Verscherpen, in de camera of achteraf?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Verscherpen, in de camera of achteraf?

Ik verscherp in de camera
3
7%
Ik verscherp achteraf met een bewerkingsprogramma
40
93%

Totaal aantal stemmen: 43

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » za okt 27 2007 1:09 pm

Marten schreef:Met alle waardering voor de reacties van Jur, Dennis en Hans, het Engelse citaat geeft aan dat verscherping in de camera en verscherping in de nabewerking twee volkomen verschillende acties zijn die beiden na elkaar plaats moeten vinden:

These are 2 completely separate processes.
In-Camera sharpening should be done and should be first.
Output sharpening should be done last.

Het gaat er dus niet om of verscherpen NODIG is, maar om de vraag of het twee verschillende bewerkingen betreft.
Zelf dacht ik tot nu toe dat verscherpen in de camera kan (uiteraard als je dat wilt) , maar dat verscherpen naderhand beter is en dat je dus beter NIET in de camera kunt verscherpen.
Ik volg de door Jason P. Odell (The Photographer's Guide to Capture NX) aanbevolen methode.

1. Zet in-camera verscherping op "geen"
2. Capture sharpening
Doel: "The goal of Capture sharpening is to remove the effects of your camera's anti-aliasing filter."
Gemiddelde waarde voor de d2x bij ISO 100: 50,5,4
3. Output sharpening voor inkjet printer
Basisinstelling: USM 64,2,4 bij dekking 70%
Highpass filter radius 2, dekking 50%

Ik heb begrepen dat het beter is om in NX Capture sharpening toe te passen dan de in-camera verscherping te handhaven, omdat in NX de USM instellingen uitsluitend worden toegepast op het "lichtheid" (luminosity) kanaal.
Laatst gewijzigd door Jur op za okt 27 2007 1:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » za okt 27 2007 1:14 pm

Ik verscherp achteraf.
In CS3.
Als ik haast heb in ACDSee.

Maar als ik op vakantie gewoon kiekjes maak, dan laat ik de camera het werk doen.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Frederix

Re: Verscherpen, in de camera of achteraf?

Bericht door Frederix » di nov 27 2007 9:55 pm

Riemke schreef:In het menu van onze DSLR's heb je de keuze om de verscherping in te stellen. Bij mij staat dat eigenlijk standaard op de stand Normal, maar soms zie ik bij foto's (EXIF) ook andere instellingen.
Verscherpen doe ik eigenlijk altijd achteraf in Photoshop. Hoe is dat bij jullie? Wat is bijv. het voordeel van verscherpen vooraf?

Ik werk op film en verscherp dus achteraf . . . :evil:

ArTe

Bericht door ArTe » wo nov 28 2007 12:21 am

misschien wat off-topic maar...

Verscherpen heb ik op de camera (D80) op automatic staan (op aanraden van één van de vele guru's op het net...) en schiet in Raw. En ben bezig Capture Nx te "evalueren"...

Ik heb nèt door dat "High-Pass" in Capture NX nederlands "Hoogdoorlaat (sic)" is, maar kan niet goed afleiden of de verscherping in de basisstap (de allereerste verwerkingsstap) nu net de van de camera afkomstige verwerking (die ik dus wil laten staan) of is het de stap die je uit moet zetten om juist als laatste verwerkingsstap eventueel te verscherpen?

Kortom: als ik deze discussie toe wil passen (of niet) verscherpen uitschakelen in de eerste stap? Of zet ik dan juist de cameracorrectie uit?

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”