Standaard lens op mijn D90 voor vakantie.
Standaard lens op mijn D90 voor vakantie.
Binnenkort ga ik op vakantie, en wil graag maar 1 allround lens meenemen waar ik mooie plaatjes mee kan maken. Helaas is mijn budget niet zo groot, en dacht ik zelf aan de Sigma 17-70 of de Sigma 18-200. Ik heb totaal geen ervaringen met deze lenzen of met alternatieven.
Wie heeft er ervaring met deze lenzen of tips voor andere alternatieven.
Wie heeft er ervaring met deze lenzen of tips voor andere alternatieven.
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Standaard lens op mijn D90 voor vakantie.
Welke heb je nu bij je D90?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Ik dacht de 18-105. Voor de zekerheid vanavond even kijken.
- Brutus
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als het je niet gaat om meer telebereik (en daar gaat het je zo te zien niet om, anders zou je de 17-70 niet overwegen) zou ik zeggen: hou je geld in je zak en gebruik de 18-105.
Niets mis mee.
Niets mis mee.
Groet,
Bert
Bert
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Volledig mee eens! De Sigma 17-70 en 18-200 zijn trouwens totaal verschillend in optische kwaliteit. Verlenging van het zoombereik heeft bijna altijd inleveren van kwaliteit tot gevolg en hoe meer verlenging hoe meer er wordt ingeleverd.
Als ik moest kiezen tussen Sigma 17-70 en Nikon 18-105 dan zou ik de 17-70 niet nemen. Ik heb 'm met de D90 ooit gekocht als opvolger van de 18-105 en dat was een vergissing. Maar dat is persoonlijk. Ik heb de 17-70 toen omgeruild voor een 16-85 en dat was wél een flinke stap vooruit.
Als ik moest kiezen tussen Sigma 17-70 en Nikon 18-105 dan zou ik de 17-70 niet nemen. Ik heb 'm met de D90 ooit gekocht als opvolger van de 18-105 en dat was een vergissing. Maar dat is persoonlijk. Ik heb de 17-70 toen omgeruild voor een 16-85 en dat was wél een flinke stap vooruit.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
-
- Forumlid
Waarbij ik wil opmerken dat de 18-105 zwaar onderschat wordt qua beeldkwaliteit.
Op mijn D7100 gekocht mét de 18-105, omdat ik zo snel geen "losse" body kon kopen, heeft dit objectief mij aangenaam verrast.
Antwoord op de vraag:
Als ik een zoom zou kopen met een riant bereik en rekening zou houden met prijs/prestatie, zou mijn voorkeur w.s uitgaan naar een Sigma 18-200 C (Contemporary).
Op mijn D7100 gekocht mét de 18-105, omdat ik zo snel geen "losse" body kon kopen, heeft dit objectief mij aangenaam verrast.
Antwoord op de vraag:
Als ik een zoom zou kopen met een riant bereik en rekening zou houden met prijs/prestatie, zou mijn voorkeur w.s uitgaan naar een Sigma 18-200 C (Contemporary).
-
- Forumlid
Bedenk wel dat er van de sigma 17 70mm 3 varianten in omloop zijn.
17 70mm f2.8-4.5
17 70mm f2.8-4
17 70mm f2.8-4 C
Ik weet niet welk type Patrick had maar ik was wel tevreden met mijn exemplaar van de tweede type (2.8-4).
De eerste type (2.8-4.5) moet idd slecht zijn geweest.
Verders ben ik het eens met de vorige sprekers , als je al de 18 105mm hebt lekker je geld voor vakantie gebruiken.
17 70mm f2.8-4.5
17 70mm f2.8-4
17 70mm f2.8-4 C
Ik weet niet welk type Patrick had maar ik was wel tevreden met mijn exemplaar van de tweede type (2.8-4).
De eerste type (2.8-4.5) moet idd slecht zijn geweest.
Verders ben ik het eens met de vorige sprekers , als je al de 18 105mm hebt lekker je geld voor vakantie gebruiken.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ik weet ook niet welk type Patrick had. Heeft hij er dan ook een gehad?
Ik had in elk geval ook het tweede type. En ik vond het niks. Niet scherp te krijgen. Hoorde trouwens dat er wat "maandag-exemplaren" tussen zaten.

Ik had in elk geval ook het tweede type. En ik vond het niks. Niet scherp te krijgen. Hoorde trouwens dat er wat "maandag-exemplaren" tussen zaten.
Groet, Jaap
Als ik het zo lees, kan ik het beste deze vakantie mijn 18-105 meenemen. Lekker makkelijk, niet teveel gesleep met lenzen 

Wat voor vakantie ga je doen, stedentrip, zonvakantie, rondtrekken??
Opzich heb je met de 18-105 een prima lens voor allround gebruik voor als je je centen in je zak wilt houden, maar niet heel lichtsterk, dus zal je met je iso een beetje moeten gaan spelen als je indoor of met weinig licht zit. Ik weet niet vanaf welk iso de ruis op de D90 irritant begint te worden, maar als je in RAW schiet is dat nog wel een beetje weg te werken. Als je een "klein beetje" wilt uit gaan geven voor een lichtsterkere lens, dan zou ik de Tamron 17-50 non VC nemen (prima "vakantie lens").
Opzich heb je met de 18-105 een prima lens voor allround gebruik voor als je je centen in je zak wilt houden, maar niet heel lichtsterk, dus zal je met je iso een beetje moeten gaan spelen als je indoor of met weinig licht zit. Ik weet niet vanaf welk iso de ruis op de D90 irritant begint te worden, maar als je in RAW schiet is dat nog wel een beetje weg te werken. Als je een "klein beetje" wilt uit gaan geven voor een lichtsterkere lens, dan zou ik de Tamron 17-50 non VC nemen (prima "vakantie lens").