Op 10 januari 1971 was ik aanwezig bij de afsluitende 10 km van het NK schaatsen op de Jaap Edenbaan in Amsterdam. Na 3 afstanden stond Ard Schenk ruimschoots op de eerste plaats. Op de 10 km moest hij aantreden tegen de nummer 2 in het klassement Jan Bols. Na een voortvarend begin op de 10 km kwam Ard in de problemen door een braam op een schaats, waardoor hij erg veel tijd verloor en het kampioenschap verspeelde. Jan Bols werd door zijn winst (in 15.29,4) op de afsluitende afstand kampioen van Nederland en Ard moest genoegen nemen met de tweede plaats door zijn 10e tijd op de 10 km (in 16.15,2). Eddie Verheijen werd derde en Kees Verkerk vierde.
Later dat jaar was ik op mijn brommertje onderweg van Uithoorn naar Schiphol; ik zou pas in 1972 mijn autorijbewijs halen. Tussen Uithoorn en Aalsmeer dook er een wielrenner achter mij op die kilometers aan mijn achterwiel bleef hangen. Ik keek achterom en keek in het gezicht van... Ard Schenk! Tijdens de Olympische Winterspelen in 1972 in Sapporo zou Ard Schenk 3 gouden medailles behalen, waaronder die op de 10 km in een Olympisch record van 15.01,35.
Ik vlij mij nog steeds met de gedachte dat ik wellicht door mijn gangmaking een rol heb gespeeld bij het behalen van dat succes.....

Bijgaande foto's zijn gemaakt met een Asahi Pentax S1a met Soligor f/3.5 200mm objectief op Ilford FP4.
Start van de 10km tussen Ard Schenk en Jan Bols

Ard Schenk gaat aanvankelijk voorspoedig

Jan Bols neemt ruimschoots de leiding

Ard komt bijna niet meer vooruit door de braam aan de schaats

Kees Verkerk (met de beroemde muts van zijn moeder) bij het inrijden

Kees Verkerk en Peter Nottet