Scherpstelling D7200
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Scherpstelling D7200
Ik werk al een tijdje met de D7200 met daarop de Nikon AF-S Nikkor 80-400 mm 1:4.5-5.6G ED lens.
Doe veel aan vogelfotografie en krijg maar geen mooie scherpe foto's.
De lens is al eens gekalibreerd maar dat heeft niet het gewenste resultaat.
Omdat ik door de maanden heen al heel wat tips heb uitgevoerd op de camera, dus al veel instellingen gewijzigd, wil ik nu proberen om de camera terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Is het wijs om dat te doen?
Ben ik dan ook de instelling van de kalibratie kwijt?
Wie kan mij een goed advies geven?
Doe veel aan vogelfotografie en krijg maar geen mooie scherpe foto's.
De lens is al eens gekalibreerd maar dat heeft niet het gewenste resultaat.
Omdat ik door de maanden heen al heel wat tips heb uitgevoerd op de camera, dus al veel instellingen gewijzigd, wil ik nu proberen om de camera terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Is het wijs om dat te doen?
Ben ik dan ook de instelling van de kalibratie kwijt?
Wie kan mij een goed advies geven?
- a90
- Forumlid
Re: Scherpstelling D7200
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voorbeelden want de combinatie zou toch prima resultaten moeten kunnen geven. Werk je vanaf statief ?
Overigens zie ik dat je vorig jaar met een D3200 en een ander objectief ook geen goede resultaten wist te behalen, heb je daarom de D7200 en 80-400 gekocht ?
De procedure voor de fabrieksinstellingen weet ik niet uit mijn hoofd maar staat vast in het boekje.
Overigens zie ik dat je vorig jaar met een D3200 en een ander objectief ook geen goede resultaten wist te behalen, heb je daarom de D7200 en 80-400 gekocht ?
De procedure voor de fabrieksinstellingen weet ik niet uit mijn hoofd maar staat vast in het boekje.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
Klopt a90, ik had toen de Tamron 150-600mm op de D3200.
Die werd me veel te zwaar en heb hem dus verkocht en de 80-400 mm. gekocht.
Onderstaande foto's zijn gemaakt op statief (1 poot) en ik vind ze niet scherp. Moet er nog veel te veel aan photoshoppen om er een beetje leuke foto van te maken.

Die werd me veel te zwaar en heb hem dus verkocht en de 80-400 mm. gekocht.
Onderstaande foto's zijn gemaakt op statief (1 poot) en ik vind ze niet scherp. Moet er nog veel te veel aan photoshoppen om er een beetje leuke foto van te maken.

-
- Forumlid
Maar de vraag was dus eigenlijk of het verstandig is om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en of ik daarmee de instellingen van de kalibratie ook kwijt ben
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik denk dat je eerst eens moet kijken naar de exif van deze foto.
Sluitertijd: 1/90s • Diafragma: f/13.0 • ISO: 400 • Brandpuntsafstand: 650 mm (975 mm full-frame)
1/90s dat is natuurlijk kansloos (sorry voor de directheid) op de weergegeven brandpuntsafstand.
Waarom f/13.0?
Waarom de iso niet hoger?
Het is gewoon bewegingsonscherpte.
Wanneer je met dit soort instellingen blijft fotograferen dan zal het onscherp blijven en daar gaat photoshop je ook niet mee helpen.
Dan als antwoordt op je vraag of het verstandig is om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen:
Nee, hier gaat een terug naar fabrieksinstelling je niet bij helpen.
Sluitertijd: 1/90s • Diafragma: f/13.0 • ISO: 400 • Brandpuntsafstand: 650 mm (975 mm full-frame)
1/90s dat is natuurlijk kansloos (sorry voor de directheid) op de weergegeven brandpuntsafstand.
Waarom f/13.0?
Wanneer je met dit soort instellingen blijft fotograferen dan zal het onscherp blijven en daar gaat photoshop je ook niet mee helpen.
Dan als antwoordt op je vraag of het verstandig is om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Lex
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hallo,
Volg dit met veel belangstelling. Zelf heb ik de 7100 met de 80-400ED.
Ook ik ben niet altijd tevreden met de scherpstelling. Objectief is al eens in Beverwijk geweest.
Beste resultaten bereik ik met spotmeting.
Even een vraag; Jan ziet in de exif brandpunt 650mm ( 975mm FF), je zou dus een converter gebruiken (1,4) of de
1,3 modes aan hebben staan? Dan gebruik je maar een deel van de sensor.
Succes en ik blijf het met belangstelling volgen.
Ook ik ben niet altijd tevreden met de scherpstelling. Objectief is al eens in Beverwijk geweest.
Even een vraag; Jan ziet in de exif brandpunt 650mm ( 975mm FF), je zou dus een converter gebruiken (1,4) of de
Nikon D 500, Tamron SP90 2.8 1:1 macro USD Di, Nikkor 80-400 4.5-5.6 G ED en Nikkor 16-80mm 1:2.8-4e ED
-
- Forumlid
Bedankt voor je directheid Jan.jan schreef:Ik denk dat je eerst eens moet kijken naar de exif van deze foto.
Waarom f/13.0?
Ik ben nog een beginneling v.w.b. de instellingen van de camera en sta open voor adviezen.
Over het algemeen werk ik met diafragma voorkeuze en ik begrijp dat ik dat dus niet goed doe. Wat zou jij dan gebruiken bij vliegende vogels?
Bij de foto van de vale gier had ik er inderdaad een extender op zitten. Die wilde ik even uitproberen.
-
- Forumlid
Hoi Lex,Lex schreef:Hallo,
Ik had inderdaad een converter er tussen zitten bij de bovenste foto. Wat bedoel je precies met de 1,3 modus aan? Waar kan ik dat terugvinden
- Lex
- Clublid
Hallo YvonneM,
Op de d7100 kun je in het opnamemenu (beeldveld) kiesen voor DX of 1,3. Dan word je brandpunt met 1,3 "verlengt". Ben er vanuit gegaan dat deze functie ook op de 7200 zit.
Mijn opname met converter vallen ook wat tegen.
groet,
Lex
Op de d7100 kun je in het opnamemenu (beeldveld) kiesen voor DX of 1,3. Dan word je brandpunt met 1,3 "verlengt". Ben er vanuit gegaan dat deze functie ook op de 7200 zit.
groet,
Lex
Nikon D 500, Tamron SP90 2.8 1:1 macro USD Di, Nikkor 80-400 4.5-5.6 G ED en Nikkor 16-80mm 1:2.8-4e ED
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
De onscherpe en verkeerd belichtte foto's komen doordat je zelf niet de goede waardes kiest voor o.a. sluitertijd en diafragma. Het heeft niets te maken met instellingen in het camera menu.
Vogelfotografie vereist een erg goede techniek. Je zult je beter moeten verdiepen in de samenhang van sluitertijd en brandpunt, sluitertijd en beweging van de vogels, autofocus bij vliegende vogels, diafragma en scherptediepte, en de juiste manier van licht meten. Misschien kun je een keer meegaan met één van de vogelfotografen hier op het forum die je wat bijschaaft.
Met een tip als "deze instelling is altijd goed", kom je helaas niet zo ver. Je zult moeten begrijpen wanneer en waarom je welke instelling kiest. Het is even studeren maar fotograferen wordt zoveel leuker als de techniek je niet meer in de weg zit.
Vogelfotografie vereist een erg goede techniek. Je zult je beter moeten verdiepen in de samenhang van sluitertijd en brandpunt, sluitertijd en beweging van de vogels, autofocus bij vliegende vogels, diafragma en scherptediepte, en de juiste manier van licht meten. Misschien kun je een keer meegaan met één van de vogelfotografen hier op het forum die je wat bijschaaft.
Met een tip als "deze instelling is altijd goed", kom je helaas niet zo ver. Je zult moeten begrijpen wanneer en waarom je welke instelling kiest. Het is even studeren maar fotograferen wordt zoveel leuker als de techniek je niet meer in de weg zit.
-
- Forumlid
Hoi Lex,Lex schreef:Hallo YvonneM,
groet,
Lex
Heb deze functie gevonden op de camera. Is op jou camera dit ingesteld op 1,3?
Tijdens een fotocursus gehoord dat ik hem op DX moest zetten, maar als 1,3 beter is dan verzet ik hem.
Hoor het graag van je.
groetjes
-
- Forumlid
Ik zou graag wat bij willen leren ATOR. Hoe kom ik in contact met de vogelfotografen?ATOR schreef:De onscherpe en verkeerd belichtte foto's komen doordat je zelf niet de goede waardes kiest voor o.a. sluitertijd en diafragma. Het heeft niets te maken met instellingen in het camera menu.
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Het 'Vogels [verzamel]' foto topic is een van de meest actieve op dit forum. Als je op dit forum een oproep plaatst voor een vogelfotograaf die je wat bij wil leren zal er ongetwijfeld iemand reageren. (Ben zelf geen vogelfotograaf.)
Natuurlijk zijn er op het internet ook genoeg manieren om vogelfotografiekennis op te doen. Het is maar net hoe je zelf het beste leert. Maar iemand naast je die even jouw camera kan pakken, goed instelt, er een prachtige vogelfoto mee maakt, én je uitlegt hoe en waarom hij/zij dat deed, dat leert een stuk sneller dan youtube video's bekijken.
Natuurlijk zijn er op het internet ook genoeg manieren om vogelfotografiekennis op te doen. Het is maar net hoe je zelf het beste leert. Maar iemand naast je die even jouw camera kan pakken, goed instelt, er een prachtige vogelfoto mee maakt, én je uitlegt hoe en waarom hij/zij dat deed, dat leert een stuk sneller dan youtube video's bekijken.
- DannySan
- Clublid
Ik denk dat dit niet zozeer "vogelfotograaf" alswel gewoon "fotografisch" gerelateerd is. De belichting driehoek kennen en ook weten hoe je sluitertijd samenhangt met je focuslengte (met nog rekening houdend met de DX mode, een extender én je cropfactor) daarna komt pas het "vogel" deel. In welk del van Nederland woon je?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- imaginary_nl
- Clublid
- Contacteer:
Re: RE: Re: Scherpstelling D7200
Waar woon je?YvonneM schreef:Ik zou graag wat bij willen leren ATOR. Hoe kom ik in contact met de vogelfotografen?ATOR schreef:De onscherpe en verkeerd belichtte foto's komen doordat je zelf niet de goede waardes kiest voor o.a. sluitertijd en diafragma. Het heeft niets te maken met instellingen in het camera menu.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk