Scherpstelling D7200

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Scherpstelling D7200

Bericht door M@rcel » zo mei 01 2016 9:03 am

DannySan schreef:Ik denk dat dit niet zozeer "vogelfotograaf" alswel gewoon "fotografisch" gerelateerd is. De belichting driehoek kennen en ook weten hoe je sluitertijd samenhangt met je focuslengte (met nog rekening houdend met de DX mode, een extender én je cropfactor) daarna komt pas het "vogel" deel.
Helemaal mee eens.

Met iemand er over praten is een goed idee. Internet staat ook vol met goede uitleggen, kijk eens op youtube. Mike Brown is iemand die het duidelijk uitlegt.

https://youtu.be/s2b62BJIw5c

YvonneM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door YvonneM » zo mei 01 2016 11:04 am

Ik woon in Doorn

Lex
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Lex » zo mei 01 2016 11:53 am

Goedemorgen,

Ik gebruik de 1,3 modes niet, wel een keer uitgeprobeerd. Zie niet zoveel voordeel, crop liever achteraf.
Bij stilzittende vogels gebruik ik "M" 1/400ste en diafragma open tot en met 8. Iso staat dan op auto.
Vliegende vogels, afhankelijk van de afstand, op 1/800 tot en mer 1/1250.

dit zijn mijn instellingen tips zijn altijd welkom.

Veel succes
groet,
Lex
Nikon D 500, Tamron SP90 2.8 1:1 macro USD Di, Nikkor 80-400 4.5-5.6 G ED en Nikkor 16-80mm 1:2.8-4e ED

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » zo mei 01 2016 12:26 pm

YvonneM schreef:Ik ben nog een beginneling v.w.b. de instellingen van de camera en sta open voor adviezen.
Over het algemeen werk ik met diafragma voorkeuze en ik begrijp dat ik dat dus niet goed doe. Wat zou jij dan gebruiken bij vliegende vogels?
Yvonne,

Een jaar geleden heb je met je vorige set eigenlijk dezelfde problemen aangegeven en in dat toenmalige draadje heb je best wel veel adviezen ontvangen.
Bijvoorbeeld sluitertijd om te beginnen 1,5x de brandpuntsafstand. Nu is dit geen wet van meden en perzen maar als richtlijn een vertrekpunt, Diafragma verder open, kan naar bijvoorbeeld f/5.6, om een hoge sluitertijd te halen schroef je de iso op naar bijvoorbeeld iso 1600. Je zou bijvoorbeeld de sluitersnelheid kunnen instellen. Er izjn best wel veel variabelen waar je mee kunt spelen. Maar probeer eerst een s de belichtingsdriehoek te doorgronden dan snap je ook welke invloed welke variable heeft. ga eens naar deze website klik en ga eens jongleren met de drie belichtingsballen op deze site. Je ziet gelijk wat er gaat gebeuren wanneer je aan 1 van de schuifjes zit. Nu eerst aan je eigen techniek werken en daarna pas camera en/of body (be)/(ver)oordelen.

Lees dit artikel ook eens door. Google maar eens op "sluitertijden vogelfotografie" en er komt zeer veel informatie.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

YvonneM
Forumlid
Forumlid

Bericht door YvonneM » zo mei 01 2016 12:50 pm

Wat een leuke site Jan, ik ga zeker eens met die schuifjes spelen. Het opschroeven van de ISO-waarde probeer ik zo af en toe maar heb daar nog geen goeie modus in gevonden.
Het principe van de belichtingsdriehoek ken ik wel maar raak steeds in de war/paniek als ik het moet toepassen, dan weet ik ineens niet meer wat ik precies moet doen. Denk dat ik het nog te weinig heb toegepast, veel oefenen dus. Afgelopen winter ook een cursus gevolgd om e.e.a. wat meer door te krijgen.
Bedankt voor al jullie goeie adviezen, ik wist wel dat het aan mij zelf lag hoor, maar heb door de maanden heen heel wat instellingen in de camera gewijzigd zonder dat ik precies wist wat ik deed. Dacht dat ik een frisse start kon maken door terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Weet alleen niet of ik daarmee dan ook de instellingen van de kalibratie kwijt zou raken. Op die vraag eigenlijk nog geen antwoord gehad.
Laatst gewijzigd door Robert op zo mei 01 2016 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » zo mei 01 2016 12:56 pm

Je hoeft toch niet alle instellingen terug te zetten naar fabriek? Dan heb je ook weer instellingen die niet zijn zoals je wilt. Denk dat de kalibratie kwijt bent.

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » zo mei 01 2016 12:58 pm

Veel oefenen inderdaad. Wees ook niet te bang om de ISO teveel omhoog te doen. Beter een scherpe foto met ruis dan een foto met minder ruis en bewegingsonscherpte.

Hou een sluitertijd aan die past bij het brandpunt (dus bij 200mm minstens 1/300), kijk dan hoeveel scherptediepte je wilt, en kies de ISO die daarbij hoort om een goed belichtte foto te krijgen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo mei 01 2016 1:31 pm

YvonneM schreef:Weet alleen niet of ik daarmee dan ook de instellingen van de kalibratie kwijt zou raken. Op die vraag eigenlijk nog geen antwoord gehad.
Ik verwacht dat je alles kwijt bent. Wat je zekerheidshalve zou kunnen doen is door de instellingen/waardes van elk ingesteld objectief te noteren en later weer opnieuw instellen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » zo mei 01 2016 1:35 pm

Als je met "kalibratieinstellingen" de fijnafstelling bedoelt? Volgens mij blijven die behouden na een reset naar de fabrieksinstellingen. Niet alle instellingen gaan namelijk terug.

Je kunt ook deze instellingenlijst eens bekijken. Dat zijn instellingen die je als basis kunt gebruiken. (Je moet wel de Engelse taal machtig zijn en Excel op de computer hebben)
Links alle instelmogelijkheden en aan de rechterkant een kolom voor wild/vogel fotografie:

http://docs.fullstopbooks.com/forms/Nik ... ide-UL.xls
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

YvonneM
Forumlid
Forumlid

Bericht door YvonneM » zo mei 01 2016 3:14 pm

Met kalibratieinstellingen bedoel ik inderdaad de AF-fijnafstelling.
De lijst die je meestuurt is mij bekend. Die instellingen heb ik dus op mijn camera toegepast.
Ik mag er dus vanuit gaan dat al deze instellingen correct zijn?
Als dat zo is dan hoef ik niet terug naar de fabrieksinstellingen
Laatst gewijzigd door Robert op zo mei 01 2016 9:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » zo mei 01 2016 3:26 pm

Ga er van uit dat die lijst ervaringswaarden aangeeft van 1 of enkele personen. De instellingen waar je het prettigst mee werkt kunnen daarvan afwijken. Dat is voor ieder persoon namelijk verschillend. Maar je kunt die lijst als basisgegeven gebruiken.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

mozes
Forumlid
Forumlid

Bericht door mozes » zo mei 01 2016 4:40 pm

Begin weer eens op punt nul.

zorg eerst dat je fotos hebt die naar je zin zijn.
bewaar deze, na een poos als je een leuke verzameling hebt, ga je zien waarom bepaalde fotos goed zijn.
Je weet dan ook gelijk waarom.

vliegende vogels zijn het moeilijkst, zeker de kleintjes.
Grote vogels zijn prima om te oefenen, ze vliegen in vrijwel rechte lijn.
Ga met wat brood naar de lokale vijver, en leef je uit.
Ga niet gelijk een hoop instellingen veranderen, maar probeer er elke keer 1 uit, bv alleen de sluitertijd of diafragma.

Ik kan je mijn instellingen geven, maar of je er ook wat aan hebt?

1. ik gebruik vrijwel altijd spotmeting, afhankelijk van de achtergrond doe ik wat over of onder belichten.
2, altijd slechts 1 AF punt, omdat ik wil bepalen waar het scherpstel punt ligt.
bij meer af punten kiest de camera, met een beetje pech ligt die dan op de staart, of ik moet het diafragma hoger dan F8 hebben staan.
3. ik heb de camera op de M stand, met auto witballans, en auto iso.
4. auto iso heeft ook wel te maken hoe de achtergrond is, maar tegenwoordig staat de camera daar vrijwel continu op. wat wel varieert hier is de stand wat de max auto iso is.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » ma mei 02 2016 7:08 am

Wat betreft de calibratieinstellingen:

Deze blijven op mijn D7000 & D7100 behouden bij een reset.
Het zou me verbazen als dat op een D7200 anders zou zijn.

YvonneM
Forumlid
Forumlid

Bericht door YvonneM » wo mei 04 2016 11:11 am

mozes schreef:Begin weer eens op punt nul.

zorg eerst dat je fotos hebt die naar je zin zijn.
bewaar deze, na een poos als je een leuke verzameling hebt, ga je zien waarom bepaalde fotos goed zijn.
Je weet dan ook gelijk waarom.

vliegende vogels zijn het moeilijkst, zeker de kleintjes.
Grote vogels zijn prima om te oefenen, ze vliegen in vrijwel rechte lijn.
Ga met wat brood naar de lokale vijver, en leef je uit.
Ga niet gelijk een hoop instellingen veranderen, maar probeer er elke keer 1 uit, bv alleen de sluitertijd of diafragma.

Ik kan je mijn instellingen geven, maar of je er ook wat aan hebt?

1. ik gebruik vrijwel altijd spotmeting, afhankelijk van de achtergrond doe ik wat over of onder belichten.
2, altijd slechts 1 AF punt, omdat ik wil bepalen waar het scherpstel punt ligt.
bij meer af punten kiest de camera, met een beetje pech ligt die dan op de staart, of ik moet het diafragma hoger dan F8 hebben staan.
3. ik heb de camera op de M stand, met auto witballans, en auto iso.
4. auto iso heeft ook wel te maken hoe de achtergrond is, maar tegenwoordig staat de camera daar vrijwel continu op. wat wel varieert hier is de stand wat de max auto iso is.
Bedankt Mozes, ik ben al druk aan het oefenen geslagen met de adviezen die ik gekregen heb en het resultaat is gelijk al een stuk beter. Ben blij met jullie.
Je moet ergens beginnen he.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”