Lens profiel niet aanwezig in Photoshop CC

Discussies over fotobewerking en archivering
MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Lens profiel niet aanwezig in Photoshop CC

Bericht door MarcvanZuylen » vr apr 22 2016 10:04 am

Ben aan het kijken of ik de overstap ga maken naar Photoshop CC maar er is iets waar ik geen antwoord op kan vinden. Voorheen gebruikte ik de filter "PT-Lens" om in sommige gevallen een lens-correctie uit te voeren. In Photoshop zit een filter "Lens Correctie" maar als ik daar mijn lens aangeef geeft hij aan dat daar geen profiel voor is ( de 24-70 niet, maar ook de 14-24 niet). Is er een mogelijkheid om deze profielen toch toe te voegen op de een of andere manier?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Lens profiel niet aanwezig in Photoshop CC

Bericht door gijs sandberg » vr apr 22 2016 10:39 am

Beste Landert,
Ik ben geen Adobe-expert, maar er is een kans dat andere NCN leden dit ook gevonden hebben.
De lenzen die je meldt zijn courante tyeps (en niet spli nternieuw), daarin moet voorzien zijn.
Mogelijk krijg je een betere reactie als je vermeld welke versie (Mac/WIn) je gebruikt.
Je kan de vraag natuurlijk ook bij Adobe neerleggen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr apr 22 2016 10:43 am

Ik doe automatische lenscorrecties zelf in LR CC (ik gebruik Photoshop CC alleen voor geavanceerde nabewerking en niet-automatische vertekeningscorrectie ), dus ik kan je niet inhoudelijk vertellen hoe je de profielen in Photoshop CC toepast. Ik heb echter wel wat andere informatie die je misschien helpt:

1. De profielen bestaan in ieder geval wel, dus je bent niet bezig met een nutteloze zoektocht:
https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/s ... html#Nikon

2. De functie heb je al gevonden, maar misschien heb je iets aan deze link:
https://helpx.adobe.com/photoshop/using ... noise.html

3. Kan het eigenlijk niet zijn met CC, maar is Camera Raw up-to-date? (Ik vermoed dat de profielen via Camera Raw worden geinstalleerd). Maar de profielen zijn al zo oud dat dat eigenlijk niet kan.

PS: Overigens is er momenteel ook een bug in de nieuwste LR CC waardoor hij soms lenzen niet herkent (en dus geen profielen kan toepassen), mogelijk is dat ook het geval in PS CC want dit is waarschijnlijk gedeelde functionaliteit. Herkent hij je lens wel (kijk in de EXIF informatie via Photoshop)? Wat is de exacte melding die je krijgt van Photoshop als je het profiel probeert te kiezen?
Spul waarmee je foto's maakt...

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » vr apr 22 2016 11:19 am

Hartelijk dank voor de snelle reacties, echter deze info had ik ook gevonden. Met de link van Rene zou je inderdaad denken dat de profielen er zijn, maar als ik CC gebruik dan geeft hij maar een beperkt aantal profielen aan die hij bezit (ik kan wel kiezen uit 'alle' Nikon lenzen, maar als ik dan bv. de 14-24 aanklik dan geeft hij aan dat er geen profiel aanwezig is). O ja, en ik ben nog iemand die niet werkt met Lightroom, maar alleen met Photoshop. Dus ik ben echt op zoek naar een oplossing voor Photoshop.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr apr 22 2016 11:50 am

@Landerd:
Ik ben iets dergelijks ooit al eens tegengekomen in Lightroom, met een foto uit een serie die ik per ongeluk in JPEG had geschoten :oops:
Na veel tobben bleek dat ik iets probeerde te bewerken dat ik al in een ander bewerkingsprogramma had verprutst. De Exif had geen lensgegevens meer.
Misschien dat het iets verklaart...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » vr apr 22 2016 12:05 pm

Dag Jaap, nee is het ook niet, ook bij een onbewerkte jpg ziet hij geen profiel bij de diverse lenzen (ik denk dat er zo'n 100 verschillende Nikon lenzen in staan, maar bij 9 stuks is er een profiel aanwezig, bij de rest geeft hij aan dat er geen profiel aanwezig is).

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr apr 22 2016 12:16 pm

Het Filter -> Lens Correction... in PS maakt gebruik van de Camera Raw profielen. Is je Camera Raw plugin up to date?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 22 2016 12:32 pm

@Landerd
Heb je al de Adobe Lens Profile Dowloader geprobeerd?

Download voor Windows
Download voor Mac
Jur

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » vr apr 22 2016 1:12 pm

Heb net de nieuwste Camera Raw versie gedownload maar nog steeds geen profielen.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard » vr apr 22 2016 1:25 pm

Ben ik benieuwd of jij in deze map hetzelfde ziet:

Afbeelding

Dat is er bij mij in deze versie van Adobe Photoshop: 2015.1.2 20160113.r.355 2016/01/13:23:59:59 CL 1059143 x64 (staat onder systeeminfo)
Met vriendelijke groet,

Richard

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr apr 22 2016 1:40 pm

Heb je wel werkende lens profielen in Camera RAW?

Als je gaat naar Filters -> Lens Correction... -> Auto correction tab -> Search Criteria, en bij Camera Make NIKON CORPORATION kiest en niets bij Camera Model en Lens Model, blijft dan het kader eronder met Lens Profiles helemaal leeg?

En als je dan op het Lens Profiles hamburgermenuutje klikt en Show in Explorer kiest, of iets vergelijkbaars bij een Mac, zie je dan een lege map?

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » vr apr 22 2016 1:54 pm

@Jur, net gedaan en daar de lensprofielen voor de 14-24 D700 kunnen downloaden, en de 24-70 voor de D3X kunnen downloaden.

@Richard, ik zie precies hetzelfde als jij.

@Ator, ja dan blijft bij mij het kader eronder ook helemaal leeg. Als ik daarna op het 'hamburgermenuutje' klik kan ik niet kiezen voor 'show in Explorer" (is grijs, niet kiesbaar), als ik wel een cameramodel en lenstype kies kan ik wel voor "Show in Explorer' kiezen en zie ik een aantal 'onlogische nietszeggende' bestandsnamen.

Even voor mijn begrip, ik werk zelf met een D800, kan ik dan ook kiezen voor de D3X? Ik weet dat ik voor mijn D800 ook voor de profielen van de D700 kon kiezen maar geldt dat dan ook voor de D3X? (Dit naar aanleiding van de opmerking van Richard).

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr apr 22 2016 2:08 pm

In die map staan 111 verschillende (D)SLR objectieven, allemaal met een cameranaam ervoor die er geen invloed op heeft.
Ik vermoed dat de eigenschappen van die objectieven alleen maar ooit getest zijn met die camera.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr apr 22 2016 2:20 pm

Het lijkt er op dat PS niet in de juiste map zoekt naar lensprofielen. Hoe je dat fikst zou ik niet weten. Volgens mij kun je dat als gebruiker niet zelf ergens instellen.

Je kunt Adobe support raadplegen maar de snelste weg naar een oplossing is denk ik een herinstallatie van Photoshop/Camera Raw.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 22 2016 4:57 pm

Landerd schreef:Ben aan het kijken of ik de overstap ga maken naar Photoshop CC maar er is iets waar ik geen antwoord op kan vinden. Voorheen gebruikte ik de filter "PT-Lens" om in sommige gevallen een lens-correctie uit te voeren.
Dat kan dan toch nog steeds als plugin van Photoshop?
PT-lens is bovendien secuurder in zijn correcties dan de profielen van Photoshop.
http://www.epaperpress.com/ptlens/lensCorrect.html
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr apr 22 2016 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”