D750 - Stofproblemen / Olie ?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

D750 - Stofproblemen / Olie ?

Bericht door MarcTelkamp » za apr 23 2016 7:58 am

Ik vind dat mijn D750 erg snel zijn sensor vuil maakt :evil:. Ik had op mijn oude D90 nooit last van stof, maar met de D750 vind ik het zorgelijk.
December 2015 schoongemaakt door ChipClean, na 2000 kliks weer duidelijk zichtbare spatten. Zie foto (contrast en scherpte is sterk verhoogd)
Afbeelding
Het is ook geen stof volgens mij, maar lijken wel olie-spetters. Had de D600 ook last van.
Mijn D750 heeft alle terugroep-acties gehad. Het is me pas opgevallen na de 1e terugroep-actie, waar het sluitermechanisme vervagen werd.
Een lens verwisselen doe ik met de camera naar beneden gericht, en duurt nooit langer dan 10 seconden.
Wat is een normaal aantal kliks voordat de sensor weer vuil mag zijn ?

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: D750 - Stofproblemen / Olie ?

Bericht door Nikkormaat » za apr 23 2016 8:06 am

Ziet er inderdaad meer uit als druppels dan als stof. Je schrijft nooit langer dan 10 seconden. Wissel je vaak? Is omgeving stoffig en winderig? Ik heb mijn D750 sinds november 2015 en geen problemen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Ad B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ad B » za apr 23 2016 9:47 pm

Och,
Ik heb ook wel eens wat vlekjes gehad.
Geen interesse in of 't 'n stofje of 'n vetje was.
Wet cleanen en 't is weer schoon, dat heb ik in één jaar nu 2 keer gedaan.
En weer verder genieten van dat fantastische apparaat :thumbup:
:prost:
Ad B (vanuit Porto...)
---

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » zo apr 24 2016 9:04 am

@Mark, ik zou terug gaan naar Chipclean, Ton kan jou zo zeggen of het olie is oid.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » zo apr 24 2016 9:15 am

Ik heb eerder de neiging om terug te gaan naar Nikon. Ze hebben er met een terugroepactie een nieuw mechanisme ingezet. Ik denk dat dat iets te rijk ge-olied was misschien ?

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » ma apr 25 2016 12:04 pm

Nou, de Service Hotline van Nikon wist het ook niet, en adviseerde mij het Nikon Servicepunt te bellen.
Het Nikon servicepunt wist mij te vertellen dat ik echt niet kon zien of iets stof of olie was, en dat ik hem maar gewoon moest laten reinigen. Een acceptabel aantal kliks voor een vervuilde sensor kon ze ook niet zeggen; dat kon 1 dag zijn.

Nou, tot zover mijn vertrouwen in het servicepunt...

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » ma apr 25 2016 6:16 pm

Ik ben (alweer een tijd geleden) van de D90 naar de D610 overgestapt. Wat een drama :thumbdown:
Ik ga gemiddeld meer dan 1 keer per jaar naar Cipclean, maar ben daar in mijn "D90 tijd" nooit geweest.

Het hoort er blijkbaar bij, als je een Nikon FX koop :shock:

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » ma apr 25 2016 7:57 pm

Ow ? Ok, als dat zo Is wil ik er best mee leven. Alhoewel, om de 2000 clicks naar Chipclean? Dat is een dure bedoeling. Maar als ik een servicelijn bel wens ik niet afgeblaft te worden door een of andere onderbetaalde tuthola.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma apr 25 2016 8:46 pm

Wie goed doet goed ontmoet.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma apr 25 2016 9:38 pm

Marten, wat een dooddoener zo'n reactie,

ik zou nogmaals bellen naar Nikon, als het echt olie is dan is dat natuurlijk niet de bedoeling.
In eerste aanleg lijkt me echter contact met de winkelier de aangewezen weg. Dat al gedaan ?

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » ma apr 25 2016 9:44 pm

Nee. Ik heb hem 2e hands gekocht, maar hij komt oorspronkelijk uit Dusseldorf.
Ik denk dat ik nu eerst eens naar Chipclean ga om te laten onderzoeken of het olie Is. Dan is hij meteen weer schoon. :)

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » di apr 26 2016 7:42 am

En als je dan eens per (pak hem beet) 8 tot 15 maanden naar Chipclean moet, is er wellicht nog best mee te leven. Het is (verder) natuurlijk een super camera Marc :thumbup:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di apr 26 2016 8:43 am

Peter schreef:Marten, wat een dooddoener zo'n reactie....
Vind je, Peter?
Mag ik je dan wijzen op de uiterst onbehoorlijke toon die TS hier aanslaat:
MarcTelkamp schreef:.....wens ik niet afgeblaft te worden door een of andere onderbetaalde tuthola.
Het zou mij niet verbazen als het gesprek met de betreffende medewerkster door TS op een vergelijkbare wijze is gevoerd.
Het bezigen van de uitdrukking "wie goed doet, goed ontmoet" lijkt mij dan ook meer dan gerechtvaardigd. Ik ben namelijk van mening dat als je op een onbeschofte manier een gesprek voert, je niet moet verwachten dat de ander iets voor je gaat doen.

Misschien, Peter, had je als forumbeheerder er beter aan gedaan te reageren op het bericht van TS , waarin hij een medewerkster die zich hier niet kan verdedigen, wegzet als "een of andere onderbetaalde tuthola".

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di apr 26 2016 9:13 am

zie PB

graag on topic verder, dank

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » di apr 26 2016 9:31 am

Nou, dan heb ik ook een spreekwoord: assumption is the mother of all fuckups...
Je neemt aan dat het gesprek ook op die toon ging. Dat is niet zo.

Ik ben het gesprek begonnen met uit te leggen dat het me opviel dat mijn sensor erg snel vuil werd, en dat ik vond dat de vlekjes niet op stof leken, maar op druppels. Ik had al eens gehoord van oliespetters op nikon dslr's dus daar refereerde ik naar.
Echter voordat ik mijn zin kon afmaken vroeg ze al hoe ik wist dat het olie druppels waren.
Nou heb ik wel eens vlekjes gezien van een door stof vervuilde sensor. Die vlekjes zijn grillig van vorm, iets groter en met een minder gedefinieerde rand.
Dus ik begon uit te leggen dat de vlekjes die ik zag mooi rond waren, met een scherpe rand (zie foto).
Nog voordat ik de zin kon afmaken begon ze alweer te praten. Ik kon het verschil tussen olie en stof niet zien. Dat kun je namelijk alleen zien als een professional de vlekjes probeert uit te smeren, en ik kon de sensor maar beter laten schoonmaken. Dat werd op redelijk arrogante toon gezegd.
Mevrouw gaat helemaal voorbij (heeft ze niet eens gehoord waarschijnlijk) aan het feit dat de sensor 2000 kliks geleden is gereinigd door Chipclean.

Of die betreffende mevrouw inderdaad onderbetaald Is durf ik niet te zeggen, maar een tuthola is het wel.
Dus degene die onbeschoft was, was niet ík, maar tuthola ! Als je niet eens het fatsoen kunt opbrengen om iemand uit te laten spreken zegt mij dat genoeg over je houding. Als je vervolgens als servicepunt niet eens moeite doet om de klant te begrijpen (ik hoef niet eens gelijk te krijgen) dan heb je je status bepaald: tuthola, hoger wordt het niet.

Gesloten

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”