Hallo,
Sinds ik met de zaalsportfotografie (handbal) van mijn kleindochter bezig ben op APS-C formaat heb ik inmiddels een paar dingen ontdekt: sluitertijd minimaal 1/250ste als het onderwerp niet te snel beweegt, 1/400ste - 1/500ste beter maar soms nog een bewegingsonscherp handje of armpje, 1/1000ste niet geprobeerd (lijkt me te bevroren en wellicht gaat de camera automatisch te veel in te hoge ISO waarden. Diafragma maximaal open, af-veld op dynamisch veld. ISO automatisch tot max 3200.
De opnamen met APS-C zijn niet vrij van ruis. De ruis onderdrukking in Capture NX-D vindt ik niet optimaal: vooral in huidpartijen blijven stippeltjes zichtbaar, bij mensen met donkere huidskleur is dit nog erger.
Ik heb sinds kort Photoshop Elements 14, waarbij ik werk vanuit camera RAW, met de schuiven luminantie, luminantiedetail, luminantiecontrast, kleur en kleurdetail. Met woest geschuif kom je soms aan de meest wonderbaarlijke creaties (soms lijkt een aquarelschilder aan het werk te zijn geweest). Ik mis wat theoretische onderbouwing van deze begrippen: de help van Adobe stuurt me nog verder het bos in. Bij de betreffende pagina wordt ik weer met andere begrippen geconfronteerd: nl. Vloeiende luminatie en reductie kleurruis. Weet iemand hoe je het beste met de schuiven om kunt gaan zonder over de top te gaan? (Bepaalde volgorde, maximaalinstellingen o.i.d.?) Of kent iemand een gedetailleerde beschrijving op het net of in een boek?
Een tweede aspect wat ik vreemd vind is dat ik vanuit het camera RAW venster niet meteen op kan slaan in JPEG (gaat in Capture NX-D heel simpel). Soms soms wel, maar als ik een opgeslagen foto weer in het venster neem kan ik alleen opslaan als .dng. Mankeert er iets aan mijn computer?
Groet,
Nikoyama
PS 14 Elements: Ruisonderdrukking en conversie RAW>JPEG
-
- Forumlid
- Berichten: 121
- Lid geworden op: wo mei 25 2011 1:50 pm
- Locatie: Emmen
- Ervaringsniveau: ***
PS 14 Elements: Ruisonderdrukking en conversie RAW>JPEG
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: PS 14 Elements: Ruisonderdrukking en conversie RAW>JPEG
Ik gebruik ook PS14 als mogelijke follow-up van CNX2. Dus benieuwd naar de verdere reacties.
Ik dacht dat je vanuit Camera Raw alleen verder kunt naar PS14 en niet direct naar Jpeg.
Groet, Henk
Ik dacht dat je vanuit Camera Raw alleen verder kunt naar PS14 en niet direct naar Jpeg.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Re: PS 14 Elements: Ruisonderdrukking en conversie RAW>JPEG
Ruis is net zoiets als onscherpte, eigenlijk moet je beide zoveel mogelijk vermijden door de juiste techniek toe te passen. Maar dat probeer je al. Als je dan toch een foto met, naar jouw smaak, teveel ruis hebt, moet je een aantal dingen weten. Ten eerste dat verscherpen en ruis onderdrukken zo'n beetje elkaars tegenpolen zijn. Verscherpen haalt meer detail naar voren, ruis onderdrukken vermindert juist detail. Als je verscherpt zal je zien dat ook de ruis duidelijker naar voren komt en als je ruis probeert te onderdrukken zal je zien dat de foto minder scherp oogt. Volgorde van verscherpen en ruis onderdrukken bepaal ik meestal door naar de foto te kijken om te zien wat het belangrijkst is, verscherpen of ruis onderdrukken. Meestal is dat voor mij verscherpen. Dus dat dan als eerste en daarna ruis onderdrukken. Foto's waarbij beide behoorlijk nodig is gooi ik weg. Meestal weinig eer aan te behalen. Vaak zie echter dat ruisonderdrukking eerst wordt gedaan en daarna verscherpen.
Als je dan naar ruis onderdrukken kijkt, heb je twee soorten ruis: kleur en luminantie. Kleur zie je als kleine kleurblokjes als je op 100% kijkt. Luminantie is meer als een korrelstructuur. Kleurruis wordt als hinderlijker ervaren en zie je meestal in donkere partijen. Vandaar dat bijvoorbeeld in Lightroom de slider voor kleurruis altijd al een beetje open staat, maar die voor luminantie niet. Eerst kijken wat het meest hinderlijk aanwezig is en dat gaan aanpakken. Als niet duidelijk is wat voor een ruis het is, kan je de sliders een voor een eens behoorlijk open zetten. Zie je vanzelf wat het meeste invloed heeft. De ruisonderdrukking vindt plaats door pixels te combineren. Je neemt bijvoorbeeld een pixel en gaat de waarde van die pixel aanpassen door een soort gewogen gemiddelde te nemen van die pixel en omliggende pixels. Dat resulteert dan in het uitsmeren van de ruis. Bij kleur gebeurt dat net iets anders dan bij luminantie. Je ziet dat je op verschillende manieren dat mechanisme kan beinvloeden. Bijvoorbeeld de sterkte van de weging van andere pixels en de hoeveelheid buurpixels. En daarom krijg je ook van die rare effecten als je die schuiven helemaal open zet. Eigenlijk gebruik je dan die bewerking buiten het bereik waar het werkelijk voor bedoeld is. Wat de stand van de sliders aangaat kan ik je geen waarden geven. Ik werk zelf in Lightroom, maar ook daar, helemaal situatie afhankelijk. Zelf vind ik al snel iets teveel, met name ook omdat je andere aspecten van de foto gaat beinvloeden.
Wat wel belangrijk is dat die bewerkingen globaal zijn, dus voor de hele foto. Maar meestal heb je niet voor de hele foto ruisonderdrukking nodig. Wederom hetzelfde voor verscherpen. Dus als je een selectie uit kan voeren en alleen daarop een ruisonderdrukkingsbewerking, werkt dat meestal veel beter dan voor de hele foto. Kan je ook de schuiven wat meer open zetten. Wat mij meestal goed bevalt is het onderwerp selecteren (dus een gebied om het onderwerp) en dan het geselecteerde gebied anders te bewerken dan de inverse van die selectie. Bijvoorbeeld, binnen het gebied wat meer verscherpen en minder ruisonderdrukken, buiten dat gebied juist andersom.
En als je echt last van ruis blijft houden, ook eens een gespecialiseerd programma proberen. Iets als Noise Ninja (heet nu Photo Ninja geloof ik). Zijn meestal voor een bepaalde tijd gratis uit te proberen. De resultaten zijn wat beter dan met meer generieke programma's, maar verwacht ook daar niet teveel van. Ik heb dat een jaar of 2-3 geleden eens uitgeprobeerd en vond het toen niet waard om een specifiek programma aan te schaffen. Vind ik overigens wel weer een belangrijk argument voor RAW, ook je oude RAW opnamen kunnen profiteren van steeds betere bewerkingssoftware.
Als je dan naar ruis onderdrukken kijkt, heb je twee soorten ruis: kleur en luminantie. Kleur zie je als kleine kleurblokjes als je op 100% kijkt. Luminantie is meer als een korrelstructuur. Kleurruis wordt als hinderlijker ervaren en zie je meestal in donkere partijen. Vandaar dat bijvoorbeeld in Lightroom de slider voor kleurruis altijd al een beetje open staat, maar die voor luminantie niet. Eerst kijken wat het meest hinderlijk aanwezig is en dat gaan aanpakken. Als niet duidelijk is wat voor een ruis het is, kan je de sliders een voor een eens behoorlijk open zetten. Zie je vanzelf wat het meeste invloed heeft. De ruisonderdrukking vindt plaats door pixels te combineren. Je neemt bijvoorbeeld een pixel en gaat de waarde van die pixel aanpassen door een soort gewogen gemiddelde te nemen van die pixel en omliggende pixels. Dat resulteert dan in het uitsmeren van de ruis. Bij kleur gebeurt dat net iets anders dan bij luminantie. Je ziet dat je op verschillende manieren dat mechanisme kan beinvloeden. Bijvoorbeeld de sterkte van de weging van andere pixels en de hoeveelheid buurpixels. En daarom krijg je ook van die rare effecten als je die schuiven helemaal open zet. Eigenlijk gebruik je dan die bewerking buiten het bereik waar het werkelijk voor bedoeld is. Wat de stand van de sliders aangaat kan ik je geen waarden geven. Ik werk zelf in Lightroom, maar ook daar, helemaal situatie afhankelijk. Zelf vind ik al snel iets teveel, met name ook omdat je andere aspecten van de foto gaat beinvloeden.
Wat wel belangrijk is dat die bewerkingen globaal zijn, dus voor de hele foto. Maar meestal heb je niet voor de hele foto ruisonderdrukking nodig. Wederom hetzelfde voor verscherpen. Dus als je een selectie uit kan voeren en alleen daarop een ruisonderdrukkingsbewerking, werkt dat meestal veel beter dan voor de hele foto. Kan je ook de schuiven wat meer open zetten. Wat mij meestal goed bevalt is het onderwerp selecteren (dus een gebied om het onderwerp) en dan het geselecteerde gebied anders te bewerken dan de inverse van die selectie. Bijvoorbeeld, binnen het gebied wat meer verscherpen en minder ruisonderdrukken, buiten dat gebied juist andersom.
En als je echt last van ruis blijft houden, ook eens een gespecialiseerd programma proberen. Iets als Noise Ninja (heet nu Photo Ninja geloof ik). Zijn meestal voor een bepaalde tijd gratis uit te proberen. De resultaten zijn wat beter dan met meer generieke programma's, maar verwacht ook daar niet teveel van. Ik heb dat een jaar of 2-3 geleden eens uitgeprobeerd en vond het toen niet waard om een specifiek programma aan te schaffen. Vind ik overigens wel weer een belangrijk argument voor RAW, ook je oude RAW opnamen kunnen profiteren van steeds betere bewerkingssoftware.
-
- Forumlid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo nov 17 2010 3:38 pm
-
- Clublid
- Berichten: 2119
- Lid geworden op: vr apr 27 2012 12:09 pm
- Locatie: Apeldoorn
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: PS 14 Elements: Ruisonderdrukking en conversie RAW>JPEG
Je kunt een bewerkt Raw bestand rechts onderin met Afbeelding openen in Elements geopend krijgen, daarna of verder bewerken of opslaan als...
Direkt converteren is er niet bij, zo ver mijn Elements 14 kennis gaat.
Direkt converteren is er niet bij, zo ver mijn Elements 14 kennis gaat.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!