Welke polarisatiefilter op 24-120mm

Discussies over filters
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke polarisatiefilter op 24-120mm

Bericht door Nikkormaat » zo apr 03 2016 11:47 am

Wie kan mij adviseren bij aanschaf van een polarisatie filter 77mm die ik op mijn Nikon D750 met 24-120mm en 70-200mm kan gebruiken? Het wordt mij ondanks het overzicht van Hans Baakhuis door allerlei afkortingen zoals mrc, mrc, slim, pro, nano, behalve de keus voor een gerenomeerd merk, zoals Hoya, B+W, Rodenstock niet veel duidelijker. Haida is goedkoper, maar ik heb weinig zicht op de kwaliteit. Heeft iemand ervaringen met zo'n filter op mijn combinatie?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Welke polarisatiefilter op 24-120mm

Bericht door gvdnberg » zo apr 03 2016 12:08 pm

Ik denk dat de gangbare filters van de goede merken, waaronder Hoya, een prima keuze zijn. Pro is in mijn optiek een loze kreet, slim betekent dat het een smal filter is, nano zou mogelijk een wat betere kwaliteit leveren en de rest..... vind je op de site van de verschillende fabrikanten. Als je een filter aanschaft en uit probeert, waarbij je er vervolgens achter komt dat er kleurverschil optreedt, of dat er geen egale filtering plaats vindt dan kun je mijns inziens gewoon terug gaan en een filter van een andere fabrikant vragen. Allerlei kreten zijn leuk, maar jij moet tevreden zijn over de resultaten, zo niet, dan omruilen voor een beter filter.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » zo apr 03 2016 12:34 pm

Allereerst gefeliciteerd met jouw verjaardag. Juist dat omruilen zie ik niet zo zitten. In Haarlem zijn geen zaken met uitgebreid assortiment, dus dan moet ik terug naar Alkmaar of Amsterdam. Vandaar mijn vraag naar ervaringen, vooral ook vanwege vignetering bij 24mm. De informatie van fabrikanten en detailhandel spreken slechts over geschikt voor groothoek, maar benoemen niet bij of tot welk specifieke brandpunt.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » zo apr 03 2016 3:12 pm

Ik heb een pola filter van Marumi. Meet zich met de beste B+W filters maar dan een fractie goedkoper. Ben er erg tevreden over.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo apr 03 2016 3:13 pm

Neem je spullen mee en vraag of je het beoogde filter mag proberen, juist vanwege de kans op vignettering. Ik denk dat daar zo mee ingestemd zal worden. Je zou zelfs een e-mailtje naar de importeur van Hoya kunnen sturen met je gerichte vraag. Ik weet nagenoeg zeker dat je een eerlijk antwoord krijgt. Op de laatste glasdag was er een presentatie van Hoya en werd uitgelegd wat de kwaliteitseisen zijn voor een goed filter.

Succes,

Gert
(enne bedankt voor de felicitaties, ik zal er vanavond één op nemen!!)
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo apr 03 2016 3:17 pm

Beste N,
Eens met Gert (jarig of niet, grin)
Een goede winkel en/of contact met de importeur doet wonderen om een verantwoorde keuze te maken.
Over prijzen (mede naar aanleiding van de uitleg van de Hoya importeur op de genoemde glasdag) : houd je bij de A-merken als Nikon, Hoya, B+W.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » zo apr 03 2016 4:18 pm

Misschien dat je op de volgende site wat wijzer wordt: http://www.lenstip.com/115.4-article-Po ... mmary.html

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » zo apr 03 2016 8:03 pm

Voor de Hoya-filter heb ik een e-mail naar TSE-maging gestuurd. B+W gaat helaas over mijn budget heen. Volgens de website van Jacob hoort Marumi ook tot de betere, zeker in verhouding tot de prijs.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo apr 03 2016 8:35 pm

Zolang je een redelijke dun (= 'slim') filter gebruikt, zal het wel meevallen met vignettering. Immers andere filters kun je er ook opschroeven zonder noemenswaardig vignettering. En zeker zolang je niet met vol open diafragma foto's maakt, zal het nauwelijks opvallen c.q. niet zichtbaar zijn.
Met een CPL @ 24mm zul je eerder last hebben van oneven blauwe luchten.

Een standaard (eigenmerk) CPL 77mm kost nog geen twee tientjes bij dat grote online warenhuis wat begint met een 'A'.
En de diverse 'merken' zijn al vanaf 4 tientjes tot heeeeel duur te verkrijgen...
Zoals wel blijkt uit de eerder genoemde tests, prijs en merk zeggen lang niet altijd wat over de kwaliteit. Het gebruikte materiaal van de vatting (messing versus andere materialen) en de gebruikte optische materialen zijn sterk prijsbepalend.
Je betaalt voornamelijk voor de bekende naam. Sommige filters willen nog wel eens een oneven beeld opleveren of de coating is wat minder goed vuilafstotend. Ook de transmissiewaarden (kleurverandering) verschillen onderling. Is dat erg? Stel je daar belang in? Of gaat het alleen om het wegnemen van schitteringen en/of het aandikken van strakke blauwe luchten?
Vrijwel alle effecten van een CPL zijn ook in de digitale nabewerking te bereiken, alleen het opheffen van schitteringen blijft een unieke eigenschap van filters die het licht polariseren (daarom zijn er polaroid zonnebrillen).

Ik gebruik zelf zowel B+W als Rodenstock CPL's voor landschapsfotografie. Specifiek gekozen omdat het CPL's zijn met messing vatting. Ook de coating is goed vuilafstotend.
Maar dan nog word ik soms onaangenaam verrast door het oneven blauwe luchten effect. Zeker in het hooggebergte, waar de contrasten al fors zijn. En bij het stitchen van panorama beelden vereist het wat extra vaardigheden om te zorgen dat je 'totale' lucht, in het resulterende panobeeld, wel gelijkmatig is. Dat ik toch perse die CPL's er op heb zitten, is omdat ik b.v. spiegelingen op natte stukken rots, of in beekjes/meertjes weg wil hebben. De strak blauwe lucht is een extraatje. :)

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Bericht door JurjenF » di apr 05 2016 1:38 pm

Het Hoya Pro-1 filter : dunne rand, geen vignetering op 12 mm (18 mm kleinbeeld) en prima kwaliteit. Heb er 2 en voor de 3e komt hetzelfde type ook weer in de tas. Dacht wel dat het type Pro-1 nu vervangen is door Pro-1 Digital. Veel info/prijzen op camerafilterstore.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”