zand tussen de lens
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
zand tussen de lens
Goede dag,
Ik ben een tijdje terug het strand op gegaan en stom genoeg mijn objectief niet voldoende beschermt het waaide behoorlijk waardoor er allemaal zandkorrtjes tussen zijn gekomen. Wannner ik nu wil en en uitzoemen schuurt er van alles.
hoe krijg ik dit het beste weer schoon durf het momenteel niet meer te gebruiken.
Anne
Ik ben een tijdje terug het strand op gegaan en stom genoeg mijn objectief niet voldoende beschermt het waaide behoorlijk waardoor er allemaal zandkorrtjes tussen zijn gekomen. Wannner ik nu wil en en uitzoemen schuurt er van alles.
hoe krijg ik dit het beste weer schoon durf het momenteel niet meer te gebruiken.
Anne
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: zand tussen de lens
Hallo Anne,
Ik denk dat je daar zelf weinig meer aan kunt doen dan loszittend zand wegvegen. Voor al het andere zul je het objectief naar Nikon Service in Beverwijk moeten brengen/sturen. Verwacht wel een aardig kostenplaatje voor zo'n operatie want hij zal geheel uit elkaar moeten.
Je geeft niet aan om welk objectief het gaat maar een dergelijke schoonmaakbeurt kan de waarde van de goedkope objectieven snel overtreffen.
Ik denk dat je daar zelf weinig meer aan kunt doen dan loszittend zand wegvegen. Voor al het andere zul je het objectief naar Nikon Service in Beverwijk moeten brengen/sturen. Verwacht wel een aardig kostenplaatje voor zo'n operatie want hij zal geheel uit elkaar moeten.
Je geeft niet aan om welk objectief het gaat maar een dergelijke schoonmaakbeurt kan de waarde van de goedkope objectieven snel overtreffen.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- Hilda
- Forumlid
@AnnevdB Je zou het via je verzekering kunnen proberen. 2 jaar geleden of zo had ik een lens die niet meer scherp wilde stellen, opgestuurd naar Nikon, hier constateerde men val/stootschade en vuil/zand/stof. Verzekering heeft reparatiekosten vergoed. Ik had de lens daarvoor mee gehad naar Schiermonnikoog en ws is daar iets misgegaan.
Niet iedere foto laat zich maken.
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb zoiets nog nooit gedaan en weet niet of er een risico aan kleeft de volgende ideeën. Heb je al geprobeerd om die korrels via de overgang van lensdelen met een stofzuiger te verwijderen? Ik heb wel eens iets gelezen over het zuigeffect bij zoomlenzen, waardoor bij het uitzoomen onderdruk ontstaat en er vuil naar binnen gezogen wordt. Ik kan mij voorstellen dat je het vuil theoretisch gezien ook weer naar buiten kunt werken als je voor lichte overdruk zorgt vanaf de achterste lens bij de aansluiting op de body. Misschien dat andere forumleden meer weten over eventuele risico's .
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Risico van blazen in een lens lijkt mij beschadigen van het diafragma, zeker als dat dicht is (zoals het geval is bij verwijdering van de camera). Bij niet-G lenzen zou je het diafragma kunnen openen met de ring, bij alle lenzen met het diafragma-handeltje.
Loopt het diafragma nog wel soepel? Als daar zand tussen komt, gaat het ook mis !
Ik twijfel so wie so of je zand dat ergens tussen zit, kunt wegblazen. Het is ander spul dan stof op een sensor. Verder zit er enig vet in een lens, dat houdt zand vast, en gaat het om langs elkaar bewegende en draaiende delen. Kortom ik verwacht niet veel van blazen in dit geval.
Groet, Henk
Loopt het diafragma nog wel soepel? Als daar zand tussen komt, gaat het ook mis !
Ik twijfel so wie so of je zand dat ergens tussen zit, kunt wegblazen. Het is ander spul dan stof op een sensor. Verder zit er enig vet in een lens, dat houdt zand vast, en gaat het om langs elkaar bewegende en draaiende delen. Kortom ik verwacht niet veel van blazen in dit geval.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Nikkormaat
- Clublid
Hallo Henk. Ik bedoel met overdruk iets anders den blazen. Overdruk kun je in tegenstelling tot blazen heel geleidelijk verhogen, zodat dat risico voor het diafragma minder groot hoeft te zijn. Je hebt wel gelijk met dat vet. Daaraan heb ik niet gedacht.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
-
- Forumlid
Het zit gelukkig ( nog niet) op mijn sensor. Maar tussen de ring waar mee je zoemt (weet niet hoe dat heet)
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
Maar over wel objectief gaat het nu?
Ook wel eens een zandkorrel (eentje!) ertussen gehad. Die krijg je er niet meer uit. Dure reparatie of nieuwe lens, zijn de keuzes. Zeker als we het hier hebben over meerdere zandkorrels... Leergeld, zullen we maar zeggen. 

- jantom
- Clublid
zand is meestal funest voor objectieven en zeker als het om gecompliceerde constructies gaat. En als je het objectief laat schoonmaken laat dat dan doen in een stofvrije omgeving (Nikon Beverwijk heeft die stofvrije reparatieruimte niet)
-
- Forumlid
EdvandeZilver schreef:Maar over wel objectief gaat het nu?
Goede dag @EdvandeZilver,
Het gaat over mijn Nikon AF-S 55-300mm.
Anne
-
- Forumlid
Dat is balen de lens is hoe nieuwe ok een schoonmaak beurt niet waard waarschijnlijk.
Heb hem in de kast staan hoopte op een gouden tip! Nu maar gebruiken en mijn foto's goed in de gaten houden...
Dank voor jullie reacties!
Heb hem in de kast staan hoopte op een gouden tip! Nu maar gebruiken en mijn foto's goed in de gaten houden...
Dank voor jullie reacties!
-
- Forumlid
@iJoost Tja gaat inderdaad niet nog maals gebeureniJoost schreef:Ook wel eens een zandkorrel (eentje!) ertussen gehad. Die krijg je er niet meer uit. Dure reparatie of nieuwe lens, zijn de keuzes. Zeker als we het hier hebben over meerdere zandkorrels... Leergeld, zullen we maar zeggen.

- Ad B
- Forumlid
Hoi Anne.
een nieuwe 55-300 kost zo'n €280,-.
Informeer een bij Rofarepair in Den Haag (http://www.rofarepair.nl) wat dat schoonmaken ongeveer gaat kosten.
Een belletje is zó gepleegd...
Rofarepair is een gerenommeerd reparatiebedrijf, waar je spullen in goede handen zijn.
Dan is het rekensommetje snel voor mekaar of het haalbaar is om de lens te redden.
Beter dan allerlei gissingen van b.v Jan (of ik) en alleman.
Succes.
Ad B
een nieuwe 55-300 kost zo'n €280,-.
Informeer een bij Rofarepair in Den Haag (http://www.rofarepair.nl) wat dat schoonmaken ongeveer gaat kosten.
Een belletje is zó gepleegd...
Rofarepair is een gerenommeerd reparatiebedrijf, waar je spullen in goede handen zijn.
Dan is het rekensommetje snel voor mekaar of het haalbaar is om de lens te redden.
Beter dan allerlei gissingen van b.v Jan (of ik) en alleman.
Succes.
Ad B
---