Actiefotografie honden: waarop richten?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
annettevanderwal
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Actiefotografie honden: waarop richten?

Bericht door annettevanderwal » zo apr 03 2016 4:24 am

Goedemorgen,
Ik moet van tijd tot tijd op hondensportevenementen fotograferen.
Eén van de onderdelen bestaat uit een pakwerker die van de ene kant van het veld op een hond afrent die vanaf de andere kant van het veld op hem afgestuurd wordt.
Vervolgens moet de hond in volle vaart in de mouw bijten die de pakwerker aanheeft. Dat kan spectaculaire foto's opleveren, ware het niet dat het mij zelden lukt een goede foto te maken.
Ik zit zeg maar langs de kant van het veld met mijn Nikon D7000 en een telelens tot 300 mm.
Mijn vraag is: waar moet ik op richten als ik de foto wil maken: op de aanstormende hond of op de pakwerker en welke instellingen worden geadviseerd bij zoiets?

mozes
Forumlid
Forumlid

Re: Actiefotografie honden: waarop richten?

Bericht door mozes » zo apr 03 2016 7:20 am

Je wil ze beide scherp toch?
Ik schat met de lens op 300mm en je op een afstand van +/- 10 meter zit, je aardig kan uitrekenen welke veld diepte je wil hebben.
Ik zou de focus leggen op de hond, immers die gaat zorgen voor de actie in je foto.

Ik heb zoiets nog nooit gefotografeerd, maar dat zijn de punten van waaruit ik zou starten.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo apr 03 2016 7:59 am

De afstand is van te voren al goed te bepalen.De camera heeft 51 scherpstelpunten wat erg veel is.9 daarvan zijn kruisfocuspunten. Dat helpt je zeker in deze tak van fotografie pak het middelste punt. OP C-stand en maak meerdere foto,s.
Dan gebruik je AF-C, dan blijft de camera - zolang jij je sluiterknop half ingedrukt houdt continue focussen.
AF-C kun je in combi gebruiken met 1 focuspunt, maar dan moet je dat puntje dus 'op je hond' houden

3D TRACKING.
https://www.youtube.com/watch?v=QdcB_1o ... e=youtu.be
Dof calculator op de telefoon.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .dof&hl=nl
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Replay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Replay » zo apr 03 2016 8:20 am

Eigenlijk maakt het niet uit op welke je de focus legt. De langzamere pakwerker of de snellere hond. De actie vindt plaats waar ze elkaar treffen en dan is de snelheid van de twee nagenoeg hetzelfde óf ze staan zelfs vrijwel stil omdat de hond daar al aan het pak hangt. Ik zou wel een vrij hoge sluitertijd kiezen van b.v. 1/800 of hoger. Diafragma en iso kan je ter plekke bepalen, afhankelijk van de omstandigheden (licht,donker,schaduw of zon).

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » zo apr 03 2016 11:59 am

Je hebt het over " zelden een goede foto". Is het onderwerp bewogen en de achtergrond scherp? Gebruik je altijd dezelfde sluitertijd en diafragma? Met zo'n tele heb je met een groot diafragma weinig scherptediepte om een focusfoutje op te vangen. Maak je gebruik na auto-iso? Dan kun je in elk geval de minimale sluitertijd instellen. Probeer via de opnamegegevens te achterhalen of de instellingen bij de goede foto's iets gemeen hebben. Laat anders enkel foto's zien.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo apr 03 2016 3:42 pm

AF-C, 9 punts AF, zelf je scherpstelpunt kiezen en de AF Lock-on (ik weet niet of die op de D7000 zit, dacht het wel) uitschakelen/0. Verder een snelle sluitertijd (ik zou zeggen minstens 1/1000e politiehonden kennende) en de ISO omhoog als je het nodig hebt om dat te halen. Ik heb liever wat onscherpte/ruis door een hoge ISO dan bewegingsonscherpte. Tenslotte helpt het meestal ook om niet op de hoogste FPS te gaan zitten, maar een tandje eronder. Dat trekt de camera makkelijker en hij heeft daardoor iets meer tijd om scherp te stellen (wat hij niet kan als de sluiter gesloten is). Verder het scherpstelpunt op de kop van de hond houden.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”