s. Dus ook mijn panorama-kop gaat mee.
Bovendien wil ik meer gebruik gaan maken van een losse flitser. Ik zal er wel niet aan ontkomen om hiervoor een tweede SB-800 aan te moeten schaffen. Bovendien heb ik nog vier Metz flitsers waar ik ook kleurfilters voor heb, die ook op afstand bediend kunnen worden.
Hier heb ik al eens wat mee gefotografeerd, maar met een analoge camera zie je de resultaten pas als je thuis bent, en moet je maar afwachten wat de ontwikkelcentrale er van maakt. En dat valt zwaar tegen.
Maar mijn MF objectieven gaan ook gebruikt worden voor macro-fotografie. Hier voor heb ik tussen- en omkeer-ringen en close-up lenzen.
Maar ook mijn Notebook gaat mee. Waar in ieder geval een programma voor HDR en voor het maken van panoramafoto’s op moet zitten.
En tenslotte nog een hele schoenendoos vol met Cokin-filters, en Nikon zwart/wit filters.
En voor het geval het allemaal weigert te werken gaat er ook nog een wegwerpcamera mee. Per slot van rekening is het de fotograaf die de foto maakt en niet de camera. De fotograaf is gewoon het belangrijkste onderdeel van de camera.
De vakantie bestemming wordt weer Luxemburg. Hier ben ik al zo vaak geweest dat ik hoop dat mijn foto’s meer completere series gaan worden. Terug kijkend dan had je wel heel veel prachtige foto’s, maar bij elk onderwerp was de serie onvoldoende compleet. Het moeten gewoon meer afgeronde onderwerpen worden.
Voor mij zijn het de fotografische mogelijkheden die mij inspireren foto’s te maken, maar ook een omgeving die zo boeit dat je elke keer als je thuis komt en naar je foto’s kijkt, denkt dat er meer mogelijk had moeten zijn. Maar ook dat ik meer zal moeten gaan letten op details, want juist daar voor moet je creatief zijn. En dat valt voor een techneut niet altijd mee. Voorlopig dus mogelijkheden voor trucjes genoeg!
Als mijn trucjes op zijn
GdP schreef: Maar de komende vakantie zie ik het weer helemaal mis gaan. Dan hoop ik in het bezit te zijn van een uitstekende digitale camera, en wat ga ik er mee doen als techneut?
Kom op Gerrit! gewoon zo veel mogelijk foto's maken net alsof je met je f6 aan het schieten bent !

Niet te veel nadenken, leg de momenten vast die vast wil leggen en probeer voor dat je op de eerst volgende luxemburg trip gaat al zo veel mogelijk te hebben geoefend met je nieuwe aanwinst en laat zeker je HP'tje niet thuis , is geen schaamte om angst te hebben maar alles wat fout kan gaan gaat ook fout (Murphy's law)
Doe gewoon je ding schiet met je nieuwe monster gewoon dat wat je vast wil leggen en denk aan een grote geheugenkaart anders is ie zoo vol of je moet alles na elke dag direct op je laptop overbrengen ..
Gaat zeker lukken , en al zou een foto minder mooi zijn wat de heck zo lang jij hem maar mooi vindt .. Daar gaat het om!!
Dusz Laat maar komen die meesterwerkjes .. Zet hem Op!!
grt
DJ