Deze maand weer veel fraaie inzendingen. Leuk om ieders interpretatie van het thema 'Verval' te zien. Bijgaand mijn bescheiden mening over de inzendingen.
Gerrit: om maar gelijk met de deur in huis te vallen; een hele boeiende foto. Zwart-wit doet het goed hier en door de vele rechte lijnen blijf ik ernaar kijken.
Ruud_388: ook deze zwart-witfoto kan mij wel bekoren. Vooral de dieptewerking van de lucht. Minder vind ik de krappe kadering links en rechts.
Peter: de foto vind ik wat druk overkomen door de rommelige voorgrond. Bij de lucht linksboven lijkt iets te enthousiast aan de schuifjes getrokken te zijn.
Tuihanti: knappe opname van het verval van het leven. Mooi scherp alleen wordt mijn aandacht wat naar de achtergrond rechts getrokken.
richhanz: fraaie kleuren in deze vervallen motor, maar ik mis vooral de scherpte.
Jaap Driest: gevalletje urbex. Doet het natuurlijk goed bij dit onderwerp. Ik had nog wel wat van de douchebakken willen zien.
iwan073: leuke invulling van het thema. Mooi gezichtspunt gevonden om de toren in beeld te brengen. Eigenlijk meer een ruïne dan verval. Wel een boeiende opname.
eelco: prachtige sfeer in deze opname! De lichtval is boeiend en ook weer een foto waarin je blijft ontdekken. Op m'n shortlist.
CaptainHook: voor het thema 'Verval' had ik liever meer details achter het raam gezien. De muur is nog best gaaf

. Wel een mooi standpunt gekozen, maar meer luik en achter het luik had de foto sterker gemaakt. Door het flitslicht komt hij ook wat hard over.
Sandor Gora: een hele andere invulling van het thema. Meer zoals ik het ook in mijn hoofd had; het verval van een rivier (of stroompje) wat dan weer niet een vervallen indruk hoeft te maken

De foto komt wat flets over en ik vind hem wat saai.
Brutus: bij deze fraaie foto heb ik het meest moeite het thema te herkennen. Ongetwijfeld heeft Brutus daar een idee over. Het enige minpuntje is de hele witte lucht, hoewel dat misschien juist de rest van de foto meer kracht geeft. Ook op mijn shortlist.
jur001: een hele ander invalshoek. Fotografisch goed vastgelegd dit onsmakelijke hapje

Het is waarschijnlijk je keuze om het verval goed close in beeld te brengen, maar ik vind hem dan iets te krap gekaderd. Misschien was meer inzoomen op de schimmels nog fraaier geweest. Brengt mij op het idee om hier eens iets macro-achtigs mee te doen.
a3aanw: deze toverde een glimlach op mijn gezicht. Ik stel mij voor dat hier nog daadwerkelijk iemand woont. Mooie kleurige plaat. Enige punt is dat mijn aandacht wat teveel naar de achtergrond wordt getrokken. Daar is teveel detail te zien.
MarcoD750: mooi! De boten maken de plaat af en de mist zorgt voor een natuurlijk kader waardoor de achtergrond niet meer afleidt van het onderwerp.
ReinaB: eenvoud siert, zegt men. Dat geldt wat mij betreft zeker voor deze opname. Alleen datgene in beeld waar het om gaat en ook nog in een mooi bij het onderwerp passend kader. Ik had in de software de lijnen nog rechtgezet. Op mijn shortlist.
Willem Focus: fijne onhollandse sfeer waar ik wel van houd. Ondanks de best aanwezige zon een pastelachtig beeld, maar niet zo vervallen als ik zou willen voor dit thema. Mooie foto.
Jacob_O: een hele andere interpretatie van het thema. Duidelijk verval of het begin ervan zoals je zelf zegt. Ik heb het gevoel dat er meer inzit in wat andere weersomstandigheden: mist of donker, regenachtig weer en/of zwartwitomzetting...
Charlie Scene: ook een vervallen lekkernij: technisch een prima foto die bij mij wat hard overkomt wat betreft het licht. Misschien had natuurlijk licht icm een lange sluitertijd een wat aantrekkelijker beeld opgeleverd. Het standpunt en de scherptediepte bevallen mij echter wel.
edrocket: duidelijk weer goed over nagedacht. Het menselijk verval als een soort poster In eerste instantie lijkt het een poster die je ergens hebt gezien, maar zoals je al schreef, heb je hem zelf bedacht en samengesteld: klasse. Voor mij ook de juiste sfeer bij dit thema. Enige wat mij dan niet raakt, is de röntgendetails op je hoofd, hoewel ik dat in het kader van je eigen concept wel begrijp.
Belinda: mooie foto met een prettige scherptediepte en lekker scherp. Eenvoud siert geldt hier zeker.
Mijn eigen foto: vanaf het begin had ik hetverval van een rivier in mijn hoofd. Bijvoorbeeld een vistrap hier in de buurt. Door het hoge water de afgelopen maand, was daar niets van te zien.Toen ik boven de stuw stond, was hij gedeeltelijk naar beneden vanwege het hoge water en zag ik het kolkende water naar beneden storten. Door met de sluitertijd te spelen wilde ik de beweging van het naar beneden vallende water pakken. Zelf vind ik hem wel geslaagd omdat ik er steeds weer andere dingen in zie. Mijn vrouw wil hem als Xpozer aan de muur
Alles nog eens overwegend gaat mijn stem deze maand naar eelco
Groet, Jos