Scherpe foto bij juiste diafragma
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Scherpe foto bij juiste diafragma
Precies mijn punt. Staar je niet blind op nog 2% extra scherpte. Het totaalbeeld is veel belangrijker.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heeft even geduurd voordat ik de test kon uitvoeren, maar uiteindelijk met mijn Nikon AF-S 10-24mm f/3.5-4.5G ED DX objectief een test gedaan.
Camera op statief, 2 meter voor het blad geplaatst en elke stop gehad met 10mm f3.5-f22 en 24mm f6.3-f29.
Vervolgens elke foto een voor een op een aantal punten vergeleken op het A4'tje. Deze bevatte allemaal karakters (letters en cijfers) in verschillende grootte.
Uitkomst zowel voor 10 als 24mm zie je dat de sweet spot voor deze lens tussen de f9 en f13 is. Beneden en boven deze waarden is het direct slechter. Dus een stop meer of minder maakt meteen verschil.
Camera op statief, 2 meter voor het blad geplaatst en elke stop gehad met 10mm f3.5-f22 en 24mm f6.3-f29.
Vervolgens elke foto een voor een op een aantal punten vergeleken op het A4'tje. Deze bevatte allemaal karakters (letters en cijfers) in verschillende grootte.
Uitkomst zowel voor 10 als 24mm zie je dat de sweet spot voor deze lens tussen de f9 en f13 is. Beneden en boven deze waarden is het direct slechter. Dus een stop meer of minder maakt meteen verschil.
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
drie stops diafragmeren geeft dus de beste resultaten (voor jouw objectief) ~ dank je wel