Instellingen D70S

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
BoKe

Instellingen D70S

Bericht door BoKe » vr sep 08 2006 2:53 pm

Zoals ik in mijn voorstelling reeds zei, ik ben dus een redelijke leek wat digitale reflexcamera's betreft.
Ik heb me dus voor te beginnen een D70s met 18-70 kitlens gekocht. Van mijn Nikon F60 had ik nog een 35-80 en een 70-210 lens liggen die ook nog op het toestel passen.
Ik ben de eerste dag vooral bezig geweest met gewoon foto's te trekken in automatische modus... resultaat ... allemaal te plat van kleur (niet levendig, niet helder genoeg, ...)
Daarna beginnen stoeien met de A, S, ISO-waarden, etc etc etc...
Nog steeds geen bevredigend resultaat...
Heeft er iemand tips voor settings bij donkerder weer, helder weer, binnenopnamen, .... noem maar op...
Want mij lukt het niet om foto's te trekken die zonder "digitale doka", ofwel ook Photoshop genoemd, fotowaardig zijn...

Help, want ik heb soms het gevoel dat ik echt een miskoop heb gedaan...

Bedankt

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » vr sep 08 2006 3:42 pm

.......hallo. Ik moet je bekennen, t klinkt herkenbaar voor me. Ik heb de zelfde set als jou ong. 4 maanden. Ik vind zelf dat de 18-70 best snel ruis geeft (Althans de sensor). Wat ik gedaan is met custom curve een andere curve ingeladen die standaard de middentonen optrekt. Krijg je dus het kleine overbelichtingseffect(+0.3 ofzo) zonder hoge tonen aan te tasten. Deze curve heet MTB (middle tone Boost) Waar ik hem gevonden heb weet ik helaas niet meer. Je hebt er natuurlijk wel de Nikon Capture/camera control pakket bij nodig, maar die zat er mij bij.

http://fotogenetic.dearingfilm.com/cust ... urves.html

lees dit maar eens door.

maar.....ik had/heb nog steeds niet t idee dat de perfecte foto's voor mezelf kan maken met de toch "geprezen" 18-70 lens. Misschien ben ik wel te veel eisend? Maar wat nabewerking vind ik ook zeker niet vervelend.

Ik had ook maar besloten om een prime lens bij aan te schaffen gezien de geprezen reviews overal. Op marktplaats vond ik mn AF 50mm f1.8. Ik merk best wel wat verschil tussen deze twee, te kan met minder licht veel langer doorschieten door de lichtsterkte natuurlijk. Ook is hij een stuk scherper. En hij kostte me maar € 60,- Ik vind t een aanrader.

Mijn standaard instellingen zijn autoWB op -2 zetten
RAW schieten, custom setting; color RBG III, +2 verscherpen, Hue 0, saturation 0 en natuurlijk tonencurve custom met mn ingeladen MTB curve.

conclusie......hij viel me in het begin ook best tegen, maar ik leer er mee werken. De ruis blijf ik wel een redelijk minpunt vinden.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » vr sep 08 2006 3:57 pm

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » vr sep 08 2006 10:56 pm

Gilbert, wanneer zie je die ruis dan? Bij 100% op je beeldscherm? En bij welke ISO stand?
Bij 100% op je beeldscherm is natuurlijk niet zo gek, omdat je dan naar een detail kijkt. Alsof je bij een afgedrukte foto met je neus op een afbeelding van 40x60 cm. gedrukt staat. Dan zie je altijd ruis.
Sommigen hebben de verwachting dat iets als ruis niet meer hoort te bestaan bij digitale fotografie. Die verwachting klopt niet.
De 18-70 kitlens is goed voor z'n geld, maar verliest altijd de vergelijking met een primelens als de 1,8/50 mm. of (vooral) de 1,4/50 mm. Die lenzen zijn niet eerlijk te vergelijken met een dergelijke zoomlens. Dan lijkt me een vergelijking wat prestatie betreft met de 2,8/17-55 lens eerlijker.

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » vr sep 08 2006 11:21 pm

hoi Roel. Ik bedoel eigenlijk in de donkere gebieden op de foto's. Zal nog eens kijken of ik een 100% crop kan plaatsen. maar idd bij 100% op de monitor ja. Weet je wat t is, als ik met de camera van mn werk (sony DSC-S50) fotos maak (max. 2 mp) dan is zwart echt mooi, diep zwart. En ik vind t met mn D70 nog al eens een beetje vlekkerig zwart. Natuurlijk als je de 6mp fotos gaat verkleinen dat word t wel beter, maar ik had meer verwacht van foto's 100% op scherm.

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » vr sep 08 2006 11:32 pm

Dan klopt je verwachting niet. Als je van een 2 megapixel plaatje een 100% stukje bekijkt, zie je een veel groter deel van het plaatje dan met een 6 megapixel. Daar waar je bij de 2 mp bijvoorbeeld een stuk van 6 cm op beeldschermformaat ziet, is dat bij de 6 mp een stukje van 2 cm dat je op schermgrootte ziet. Dan zie je echt alles, ook de mindere punten van de lens.
Heb je overigens wel de verscherping en dergelijk in de camera geheel uit staan? Die automatisch push-up van je foto maakt met name donkere opnames namelijk minder mooi. Buiten dat bedoelde dingen op de foto versterkt worden, wordt ook de ruis versterkt. Bij een donkere opname meer, omdat er dan altijd iets (meer) ruis is.
En daarbuiten, hoe vaak bekijk je een hele foto in 100%? Nooit denk ik, want je monitor is daar niet groot genoeg voor... :wink:

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » za sep 09 2006 1:56 am

Gilbert,

Ik geef Roel gelijk. Heb je wel eens van beide camera's goede 300 dpi afdrukken laten maken? Bij dezelfde instellingen, vooral iso-waarde, wel te verstaan. En maak maar eens een foto met een 800 ASA film-rolletje ...hoezo ruis?

groet,

Karel

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » ma sep 11 2006 9:28 am

hallo Roel. Ik heb dit weekend nog eens een aantal foto's genomen (RAW natuurlijk) en naderhand critisch bekeken wat de verscherping betekend t.o.v. de ruis. Ja inderdaad, bij +2 verscherpen wordt de ruis met name in de donkere gebieden best wel wat meer ja!

Maar wat zijn jouw "verscherpen"instellingen dan; none, auto of op nul? en dus naderhand in PS USM bijv.?

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » ma sep 11 2006 11:06 pm

Zelf gebruik ik nog geen digitale reflex. Ik heb nog erg veel schik met mijn F2a en goede Nikon filmscanner. De resultaten daarmee vind ik te goed om heel snel geld uit te willen geven voor een digi-reflex. Ik heb wel een digitale compact. Daar had ik verscherping en oppompen van kleuren eerst op standaard staan, maar dat heb ik vrij vlot op "geen" gezet. De resultaten zijn dan vaker echter en daarnaast vind ik dat Photoshop of NX beter zijn in softwarematige fotobewerkingen, (onder andere) zoals verscherping en kleurbewerking.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”