Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Discussies over statieven
Sato
Forumlid
Forumlid

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Bericht door Sato » vr apr 29 2016 2:24 am

Vandaag een aantal balhoofden en pan/tilt kopjes uitgeprobeerd. (Helaas had men geen Manfrotto 410 geared head)
Een balhoofd vond ik zeer onprettig werken en van de aanwezige pan/tilt koppen werd ik ook niet gelukkig.

Aan de hand daarvan een keuze kunnen maken, Het gaat een Manfrotto 410 op een Berlebach Report 312 worden.
Het geheel komt net iets onder ooghoogte uit als ik erachter zou staan, Maar dat maakt voor mijn gebruik niet uit. (En is voor mij fysiek ook zeer onprettig.)
Als de set mij goed bevalt ga ik voor de kop een kit bestellen waarmee de QR te vervangen is met een arca-swiss clamp.

Enigste waar ik nog mee zit:
Het lijkt op basis van plaatjes en foto's op internet wat krap te worden met de bediening van de kop, En vrijwel onmogelijk om ver naar achteren te kantellen. Dat komt in mijn gebruik gelukkig niet voor en bij uitzondering is het creatief op te lossen is door de QR plaat andersom onder de camera te monteren, Vind het in elk geval geen redenen om twee keer zoveel uit te geven voor de 405.
Kan eventueel nog een spacer maken voor tussen het statief en de kop, Lost het potentiele probleem ook op.

EDIT:
Had contact gezocht over de hierboven staande vraag met zowel Berlebach als de enigste officiële dealer ervan in Nederland, Van de dealer inmiddels al te horen gekregen dat de combinatie die ik wil niet gaat werken.
Dan zou ik een spacer moeten maken/kopen voor ertussen, Of kiezen voor een Berlebach met midden kolom/leveling base.
De Manfrotto 405 zal zonder problemen werken, Maar daar zit een aanzienlijke meerprijs aan terwijl het voor mijn gebruik geen voordelen bied over de 410.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » do mei 12 2016 7:16 am

Sato even een heel andere invalshoek.
Waarom overweeg je niet om een spiegelloze camera te nemen.
Je hebt o.a. Sony, Fuji en nog andere merken.
Ik weet niet wat jouw aandoeningen zijn, maar ik heb Fibromyalgie en heb het Syndroom van Guilian Barry gehad (met nog 20% restverschijnselen).
Hierdoor weinig spierkracht en heel veel dingen maar heel beperkt kunnen doen.
Ik heb al mijn Nikon spulletjes met pijn in mijn hart weggedaan en daarvoor in de plaats een Fuji X-E2 aangeschaft met een paar objectiefjes.
Vroeger liep ik met een grote zware rugtas rond en nu met een kleine heuptas waar alles inzit wat ik met die grote rugtas vol spulletjes ook kon doen.
Voordeel betere beeldkwaliteit en ik heb weer lol in het maken van foto's.
Als je bv de Fuji X-Pro 2 zou nemen dan weet ik zeker dat je positief enthousiast zou zijn in vergelijk met je D600.
Volgens een recente test doet hij niet onder voor de D750.
Verder omdat je camera en objectieven lichter zijn zal dat van invloed zijn op de keuze van statief.
Nog een voordeel is dat je geen last heb van spiegelklap wat ook weer trillingen veroorzaakt.
Weet wel dat je de spiegel op kan klappen maar dat vind ik een gedoe.

Misschien heb je hier nog niet over nagedacht maar overweeg het eens.

Voor mij was het een hele openbaring.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » do mei 12 2016 2:30 pm

Bedankt voor je reactie George,

Grappig dat je dit aanhaalt want ik speel nu al een kleine twee weken met die gedachte, En wil zeker deze richting in.
Ben van plan eerst een deel van mijn foto apparatuur weg te doen (Nikon D5100+15-55 VR, 35mm f1.8G DX en Nikon V1+10-30), En met de opbrengst daarvan en een eventuele aanvulling een niet al te dure systeem camera aan te schaffen voor algemeen gebruik en mij D600 met 50 f1.8G en 105 f2.8G VR Macro voorlopig te houden voor het 'studio' gebruik.
Als de systeem camera dan zo goed bevalt dat ik de D600 overbodig ga vinden dan gaat die er ook uit en komt er een tweede systeemcamera en betere objectieven bij.

Voor nu ben ik nog niet veel verder gekomen dan de Sony A6000, En die voldoet qua camera aan mijn wensen maar het lenzen aanbod en de grote/gewicht daarvan staat mij tegen.
Alternatieven moet ik nog bekijken.
Maar dit lijkt mij iets voor een nieuw topic in een ander forum deel.

---

Terugkomend op het statief verhaal (on-topic dus), Inmiddels heb ik een Manfrotto 410 besteld en zodra die verzonden is wordt ook het statief (Berlebach report 312) besteld.
Dan ga ik zelf eerst eens bekijken hoe dat gaat en kan indien noodzakelijk een spacer besteld worden, Dat leek mij uiteindelijk de beste keuze.
Dat het statief straks wellicht meer dan noodzakelijk is voor een systeemcamera zie ik niet als een probleem, Het is immers goed betaalbaar, stevig en zal toch nooit meegenomen op fototripjes. (elke 100 gram extra is dan immers al te veel)
Daarnaast heb ik voor het 'studio' werk hoe dan ook een statief nodig.

Iedereen nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Zal als het statief binnen is dit topic nog aanvullen met mijn bevindingen.

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » za mei 21 2016 3:10 am

Inmiddels zijn zowel de statief-kop als het statief binnen, En blijkt een spacer helemaal niet nodig te zijn.
Kop van het statief heeft een verhoging die niet te zien is op de plaatjes die Berlebach en al zijn dealers op hun websites gebruiken.

Foto is helaas te hoog voor dit forum en ik heb geen zin om dat nu nog aan te passen: Foto staat al op het forum van Tweakers.net.

Zal over een paar weken mijn bevindingen hier nog posten voor de geïnteresseerden.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”