scherpte nikon d750
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
scherpte nikon d750
Ik denk dat ik te veel verwacht van de scherpstelling...als ik een foto neem, op statief,
zou de foto dan helemaal scherp moeten zijn als ik helemaal inzoom??? ik kijk wel naar
de scherpte op het scherpstelpunt,op het schermpje dus..
.of is helemaal inzoomen niet realistisch kwestie van scherpte...is dat meer dan
100%?
zou de foto dan helemaal scherp moeten zijn als ik helemaal inzoom??? ik kijk wel naar
de scherpte op het scherpstelpunt,op het schermpje dus..
.of is helemaal inzoomen niet realistisch kwestie van scherpte...is dat meer dan
100%?
- Tzigane
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: scherpte nikon d750
Volgens mij kun je op je scherm verder inzoomen dan 100%
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
De scherpte ligt vooral aan het objectief wat je er op hebt zitten. De scherpstelling van de camera zorgt er alleen voor dat het scherpstevlak op de juiste plek zit. Al maakt het wel iets verschil of er b.v. een anti-aliasing filter op je sensor zit.
Maar met een goed objectief op je D750 heb je op de pixelpiepende 100%, uiteraard als je eigen techniek goed is, al een geweldige scherpte.
Inzoomen tot meer dan 100% zal altijd onscherp zijn. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen, je kijkt dan naar pixels die je camera erbij verzint.
Maar met een goed objectief op je D750 heb je op de pixelpiepende 100%, uiteraard als je eigen techniek goed is, al een geweldige scherpte.
Inzoomen tot meer dan 100% zal altijd onscherp zijn. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen, je kijkt dan naar pixels die je camera erbij verzint.
-
- Forumlid
ja ik denk het ook..maar ben steeds gefrustreerd als ik zie, wanneer ik helemaal inzoom, dat het niet
scherp is
scherp is
- LJ-Jochem
- Clublid
- Contacteer:
Welke combinatie gebruik je? D750 met...? E.e.a hangt natuurlijk ook af van je gebruikte diafragma en bijbehorende scherptediepte in je foto.
-
- Forumlid
ik gebruikte de 50 mm lens 1.8, en dit op diafragma variërend van 1.8 tot 5, sluitertijd 1/200
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
ik begrijp niet waarom je het niet al op de computer hebt bekeken eigenlijk.
-
- Forumlid
dat heb ik al gedaan Tzigane, maar ook daar ben ik niet tevreden...in LR, op 100%
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
Ah!
Front/backfocus check gedaan? Laat anders eens een voorbeeld zien?

Front/backfocus check gedaan? Laat anders eens een voorbeeld zien?
-
- Forumlid
https://www.flickr.com/photos/101446820 ... ed-public/
scherpte heb ik geplaatst op de draadjes van de knoflook vooraan
scherpte heb ik geplaatst op de draadjes van de knoflook vooraan
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Aan het scherpteverloop op de ondergrond zou ik zeggen dat er een beetje front-focus is.
Dat kun je corrigeren via het menu. Staat heel veel over op het forum.
Groet, Henk.
Dat kun je corrigeren via het menu. Staat heel veel over op het forum.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
bedankt Henkk, als ik mijn foto's bekijk die ik genomen heb met de 50 mm lens zie ik inderdaad
dat de scherpte steeds een paar centimeter voor het scherstelpunt ligt, er is dus "iets" scherp, dus
denk ik inderdaad niet dat het bewegingsonscherpte is, maar eerder een probleem...moet ik dat dan
voor elke lens afzonderlijk instellen?
Nu dacht ik echt dat ik met de D750 daar vanaf zou zijn! had hiervoor de D7000, en die had daar
ook een probleem mee pffff
dat de scherpte steeds een paar centimeter voor het scherstelpunt ligt, er is dus "iets" scherp, dus
denk ik inderdaad niet dat het bewegingsonscherpte is, maar eerder een probleem...moet ik dat dan
voor elke lens afzonderlijk instellen?
Nu dacht ik echt dat ik met de D750 daar vanaf zou zijn! had hiervoor de D7000, en die had daar
ook een probleem mee pffff
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Tja, f1.8, dat is natuurlijk niet een diafragma voor optimale scherpte. En daarbij de uitermate beperkte scherptediepte, zeker op zo'n korte afstand.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Je zegt dat je "helemaal inzoomt op het schermpje". Bedoel je dat je de scherpstelling visueel en handmatig instelt via het beeldscherm van de camera? Dat is niet de optimale methode.
(Als je inzoomen met het objectief bedoelt dan kun je te maken krijgen met het probleempje dat veel moderne objectieven de scherpstelling niet bewaren bij in- of uitzoomen.)
Probeer het eens met autofocus via het beeldscherm. Dus eerst het scherpstelpunt op het onderwerp, dan automatisch laten scherpstellen en afdrukken.
Voor stilstaande onderwerpen de meest exacte methode met camera's als de D750. Daarmee sluit je ook eventuele back- of frontfocus uit, mocht je dat met "normale" autofocus wél hebben.
Deze Technical Guide D800(E) zegt er meer over in "Lesson 2: Use Live View". In principe zou dat hoofdstukje ook voor de D750 moeten gelden. Het is wel in het Engels.
(Als je inzoomen met het objectief bedoelt dan kun je te maken krijgen met het probleempje dat veel moderne objectieven de scherpstelling niet bewaren bij in- of uitzoomen.)
Probeer het eens met autofocus via het beeldscherm. Dus eerst het scherpstelpunt op het onderwerp, dan automatisch laten scherpstellen en afdrukken.
Voor stilstaande onderwerpen de meest exacte methode met camera's als de D750. Daarmee sluit je ook eventuele back- of frontfocus uit, mocht je dat met "normale" autofocus wél hebben.
Deze Technical Guide D800(E) zegt er meer over in "Lesson 2: Use Live View". In principe zou dat hoofdstukje ook voor de D750 moeten gelden. Het is wel in het Engels.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Ad B
- Forumlid
Hoi,
zoals ik ook reeds elders schreef, maar misschien ook wel voor anderen interessant is om te lezen...
"controleer je foto op je scherm op 100%"...
Lees aandachtig je manual, daar vind je een gemakkelijke instelling daarvoor (je vind er eigenlijk álle instellingen...)
Ik zal het je verraden...
Instelmenu -->"Persoonlijke Instellingen"--> "F bediening"--> "f1: OK knop". (vanaf blz 354 in Manual).
Blz 355 "weergavestand". Daar kun je kiezen uit "miniatuur aan/uit" of "Histogrammen weergeven" of Zoom aan/uit" of "Sleuf en map selecteren".
Kies daar "zoom aan/uit".
Als je daarna een gemaakte foto bekijkt, je drukt op de "OK" knop, dan heb je een gedeelte van je prent op 100%
Druk je weer op "OK", dan heb je de volledige foto weer.
Een handige instelling, succes.
Ad B
zoals ik ook reeds elders schreef, maar misschien ook wel voor anderen interessant is om te lezen...
"controleer je foto op je scherm op 100%"...

Lees aandachtig je manual, daar vind je een gemakkelijke instelling daarvoor (je vind er eigenlijk álle instellingen...)
Ik zal het je verraden...

Instelmenu -->"Persoonlijke Instellingen"--> "F bediening"--> "f1: OK knop". (vanaf blz 354 in Manual).
Blz 355 "weergavestand". Daar kun je kiezen uit "miniatuur aan/uit" of "Histogrammen weergeven" of Zoom aan/uit" of "Sleuf en map selecteren".
Kies daar "zoom aan/uit".
Als je daarna een gemaakte foto bekijkt, je drukt op de "OK" knop, dan heb je een gedeelte van je prent op 100%
Druk je weer op "OK", dan heb je de volledige foto weer.
Een handige instelling, succes.

Ad B
---