Formatteren

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
CaptainHook

Re: Formatteren

Bericht door CaptainHook » zo mar 13 2016 11:04 am

Hoe je geheugenkaartjes moet formatteren, staat toch keurig vermeld in de handleiding? :think:
Beide rode knopjes ingedrukt houden, dan begint [FOR] te knipperen en vervolgens nog een keertje indrukken. (eventueel ook nog het gewenste geheugenslot kiezen)

Blz. 32 van de NL handleiding. http://download.nikonimglib.com/archive ... (Nl)03.pdf
Of eventueel via het menu (pagina 262).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 14 2016 10:46 am

brnrds schreef:....maar na het knipperen van FOR gebeurde er niets?
Zoals je voorganger schreef: "en vervolgens nog een keertje indrukken."

Die extra handeling is ervoor, dat je in het heetst van de foto-strijd niet per "ongeluk" je kaartje formatteert.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » ma mar 14 2016 2:59 pm

Valt best mee, als je de moeite neemt om de handleiding door te nemen was je dit op pagina 32 al tegengekomen.
Dan moet je verder lezen dan punt 1 op pagina 32 en kijken wat er onder punten 2 en 3 te vinden is
Precies datgene wat hier verteld wordt.
Nikon Z Z & de maskers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mar 14 2016 6:43 pm

Formatteren van een kaartje zou ik sowieso altijd via het menu doen.
Vreemd toch dat mensen zelfs de meest elementaire informatie niet even uit de handleiding halen, maar ja, wie ben ik...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mar 15 2016 9:12 am

@brnrds: ik leer altijd graag bij, maar nu ontgaat me ff wat hier niet duidelijk en/of onbegrijpelijk aan zou zijn: :frown:

Beide rode knopjes ingedrukt houden, dan begint [FOR] te knipperen en vervolgens nog een keertje indrukken. (eventueel ook nog het gewenste geheugenslot kiezen)

Blz. 32 van de NL handleiding. http://download.nikonimglib.com/archive ... (Nl)03.pdf
Of eventueel via het menu (pagina 262).

:?:
Hoe kan dat duidelijker uitgelegd worden dan? :think: Graag je tips.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mar 15 2016 9:21 am

Nogmaals, wat is er negatief aan mijn uitleg? Ik vraag heel gewoon wat er niet duidelijk genoeg was/is. Niks meer, niks minder... :?

Enne, formatteren vanuit je camera gaat ook in seconden hoor. Bij je PC moet je toch ook bevestigen, met een extra muisklik, dat je echt wilt formatteren... Anders blijft 'ie ook wachten en wachten en wachten... :wink:

Grote voordeel is dat bij in-camera formatteren je het geheugenkaartje gewoon kunt laten zitten, waar 'ie zit. Hoef je 'm ook niet er uit te halen, weer in een cardreader te stoppen, daar weer handelingen te verrichten, weer er uit halen, weer terug in de camera stoppen, enzovoorts.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 15 2016 5:58 pm

Het wordt nu steeds meer de omgekeerde wereld, waar het gaat om het lezen van een handleiding. De boodschapper is de kwaaie pier.
Laatst ook al, toen het ging over een simpel gegeven als de flitssynchronisatietijd.

Ik persoonlijk zou een kaartje nooit of te nimmer op de PC formatteren. Teveel ellende over gelezen.
En dan gewoon via het menuutje. Simpeler kan het niet, en niet sneller.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di mar 15 2016 6:49 pm

duidelijk? Je moet wel beide knopjes opnieuw indrukken als FOR knippert ... in elk geval doe ik dat altijd. Hierboven lees ik dat niet. Letterlijk staat er dat je de knopjes ingedrukt moet houden (niets over wanneer je ze weer moet loslaten) en vervolgens dat je iets nog eens moet indrukken. Maar wat ? ... de knopjes waren al ingedrukt volgens TFM ..

Ik heb een wekker al meer dan 30 jaar van Ph uit Eindhoven met de volgende instructies: "zet de schakelaar op 'wekken', stel de tijd in, sluit het klepje en zet de schakelaar weer op 'tijd'; als u de wekker in strijd met de gebruiksaanwijzing gebruikt, vervalt de garantie". Allemaal mooi, maar de schakelaar zit onder het klepje en is dus niet meer bereikbaar als je het sluit. Het klepje weer openen is in strijd met de gebruiksaanwijzing > garantie vervalt. Gebruiksaanwijzingen schrijven is een vak (niet het mijne). Ik mocht destijds gratis Ph terugbellen over hoe het echt zat.

@brnrds: laat je niet afschrikken. Een misverstand is gauw ontstaan en ook het gevoel "waarom luistert hij/zij nou niet".

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mar 15 2016 9:20 pm

Blijkbaar gaat de discussie nu over de onbegrepen interpretatie van de gebruikte tekst en da's jammer. Wilde slechts helpen door het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. :?
Er staat toch een keurige verwijzing naar de gebruiksaanwijzing? Dacht toch echt dat ik ook had vermeld dat je beide knoppen moest indrukken, maar blijkbaar leest iemand anders daar wat anders. :?

1 Zet camera aan.
2 Druk op de knoppen [format] [format]
Houd de knoppen [format] [format] gelijktijdig
ingedrukt totdat een knipperende
'FOR' (formatteren) in de sluitertijdweergaven in het
bedieningspaneel en de zoeker verschijnt.
Als er twee geheugenkaarten zijn geplaatst, wordt de
kaart in sleuf 1 geselecteerd; u kunt de
kaart in sleuf 2 kiezen door aan de
hoofdinstelschijf te draaien.

Om af te sluiten zonder de geheugenkaart te formatteren, wacht
totdat 'FOR' stopt met knipperen (ongeveer zes
seconden) of druk op een andere knop dan de
knoppen [format] [format]

3 Druk opnieuw op de knoppen [format] [format]
Druk de knoppen [format] [format] voor de tweede keer tegelijkertijd in zolang als
'FOR' knippert om de geheugenkaart te formatteren.
Verwijder niet de geheugenkaart of ontkoppel niet de voedingsbron tijdens het formatteren.
Zodra het formatteren is voltooid, tonen het bedieningspaneel en de zoeker het
aantal foto's dat kan worden vastgelegd bij de huidige instellingen.

Of op pagina 262

Menu-knop --> setup-menu
Om met formatteren te beginnen, kies een geheugenkaartsleuf en
selecteer Ja
.
Merk op dat bij het formatteren alle foto's en andere gegevens op de geheugenkaart in de geselecteerde sleuf permanent
worden verwijderd
.
Maak indien nodig van tevoren back-up kopieën alvorens te formatteren

@henkk: Ik hoor graag wat daar eventueel niet duidelijk zou kunnen zijn? Ik maak zelf ook wel eens handleidingen behorende bij technische werkzaamheden en ik vind het bovenstaand (uit de Nikon manual) al behoorlijk 'simplistisch'. :|

Mag toch hopen dat we niet op z'n amerikaans gaan beginnen in de trant van:
-pas op, deze koffie is heet, u kunt uw lippen verbranden.
-of let op; de magnetron is niet geschikt om uw schoothondje te drogen na een douchebeurt.
Er is ook nog zoiets als gezond boerenverstand. Toch? :)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di mar 15 2016 9:53 pm

Beste Erik e.a,

De instructie uit het manual is completer dan wat hier eerder was gepubliceerd. En er staat zoveel tekst tussen het verschijnen van de knipperende FOR-melding en de vervolgactie dat die melding (en de kans om een actie te doen) al weer verdwenen is voor je verder gelezen hebt. Wat er bij voorbeeld niet staat (ook niet in de uitgebreide tekst) is dat je wel tijdens het knipperen van FOR opnieuw op die twee knoppen moet drukken. Als de knipperende FOR-melding weer (kennelijk na 6 sec) verdwenen is, helpt het opnieuw drukken niet maar krijg je hooguit opnieuw een knipperende FOR-melding. Ja en die had je al eerder gezien. Snelle conclusie: het werkt niet.
Ik heb dat ook met recepten om dingen te koken, daar kan ik niet mee uit de voeten (en toch kan ik best lekker koken).

Kortom, ik kan me best voorstellen dat iemand z'n best doet om TFM te volgen en het toch niet werkt.
En ik vind dat we met nieuwe forumdeelnemers soepel moeten omgaan.

Laten we het hierbij laten en de TS het advies geven het formatten toch vooral in de camera te doen door
1) op beide rood gemerkte knoppen te drukken totdat FOR gaat knipperen;
2) tijdens het knipperen van FOR nogmaals tegelijkertijd beide rood gemerkte knoppen in te drukken en ingedrukt te houden totdat er een groot getal beschikbare beelden in het scherm verschijnt.
3) En voor nadere uitleg en varianten het manual nog eens te lezen.

Veel plezier met het fotograferen allemaal!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo mar 16 2016 7:28 am

Anders doe je toch gewoon formatteren via het menu? Na 10x kun je die optie zo snel terugvinden dat het net zo snel is als de 'twee knoppen methode'. Ik dor het al jaren via het menu. Wist niet eens dat die format knoppen daarvoor waren...

En als die methode eventueel toch 1 of 2 seconden langzamer blijkt te zijn dan mis je op dat moment ook helemaal niets. Formatteren doe je immers in de voorbereiding, niet 1 seconden voordat je een belangrijke foto maakt.
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”