Bericht
door M@rcel » ma feb 29 2016 9:37 pm
De Nikon 200-500 heb ik nu 2 maanden en heb nog niet erg veel foto's ermee gemaakt, 229 stuks. De foto's die ik ermee gemaakt hebben zijn sporten zoals driftende auto's, karten en motorcross en op alle brandpuntsafstanden op zonnige dagen en bewolkte dagen (af en toe een bui).
De ISO met deze lens op 100 houden kan op een zonnige dag (of met ISO 400 sluitertijden van 1/2000), maar bij bewolkt weer moet je al snel naar ISO 400 om bij 500mm sluitertijden van 1/800 te halen. Zit er weinig lucht of lichte delen in je foto, dan gaat de ISO nog meer omhoog om snelle sluitertijden te houden.
De autofocus snelheid is goed, maar niet zo snel als de 70-200 VRII. Je kunt de snelheid duidelijk verbeteren en het "zoeken naar" verminderen door de lens vanaf 6 meter te laten scherpstellen. Op de normale scherpstelstand is de AF goed, maar dan moet je bepalen waar je onderwerp in beeld zal komen, zodat er weinig afstand overbrugt hoef te worden. Dit gaat zelfs goed met karts die in een kom bocht naar je toekomen, nagenoeg alle foto's waren scherp. De snelheid is dan niet erg hoog meer, maar ze gaan wel van links naar rechts en ze komen naar je toe (ik stond haaks op de kom bocht)
De VR helpt ook veel om bij 500mm nog scherpe foto's uit de hand te krijgen. Maar met een statief zullen de foto's scherper zijn. Het valt me wel op dat van alle 229 foto's er maar zo'n 3-4 stuks niet scherp zijn.