Ik kan niet anders zeggen dat de Phantom 3 Advanced mij tot dusver goed is bevallen. Alleerst de beeldkwaliteit: die is voor een camera met een heel kleine CMOS Sony Exmor sensor heel behoorlijk. Het is natuurlijk niet de D800, waarmee ik 'op de grond' fotografeer, maar toch ben ik best onder de indruk. Wel te allen tijde op ISO 100 blijven, want al bij iso 200 is ruis duidelijk zichtbaar en niet makkelijk te corrigeren. Maar vliegen met een drone doe je over het algemeen onder goede weersomstandigheden, dus het aanhouden van de basisgevoeligheid (=100 ISO) is niet moeilijk, temeer ook omdat de lens met f.2.8 behoorlijk lichtgevoelig is (diafragmeren is overigens niet mogelijk, maar dat is ook niet nodig omdat het manipuleren van scherpte/diepte niet aan de orde is met luchtfotografie). Hoe dan ook: afdrukken tot A4 is zonder meer mogelijk en levert scherpe platen op. Ik denk dat zelfs grotere formaten nog wel zouden kunnen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Nabewerking is wel noodzakelijk om het beste resultaat te verkrijgen. Gelukkig is het mogelijk beelden in RAW (DNG) vast te leggen. Die zijn in Adobe Lightroom of Photoshop prima te bewerken. Er is zelfs een lensprofiel voorhanden binnen deze software.
Filmen is een verhaal apart. Mijn Phantom 3 is de Advanced versie. Die filmt in maximaal HD formaat. Door de gimbal levert de camera fraaie, trillingsloze opnamen op. Maar zoals gezegd, ik gebruik hem met name voor fotografische doeleinden. Niettemin heb ik al een paar leuke videoopnamen kunnen maken. Het monteren van die filmpjes is leuk om te doen. Had ik niet verwacht, daar zit muziek in.
De besturing van de drone is doodeenvoudig. Zoek wel voor de eerste vlucht een plek waar je de ruimte hebt om de drone te leren kennen. Het is altijd uitkijken. Vlieg niet ergens tegenaan, want de drone heeft echt alle propellers nodig om in de lucht te blijven en de beschadiging van een propeller leidt onherroepeijk tot een crash. Overigens kan de drone tegen een stootje en wat kapot is kan in de regel wel makkelijk worden vervangen.
Om de drone te besturen en om livebeeld te hebben heb je een tablet of telefoon nodig. Ik heb zelf een Samsung S5. Op de website van DJI staat een lijst met apparaten die in elk geval compatible zijn. Maar er zijn er meer. Ik ken iemand die de drone met een Samsung S4 bestuurd. Maar mijn oude iPad kan de app van DJI niet eens installeren. Te oud apparaat. Download de Go app en je kunt aan de gang. De software is makkelijk te doorgronden, ook al zijn er behoorlijk veel instellingsmogelijkheden. Ook is het mogelijk om de drone een bepaalde route te laten vliegen, of de houdere van de remote control te laten volgen door de drone. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan. Er gebeuren wat mij betreft teveel ongelukken met dit soort geautomatiseerde vluchten. Zoek maar eens op YouTube naar crashes met de Phantom. Sowieso doen, want je kunt er veel van leren, met name wat je niet moet doen.
Een drone is een vliegtuig en moet derhalve veilig zijn. De app houdt veel in de gaten: batterijen te kou (in de winter), de drone stijgt niet op. Moet het kompas worden gekalibreerd: de drone vliegt niet voordat je dit gedaan hebt (niet moeilijk overigens). Tot nu toe heb ik nog geen ongelukken gehad, maar ik ben dan ook erg voorzichtig. Ik houd de drone goed in de gaten en in ieder geval in het zicht. Hoger dan de in Nederland toegestane maximum hoogte van 120 meter kom ik niet en ik laat de drone ook niet meer dan 150 meter bij me wegvliegen. Voor wat ik er mee doe is dat ook niet nodig. En toch ben ik nog altijd bang dat ik de verbinding verlies en dat de drone (toch een investering van ruim 1000 euro) onbestuurbaar wordt. Kijk maar op het internet, er zijn genoeg gevallen waarbij men om onverklaarbare redenen contact met de drone verloor. In samenhang hiermee en tot slot: mocht je de aanschaf van een drone overwegen: houd je aan de regels, vlieg niet boven aaneengesloten bebouwing en mensenmassa's en denk aan de privacy van mensen.