Links een reflector had zeker geholpen.
Tri X 400. Mamiya M645
1

2

3

Het donkere teveel dichtlopen heb je te krap belicht. Bij gebruik van film, belicht "op de schaduwen", zodat die voldoende tekening hebben.JJG schreef:Het belichten blijft een moeilijk iets, al vind ik het wel sfeervol...Alleen loopt het donkere wat teveel dicht...
En dat is nu juist wat mij dan wel aanspreekt. Ook al is het misschien kwa techniek achter de fotografie niet 100% juist.Léon Obers schreef: (Geen "zwarte" delen, geen helder lichte delen).
reneo57 schreef:Toch zijn ze mooi om te zien, smaken verschillen nu eenmaal, ga er lekker mee door het is veel mooier om ze maken dan die digitale zwart witjes.
Uiteindelijk heb ik de boel ook nog door LR gehaald. Dus hoe 'analoog' is het dan nog is ook de vraag. ( dat is het na het scannen al ) Maar mijn streven zal altijd blijven een goed negatief te krijgen.Léon Obers schreef:Het donkere teveel dichtlopen heb je te krap belicht. Bij gebruik van film, belicht "op de schaduwen", zodat die voldoende tekening hebben.JJG schreef:Het belichten blijft een moeilijk iets, al vind ik het wel sfeervol...Alleen loopt het donkere wat teveel dicht...
Feitelijk precies andersom als bij digitaal, waar je vooral op de hoge lichten moet letten.
Verder kan ik moeilijk een vinger leggen hoe de hoge lichten doorkomen, omdat dit sterk afhankelijk is van de scan hard- en software, waar de grenzen liggen wat je kunt vastlleggen. Het geheel van de beelden is vanuit het beeld als digitale scan gezien in ieder geval "erg grijs'.
(Geen "zwarte" delen, geen helder lichte delen).
Bij foto 1 is het allemaal wel héél donker, haar halve gezicht valt weg. Maar de andere 2 vind ikzelf ook best prettig.strangeartefact schreef:En dat is nu juist wat mij dan wel aanspreekt. Ook al is het misschien kwa techniek achter de fotografie niet 100% juist.Léon Obers schreef:
(Geen "zwarte" delen, geen helder lichte delen).
Tja, vroeger heb ik veel analoog afgedrukt. Als ik de beelden er zo uit zou krijgen met danig "Grijze" donkere vlakken zonder enige tekening (de film is nagenoeg "blank" in de schaduwen), en waarvan de allerhelderste delen meer in de buurt komt van "midden grijs", dan het helderste wit, met nauwelijks enige toonschaal of dieptewerking erin gingen dit soort afdrukken bij mij meteen de prullenbak in, en was het meteen reden ook de belichtingstechniek en film-ontwikkeling aan te passen. Beschouwde dat "technisch gezien" als "volledig mislukt".strangeartefact schreef:En dat is nu juist wat mij dan wel aanspreekt. Ook al is het misschien kwa techniek achter de fotografie niet 100% juist.Léon Obers schreef: (Geen "zwarte" delen, geen helder lichte delen).
Leon ; dank! Ik gebruik ook Vuescan en ik gebruik exact die instellingen. Behalve bij kleurnegatief kies ik voor z/w. De 2e link is erg interessant.strangeartefact schreef:Leon, point taken.
Voor mij niet het hype gevoel maar beelden, digital of analoog maakt me niet uit. De sfeer die jjg wil halen spreekt me aan en dan kijk ik langs de imperfectie heen, jij kijkt langer en gaat de imperfectie zien en geeft daar een heldere duidelijk uitleg over. De sfeer die ik mooi vind was er ook geweest als de foto technisch beter was geweest.
Mooi om te zien hoe dit draadje zich ontwikkeld. Zelf de stap nooit genomen om analoog door te zetten en zelf te ontwikkelen. Maar digitaal ontwikkelen kan je een foto ook technisch verknoeien, dus altijd interessant te lezen wat jij beschrijft.
Peter