Portret fotografie en scherpte
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Portret fotografie en scherpte
Goedenavond,
Ik wil mij iets meer gaan verdiepen in portret fotografie en dan met name op locatie en niet in een studio.
Nu ben ik vandaag wezen wandelen in Castricum en getracht daar wat foto's te maken van mijn vriendin.
Wat betreft de compositie ben ik zeker nog niet tevreden, maar wat mij erg opgevallen is, is het gebrek aan scherpte.
Ik heb de foto's gemaakt met een Nikon AF-S 50 mm 1.8 lens in combinatie met mij Nikon D5200. Een lens die toch wel bekend staat als een erg goede portret lens.
In de link staat de foto onbewerkt. Hij is alleen omgezet van RAW naar Jpeg.
https://www.flickr.com/gp/oalammers/pc1430
De volgende camera instellingen zijn gebruikt.
50 mm - 1/4000 - F1.8 en ISO 100
Enkelvoudige servo-AF
Enkelpunts AF
Centrumgerichte meting
Ik hoop dat jullie tips of ideeën hebben waardoor de scherpte kan verbeteren. Bijgevoegde foto heeft dezelfde scherpte als de overige foto's genomen deze dag.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik wil mij iets meer gaan verdiepen in portret fotografie en dan met name op locatie en niet in een studio.
Nu ben ik vandaag wezen wandelen in Castricum en getracht daar wat foto's te maken van mijn vriendin.
Wat betreft de compositie ben ik zeker nog niet tevreden, maar wat mij erg opgevallen is, is het gebrek aan scherpte.
Ik heb de foto's gemaakt met een Nikon AF-S 50 mm 1.8 lens in combinatie met mij Nikon D5200. Een lens die toch wel bekend staat als een erg goede portret lens.
In de link staat de foto onbewerkt. Hij is alleen omgezet van RAW naar Jpeg.
https://www.flickr.com/gp/oalammers/pc1430
De volgende camera instellingen zijn gebruikt.
50 mm - 1/4000 - F1.8 en ISO 100
Enkelvoudige servo-AF
Enkelpunts AF
Centrumgerichte meting
Ik hoop dat jullie tips of ideeën hebben waardoor de scherpte kan verbeteren. Bijgevoegde foto heeft dezelfde scherpte als de overige foto's genomen deze dag.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Portret fotografie en scherpte
De scherpte ligt tever naar achteren. Op de schouder voor ons rechts. En bij f/1.8 heb je maar weinig scherptediepte. Waarop heb je scherpgesteld? Wellicht last van backfocus?
Scherper: je diafragma wat sluiten tot f2.8 of zo scheelt al een heel eind!
Scherper: je diafragma wat sluiten tot f2.8 of zo scheelt al een heel eind!
-
- Forumlid
Beste Patrick,
Bedankt voor je reactie. Ik zet mijn scherpstelpunt eigenlijk altijd op de ogen. in dit geval dus ook. Is het betr om het scherpstel punt tussen de ogen te doen?
Tevens de vraag of de overige camera instellingen wel goed zijn voor deze vorm van fotografie.
Is f1.8 te groot om buiten goede scherpe foto's te maken en kan je bijna altijd beter f2.8 gebruiken?
Bedankt voor je reactie. Ik zet mijn scherpstelpunt eigenlijk altijd op de ogen. in dit geval dus ook. Is het betr om het scherpstel punt tussen de ogen te doen?
Tevens de vraag of de overige camera instellingen wel goed zijn voor deze vorm van fotografie.
Is f1.8 te groot om buiten goede scherpe foto's te maken en kan je bijna altijd beter f2.8 gebruiken?
- Tzigane
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
ik gebruik voornamelijk een 50mm voor mijn foto's. Ik had in deze situatie geen f/1.8 gebruikt. De scherptediepte is dan te klein waardoor de foto onscherp wordt. Het onderwerp is te ver van de camera waardoor alles wat scherp lijkt vrij klein op de foto terechtkomt.
Met een uitsnede als dit zo rond de f/4 gaan zitten.
f/1.8 is heel mooi, maar dan vooral voor headshots waar je de scherpte exact goed kan leggen zodat precies een oog scherp is en de rest in de onscherpte verrdwijnt. Ook als je iets op de voorgrond hebt met relatief veel ruimte tot aan de achtergrond werkt het ook goed.
Dat zeggende, de scherpte lijkt op de foto inderdaad een stuk te ver naar achteren te liggen, ik zou hem zeker met behulp van een focus-kaart even afstellen.
(edit, ik zie dat je op een DX camera werkt, dan wordt het een net iets ander verhaal wat betreft diafragmawaardes, maar het idee blijft hetzelfde
)
Met een uitsnede als dit zo rond de f/4 gaan zitten.
f/1.8 is heel mooi, maar dan vooral voor headshots waar je de scherpte exact goed kan leggen zodat precies een oog scherp is en de rest in de onscherpte verrdwijnt. Ook als je iets op de voorgrond hebt met relatief veel ruimte tot aan de achtergrond werkt het ook goed.
Dat zeggende, de scherpte lijkt op de foto inderdaad een stuk te ver naar achteren te liggen, ik zou hem zeker met behulp van een focus-kaart even afstellen.
(edit, ik zie dat je op een DX camera werkt, dan wordt het een net iets ander verhaal wat betreft diafragmawaardes, maar het idee blijft hetzelfde

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik weet niet zo zeker of je de autofocus wel kan fijnstellen op een D5200. Kan dat?
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
uuh, geen flauw idee eigenlijk! Kan dat niet gewoon met alle Nikons?
- golden-eye
- Forumlid
- Contacteer:
Behalve dat de scherpte niet goed is, is het tijdstip ook slecht gekozen. Het middaguur geeft niet het mooiste licht.
Ga naar een veel later tijdstip op de dag en begin eens met f/5.6 of f/4.0.
Krijg je een veel beter resultaat.
Daarna oefenen aan de compositie.
Ga naar een veel later tijdstip op de dag en begin eens met f/5.6 of f/4.0.
Krijg je een veel beter resultaat.
Daarna oefenen aan de compositie.
"het oog wil ook wat"
-
- Forumlid
Alvast bedankt voor de uitgebreide reacties.
Ik zal de volgende keer zeker in gedachten houden om het met f4 of met f5.6 te proberen.
Het tijdstip van de dag was ook zeker niet goed, maar het was redelijk onverwacht dat we gingen wandelen.
Hoe zit dat met backfocus? Wat houdt dat precies in?
De ring voor de scherpstelafstand heeft die ook nog enige invloed? Ik zag dat hij bij mij op oneindig stond.
Verder ben ik inderdaad benieuwd of je de focus kan fijnstellen. Ik zal hier ook eens op googlen.
Ik zal de volgende keer zeker in gedachten houden om het met f4 of met f5.6 te proberen.
Het tijdstip van de dag was ook zeker niet goed, maar het was redelijk onverwacht dat we gingen wandelen.
Hoe zit dat met backfocus? Wat houdt dat precies in?
De ring voor de scherpstelafstand heeft die ook nog enige invloed? Ik zag dat hij bij mij op oneindig stond.
Verder ben ik inderdaad benieuwd of je de focus kan fijnstellen. Ik zal hier ook eens op googlen.
- a vgastel
- Forumlid
Backfocus , neem drie batterijen en zet zet op een bepaalde afstand.Dit is denk ik niet de oorzaak.
https://www.maartenvandekamp.nl/front-f ... ack-focus/
HYPERFOCAAL.
http://www.markushartel.com/blog/learn- ... l-distance
https://www.google.nl/search?q=hyperfoc ... QILA&dpr=1

http://www.naturephotographers.net/arti ... 307-1.html
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ulator.htm
zo zijn er ook apps voor op de gsm
https://www.maartenvandekamp.nl/front-f ... ack-focus/
HYPERFOCAAL.
http://www.markushartel.com/blog/learn- ... l-distance
https://www.google.nl/search?q=hyperfoc ... QILA&dpr=1

http://www.naturephotographers.net/arti ... 307-1.html
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ulator.htm
zo zijn er ook apps voor op de gsm
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
Dank je wel voor de tip Bert! Ik ga de test zeker even maken later.
Ben nu al benieuwd naar de resultaten als ik mijn diafragma instel op f4 of f5.6.
Ben nu al benieuwd naar de resultaten als ik mijn diafragma instel op f4 of f5.6.
- Léon Obers
- Forumlid
Persoonlijk zou ik het diafragma helemaal niet naar een kleinere diafragma-opening zetten (= hoger getal).
Neemt de scherptediepte toe. De achtergrond wordt daarmee scherper, en komt het portret minder "los" van de achtergrond.
Het is wel zo dat de scherpte te ver naar achteren ligt. De haren aan de "achterkant" die nog net links en rechts langs het hoofd uitsteken, zijn scherper dan de ogen. Het witte vest op de rand van de schouders iets meer naar achteren ook. Ik dacht niet dat de D5200 camera mogelijkheden heeft om een verkeerde scherpstelling te corrigeren.
Maar het zou ook best kunnen zijn dat je de scherpstelling al had afgestemd op de ogen, en de ontspanknop half had ingedrukt om even het juiste moment af te wachten. Daarmee wordt standaard de scherpstelling "vast gezet". Als je vriendin nog net even naar voren buigt voordat de opname is gemaakt, heeft ze zichzelf buiten het scherptegebied verplaatst.
Welke van de twee opties aan de hand is, kun je alleen achter komen door inderdaad wat testen te doen met statische onderwerpen van bijv. batterijtjes. Kom je bij die test ook aan een scherpstelpunt telkens iets te ver naar achteren, is dat helaas een niet te voorkomen euvel. In dat geval om het minder te laten opvallen, kun je het diafragma verder dichtknijpen, zodat je een grotere scherptediepte krijgt. Maar dan wel weer met dat nadeel dat het portret minder fraai loskomt van de achtergrond.
Neemt de scherptediepte toe. De achtergrond wordt daarmee scherper, en komt het portret minder "los" van de achtergrond.
Het is wel zo dat de scherpte te ver naar achteren ligt. De haren aan de "achterkant" die nog net links en rechts langs het hoofd uitsteken, zijn scherper dan de ogen. Het witte vest op de rand van de schouders iets meer naar achteren ook. Ik dacht niet dat de D5200 camera mogelijkheden heeft om een verkeerde scherpstelling te corrigeren.
Maar het zou ook best kunnen zijn dat je de scherpstelling al had afgestemd op de ogen, en de ontspanknop half had ingedrukt om even het juiste moment af te wachten. Daarmee wordt standaard de scherpstelling "vast gezet". Als je vriendin nog net even naar voren buigt voordat de opname is gemaakt, heeft ze zichzelf buiten het scherptegebied verplaatst.
Welke van de twee opties aan de hand is, kun je alleen achter komen door inderdaad wat testen te doen met statische onderwerpen van bijv. batterijtjes. Kom je bij die test ook aan een scherpstelpunt telkens iets te ver naar achteren, is dat helaas een niet te voorkomen euvel. In dat geval om het minder te laten opvallen, kun je het diafragma verder dichtknijpen, zodat je een grotere scherptediepte krijgt. Maar dan wel weer met dat nadeel dat het portret minder fraai loskomt van de achtergrond.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Het is erg leerzaam om deze reacties te lezen. Zoals eerder wordt uitgelegd dat de haren wel scherp zijn en het deel van de schouder ook zal je inderdaad verwachten dat de focus toch niet goed is geweest.
Misschien heb ik inderdaad mijn camera te veel bewogen na het scherpstellen of heeft mijn vriendin zich bewogen.
De f1.8 was ook een bewuste instelling om zo het onderwerp te isoleren van de achtergrond. Erg frustrerend als je dan thuiskomt en het niet scherp is!
Misschien heb ik inderdaad mijn camera te veel bewogen na het scherpstellen of heeft mijn vriendin zich bewogen.
De f1.8 was ook een bewuste instelling om zo het onderwerp te isoleren van de achtergrond. Erg frustrerend als je dan thuiskomt en het niet scherp is!
- golden-eye
- Forumlid
- Contacteer:
Hij begint met portretfoto's maken. Waarom dan het advies geven om het diafragma f/4.0 niet te gebruiken?Léon Obers schreef:Persoonlijk zou ik het diafragma helemaal niet naar een kleinere diafragma-opening zetten (= hoger getal).
Zoals je zelf al schrijft. Het model beweegt, kan even naar voren leunen. Onscherpte is snel gemaakt.
Als beginnend portretfotograaf valt dit niet meteen op.
Je hebt al een leuk model bij de hand.
Dan gewoon beginnen met f/4.0, compositie goed onder de knie krijgen, juiste tijdstip van de dag kiezen.
Geeft dat mooie foto's, maar vindt je de achtergrond nog te scherp, dan naar f/2.8, enz, enz.
Kijk eens op deze site wat een gekozen diafragma doet met de scherpte.
https://www.sonjavandriel.nl/scherpte-d ... ekenen.php
Succes, en naar je resultaten zijn we erg benieuwd.
"het oog wil ook wat"
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Achteraf beoordelen, voor zowel jou als voor ons, is haast ondoenlijk.
In ieder geval AF tuning (focus fijn afstelling) is voor jouw toestel niet mogelijk. Mocht je daadwerkelijk last hebben van back-focus dan wordt je verplicht te diafragmeren.
Het kan overigens ook aan je manier van fotograferen te maken hebben of, zoals je zelf zei, het bewegen van je model. mogelijk beweeg je toch teveel nadat je je focuspunt hebt bepaalt met Enkelvoudige servo-AF. Misschien werkt continu focussen voor jouw beter, je zult dan wel de af selector moeten kunnen plaatsen waar je wilt.
In ieder geval AF tuning (focus fijn afstelling) is voor jouw toestel niet mogelijk. Mocht je daadwerkelijk last hebben van back-focus dan wordt je verplicht te diafragmeren.
Het kan overigens ook aan je manier van fotograferen te maken hebben of, zoals je zelf zei, het bewegen van je model. mogelijk beweeg je toch teveel nadat je je focuspunt hebt bepaalt met Enkelvoudige servo-AF. Misschien werkt continu focussen voor jouw beter, je zult dan wel de af selector moeten kunnen plaatsen waar je wilt.
-
- Forumlid
Dank je wel Wiebe! Ook deze tip ga ik zeker meenemen!