Beste allemaal,
Heb de D70s met 18-70 kitlens nu een halfjaar en ben hier zeker tevreden over, echter laatst trof ik aan de binnenkant van de frontlens een stofdeeltje aan. Ik ben hiermee terug gegaan naar de fotowinkel (Camex amsterdam) die dit "heel gewoon" vonden, immers tijdens het zoomen wordt de lucht heen en weer verplaatst en zuigt dus stof aan. Nu fotografeer ik best al wat jaartjes maar dit is toch de eerste keer dat ik dit zo meemaak. Opzich kan ik het sotfdeeltje niet op mijn foto's terug zien. Maar hebben meer mensen deze ervaring en heeft een van jullie dan dit laten schoonmaken en hoe zijn daar de ervaringen mee.
Alvast bedankt en groet
Albert
Stof aan binnenkant frontlens 18-70 objectief
Het is bijna onmogelijk om je lenzen stofvrij te houden. De enige manier om dit te doen is je lenzen in een stofdichte koffer bewaren en nooit gebruiken. Dit is natuurlijk een grove overdrijving...
Zodra je de stofdeeltjes op je foto's gaat zien, en dit wordt erg hinderlijk, dan zou ik de lenzen schoon laten maken.
Als je een nieuwe lens koopt en deze heeft, ongebruikt en wel, last van stof binnenin de lens dan zou je mogen verwachten dat de verkoper hier iets aan doet voor je, gratis natuurlijk.
Heb je een (nieuwe) lens gebruitk dan is het niet te verwachten van je verkoper dat hij jouw 'rommel' opruimt, ofwel dat hij de gebruikssporen die jij aanbrengt wegpoetst. Voor hetzelfde geld bewaar jij je lenzen op een stoffige zolder of iets dergelijks.
Het is natuurlijk te prijzen als een verkoper dit alsnog voor je wil doen, het stofvrij (laten) maken van je lens, ongeacht hoe lang je de lens al in gebruik hebt, maar verplicht is hij dat zeker niet.
Zodra je de stofdeeltjes op je foto's gaat zien, en dit wordt erg hinderlijk, dan zou ik de lenzen schoon laten maken.
Als je een nieuwe lens koopt en deze heeft, ongebruikt en wel, last van stof binnenin de lens dan zou je mogen verwachten dat de verkoper hier iets aan doet voor je, gratis natuurlijk.
Heb je een (nieuwe) lens gebruitk dan is het niet te verwachten van je verkoper dat hij jouw 'rommel' opruimt, ofwel dat hij de gebruikssporen die jij aanbrengt wegpoetst. Voor hetzelfde geld bewaar jij je lenzen op een stoffige zolder of iets dergelijks.
Het is natuurlijk te prijzen als een verkoper dit alsnog voor je wil doen, het stofvrij (laten) maken van je lens, ongeacht hoe lang je de lens al in gebruik hebt, maar verplicht is hij dat zeker niet.
Inderdaad. Stof is jammer genoeg onoverkomelijk in de (digitale) fotografie!
Ik maak redelijk vaak mijn sensor stof vrij.
Met een lens heb ik nog geen last gehad vn stof. Is het ook niet zo dat een klein stof deeltje in de lens nooit zichtbaar zal worden op een foto?! Da's toch net zoiets als een stof deeltje op de voorkant van de lens... Het zit er zo dicht op dat je dat ook niet/nooit ziet...

Met een lens heb ik nog geen last gehad vn stof. Is het ook niet zo dat een klein stof deeltje in de lens nooit zichtbaar zal worden op een foto?! Da's toch net zoiets als een stof deeltje op de voorkant van de lens... Het zit er zo dicht op dat je dat ook niet/nooit ziet...

Stof aan binnenkant frontlens 18-70 objectief
Ik heb hier dus ook last van, maar het is inderdaad niet op de foto's te zien.
Alleen als je heel sterk diafragmeerd en tegen een egale lucht zou fotograferen. Men heeft bij Nikon tegen mij gezegd dat het vaker voor kan komen bij zoomlenzen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een service manual van deze lens,
en ik weet dat deze moet bestaan!
Zo heb ik ooit eens service manual gevonden van mijn sony portable minidisc waar met meer dan 100 pagina's werd uitgelegd welk schroefje je wel en niet mag open maken etc.
Zodra ik iets vind, zal ik het zeker laten weten!
Alleen als je heel sterk diafragmeerd en tegen een egale lucht zou fotograferen. Men heeft bij Nikon tegen mij gezegd dat het vaker voor kan komen bij zoomlenzen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een service manual van deze lens,
en ik weet dat deze moet bestaan!
Zo heb ik ooit eens service manual gevonden van mijn sony portable minidisc waar met meer dan 100 pagina's werd uitgelegd welk schroefje je wel en niet mag open maken etc.
Zodra ik iets vind, zal ik het zeker laten weten!