Accu's
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Accu's
Wat is de gemiddelde levens duur van een accu van een fototoestel bv de D7100 of de D610 ? Of gaat het er om hoevaak je hem oplaad?
Sony a1 Sony 200-600.
Re: Accu's
Leeftijd & laden; beiden zijn bepalend. (en nog meer)
Zowel het aantal laad/ontlaadcycli alsmede de leeftijd spelen een rol bij Lithium gebaseerde accu's. Ook de manier van op- en ontladen zijn belangrijk. (zowel elektrisch gezien als qua temperatuurcondities)
Daarnaast spelen de gebruiks- en opslagtemperatuur een rol bij de uiteindelijke levensduur.
FYI
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _of_li_ion
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
Daarnaast speelt de kwaliteit van de gebruikte materialen bij de productie een rol. Hoe zorgvuldig en gelijkmatig zijn de koolstof elektrode, het gebruikte elektrolyt en de isolator opgebouwd?
M.a.w. er is geen éénduidig antwoord op te geven.
Gemiddeld genomen 3 tot 4 jaar bij 'normaal' gebruik. Alleen rijst dan de vraag; wat is 'normaal'?
Maar een >vijf jaar oude lithium-ion accu (ook al zit 'ie nog nieuw in de verpakking) is gewoon niet goed meer. Zal het misschien nog wel doen, maar heeft in ieder geval niet meer de capaciteit van een vers geproduceerd exemplaar.
Zowel het aantal laad/ontlaadcycli alsmede de leeftijd spelen een rol bij Lithium gebaseerde accu's. Ook de manier van op- en ontladen zijn belangrijk. (zowel elektrisch gezien als qua temperatuurcondities)
Daarnaast spelen de gebruiks- en opslagtemperatuur een rol bij de uiteindelijke levensduur.
FYI
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _of_li_ion
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
Daarnaast speelt de kwaliteit van de gebruikte materialen bij de productie een rol. Hoe zorgvuldig en gelijkmatig zijn de koolstof elektrode, het gebruikte elektrolyt en de isolator opgebouwd?
M.a.w. er is geen éénduidig antwoord op te geven.
Gemiddeld genomen 3 tot 4 jaar bij 'normaal' gebruik. Alleen rijst dan de vraag; wat is 'normaal'?

Maar een >vijf jaar oude lithium-ion accu (ook al zit 'ie nog nieuw in de verpakking) is gewoon niet goed meer. Zal het misschien nog wel doen, maar heeft in ieder geval niet meer de capaciteit van een vers geproduceerd exemplaar.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Een Hama EnEL3 replica doet het al sinds de terugroepactie van de Nikons EnEl3 (2006 of 7?). De laatste meer dan 5 jaar slechts beperkt gebruikt maar hij houdt behoorlijk stand in de D50.
Diverse Nikons EnEl3e's doen het al 4 tot bijna 7 jaar in D700/300S.
Een aantal gebruikt bijgekochte neppers doet het veel minder goed.
Gewoon geen zorgen maken, tijdig opladen en niet lang ontladen wegleggen.
Bij een batterijpakket van een laptop zat ooit het advies het pakket van de fabrikant het na elke tientallen keren herladen helemaal leeg te trekken tot het apparaat zelf uitschakelt (dwz niet helemaal leeg maar tot op enkele procenten). Helemaal leegtrekken geeft risico op doodgaan/ompolen e.d. Het komt mij voor dat voortdurend helemaal leegtrekken niet goed is en ook te frequent herladen niet.
Mijn scheerapparaat loopt al jaaaaren met een wekelijkse laad/ontlaadcyclus met waarschijnlijk NiMH's. Wordt regelmatig helemaal leeggetrokken. Na honderden laadcycli nog geen vermoeiing merkbaar (ik vermoed dat het soort ontlading er ook toe doet en dat een motor de batterijen minder belast dan andere gebruikers).
Over gebruiksduur en behandeling van batterijen zijn veel meningen mogelijk en onderzoeken te citeren. Ik noem hierboven slechts enkele eigen ervaringen.
Groet, Henk.
Diverse Nikons EnEl3e's doen het al 4 tot bijna 7 jaar in D700/300S.
Een aantal gebruikt bijgekochte neppers doet het veel minder goed.
Gewoon geen zorgen maken, tijdig opladen en niet lang ontladen wegleggen.
Bij een batterijpakket van een laptop zat ooit het advies het pakket van de fabrikant het na elke tientallen keren herladen helemaal leeg te trekken tot het apparaat zelf uitschakelt (dwz niet helemaal leeg maar tot op enkele procenten). Helemaal leegtrekken geeft risico op doodgaan/ompolen e.d. Het komt mij voor dat voortdurend helemaal leegtrekken niet goed is en ook te frequent herladen niet.
Mijn scheerapparaat loopt al jaaaaren met een wekelijkse laad/ontlaadcyclus met waarschijnlijk NiMH's. Wordt regelmatig helemaal leeggetrokken. Na honderden laadcycli nog geen vermoeiing merkbaar (ik vermoed dat het soort ontlading er ook toe doet en dat een motor de batterijen minder belast dan andere gebruikers).
Over gebruiksduur en behandeling van batterijen zijn veel meningen mogelijk en onderzoeken te citeren. Ik noem hierboven slechts enkele eigen ervaringen.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Pierre
- Forumlid
Ik heb in februari 2014 een D7100 gekocht en enkele weken geleden is de accu er mee opgehouden, hij laadt niet meer op, ik heb naar Nikon gemaild maar op de accu blijkt maar één jaar garantie te zitten, ik vindt dat ie er erg snel mee opgehouden is. Gr. Pierre.
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
- Cornerstone
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bijna 2 jaar lijkt me wel het gemiddelde
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb diverse originele EN EL3's voor m'n D300 en eentje is toch echt net zo oud als de camera (2009). Kwaliteit volgens de monitor = 3, oftewel redelijk eind heen, maar nog steeds bruikbaar zonder problemen. Een paar honderd foto's moet dan nog probleemloos kunnen. Levensduur staat en valt met de behandeling. Ennuh... ze houden niet van koud weer. Dat scheelt een slok op een borrel.
- ben42
- Moderator
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Statistiek van 1.
Camera: D7000 (juli 2011)
Aantal opnamen in totaal 69018
JPEG: 42733
Raw: 26106
Max aantal opnamen op 1 accu bij normaal gebruik, meer dan 1300.
Max aantal opnamen op 1 accu bij systematisch gebruik meer dan 2300.
Totaal aantal sluiterbewegingen meer dan 45000
Aantal maal laden waarschijnlijk 150 a 250 keer. (Schatting0
Accu staat nog steeds op een leeftijd van 0 (van een schaal van 0 tm 4)
Zoals gezegd dit is een statistiek van 1 en het zou zomaar kunnen dat de accu het volgende week helemaal begeeft, maar tot op heden merk ik dus nog geen kwaliteits verschil in de ondertussen 5 jaar oude accu.
Gezien de 'age' die wordt aangegeven door de D7000/batterij electronica gaat de accu nog wel een tijdje mee.
Mijn Accu in de D70 doet het ook nog steeds. (ruim 10 jaar oud, ruim 20000 foto's), laatste 5 jaar nauwelijks gebruikt.
Voor telefoons is mijn ervaring dat na 1000 keer laden de capaciteit toch wel aanzienlijk terugloopt.
Lithium accu's kun je erg lang laten liggen, zolang ze maar niet leeg lopen.
Ik zou bij voorkeur geen 'oud' geproduceerde accu kopen, maar volgens mij gaat een accu die b.v. maar 2 maal per jaar gebruikt wordt waarschijnlijk wel 10 a 20 jaar mee. (Zelf gebruik ik b.v. ook penlights waarbij de claim is dat deze de spanning in de verpakking 20 jaar vasthouden).
Zelf zit ik te overwegen voor de volgende vakantie ook een 'nep' accu te kopen, voor het geval dat mijn Nikon accu het begeeft. Maar dit is meer een verzekering, dan dat ik momenteel een indicatie heb dat dit nodig is.
Vriendelijke groet,
Ben
Camera: D7000 (juli 2011)
Aantal opnamen in totaal 69018
JPEG: 42733
Raw: 26106
Max aantal opnamen op 1 accu bij normaal gebruik, meer dan 1300.
Max aantal opnamen op 1 accu bij systematisch gebruik meer dan 2300.
Totaal aantal sluiterbewegingen meer dan 45000
Aantal maal laden waarschijnlijk 150 a 250 keer. (Schatting0
Accu staat nog steeds op een leeftijd van 0 (van een schaal van 0 tm 4)
Zoals gezegd dit is een statistiek van 1 en het zou zomaar kunnen dat de accu het volgende week helemaal begeeft, maar tot op heden merk ik dus nog geen kwaliteits verschil in de ondertussen 5 jaar oude accu.
Gezien de 'age' die wordt aangegeven door de D7000/batterij electronica gaat de accu nog wel een tijdje mee.
Mijn Accu in de D70 doet het ook nog steeds. (ruim 10 jaar oud, ruim 20000 foto's), laatste 5 jaar nauwelijks gebruikt.
Voor telefoons is mijn ervaring dat na 1000 keer laden de capaciteit toch wel aanzienlijk terugloopt.
Lithium accu's kun je erg lang laten liggen, zolang ze maar niet leeg lopen.
Ik zou bij voorkeur geen 'oud' geproduceerde accu kopen, maar volgens mij gaat een accu die b.v. maar 2 maal per jaar gebruikt wordt waarschijnlijk wel 10 a 20 jaar mee. (Zelf gebruik ik b.v. ook penlights waarbij de claim is dat deze de spanning in de verpakking 20 jaar vasthouden).
Zelf zit ik te overwegen voor de volgende vakantie ook een 'nep' accu te kopen, voor het geval dat mijn Nikon accu het begeeft. Maar dit is meer een verzekering, dan dat ik momenteel een indicatie heb dat dit nodig is.
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700