Hoi Jurgen,
goed dat je wat voorbeelden plaatst!
Je zult zien dat met een continu lichtsterk objectief je heel andere resultaten kunt krijgen.
Maar dan moet je wel je settings in de gaten houden.
Foto 1 valt me het volgende op:
Omdat je op de maximale zoom van je Tamron zat zit je ook meteen op f/6.3 en dat helpt natuurlijk niet mee om er überhaupt wat licht op te krijgen...
De 1/160e kan ik niet goed beoordelen, of dit nu een shot was waar de sluitertijd langer kon zijn, maar waardoor je wellicht onscherpte zou kunnen krijgen.
Ik zou wel adviseren om geen belichtingscompensatie van 11 en 1/3e stop

meer te gebruiken, daar kan geen enkele camera iets mee.
Voordat je belichtingscompensatie gebruikt zou ik me eerst verdieping in het dynamisch bereik van de camera in kwestie, en dan nog daarmee spaarzaam (denk aan ongeveer 1 stop) mee omgaan.
Je hebt gewerkt in de M-stand, ben je al volledig vertrouwd met de belichtingsdriehoek?
De ISO van 3200 is - mijns inziens - wel de max wat een D3100 nog aankan, maar aan de andere kant: beter een bruikbaar beeld met ruis dan onbruikbaar zonder...
--
Foto 2:
Een hele andere set instellingen?
Op Aperture-prio en daardoor 1/13e op f/6.3 en ISO3200.
Daardoor veel meer licht op de foto (al vind ik de poste zelf wat 'minder' zo hahaha)
De foto is bijna een jaar later genomen?
Bij beide foto's gebruik je center-weighted lichtmeting, ik zou dat veranderen naar spot-meting; dan heb je je onderwerp op je focuspunt zoveel mogelijk correct gemeten.
Als je onderwerp namelijk níet in het midden staat bij center-weighted krijg je dus niet een juiste metering.
Succes vanavond!
Ben benieuwd naar de resultaten met de 24-70