Dank je wel golden-eye! De resultaten komen zeker voorbij!
Normaal gesproken doe ik veelal luchtvaart fotografie en wilde ik eind mei de Nikon 200-500mm kopen voor deze tak van fotografie.
Aangezien portret fotografie mij ook erg trekt lig ik in dubio of ik deze 200-500 lens nog moet kopen. voor portretten heb ik er sowieso niks aan.
Mijn budget ligt rond de €1500,- Wat zouden jullie aanraden? Is mijn 50mm lens dan genoeg en eigenlijk de beste lens voor portretfotografie of zou ik er bepaalde lenzen bij moeten hebben en zo ja welke?
Ik wil wel graag bij Nikon blijven wat betreft het merk.
Portret fotografie en scherpte
- Tzigane
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Portret fotografie en scherpte
Ik zou zeker niet alleen bij Nikon kijken. Tamron en Sigma maken lenzen die net zo goed of zelfs beter zijn en werken net zo goed. Ik vind het totaal onzinnig om alleen bij producten te kijken alleen omdat er een bepaalde naam op staat. Beoordeel lenzen op hun kwaliteit, niet om het logo wat erop staat.
Dat gezegd hebbende, een 85mm is een uitstekende lens voor portretten. Binnen jouw budget kun je dan zelfs voor de f/1.4 versie gaan.
Dan hou je zelfs nog wat geld over voor een flitser of reflectiescherm.
Dat gezegd hebbende, een 85mm is een uitstekende lens voor portretten. Binnen jouw budget kun je dan zelfs voor de f/1.4 versie gaan.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Maar is de 1.4 (€1489,-) zoveel beter dan de 1.8 (€549,-) versie. Qua prijs verschilt het nogal.
Welke lenzen zou jij adviseren als je het over Tamron of Sigma hebt?
Welke lenzen zou jij adviseren als je het over Tamron of Sigma hebt?
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
De Nikon AF-S 85mm f/1.4 vind ik zelfs minder dan de AF-S f/1.8. Vooral door de extreme Longitudinale Chromatisch Aberratie waardoor gebieden achter het scherpstelpunt groen kleuren en ervoor paars. Dat vind ik erg lelijk en het is nauwelijks te corrigeren.
De AF-S f/1.8 heeft het minder maar ik heb hem er om weggedaan (ik ben erg kritisch). Als ik het diafragma moet dichtdraaien tot de LoCA verdwijnt kan ik net zo goed mijn 70-200 gebruiken. Ik zit al een paar jaar te wachten op een hopelijk mooie Sigma 85mm Art maar daar hebben ze helaas geen haast mee.
De AF-S f/1.8 heeft het minder maar ik heb hem er om weggedaan (ik ben erg kritisch). Als ik het diafragma moet dichtdraaien tot de LoCA verdwijnt kan ik net zo goed mijn 70-200 gebruiken. Ik zit al een paar jaar te wachten op een hopelijk mooie Sigma 85mm Art maar daar hebben ze helaas geen haast mee.
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
Wat betreft de 85mm; Ik zou ook gaan voor de f/1.8 versie ipv de f/1.4. (Daarom zit die ook in mijn tas.
)
Je zou ook kunnen denken aan een Sigma 50-100mm f/1.8
tamron komt binnenkort met een gestabiliseerde 85mm.
Tamron maakt verder een hele degelijke 70-200mm, die eigenlijk alleen qua autofocus-snelheid iets onder doet voor de Nikon versie voor 2/3e van de prijs, maar dat is wel weer een hoop gesjouw natuurlijk.

Je zou ook kunnen denken aan een Sigma 50-100mm f/1.8

tamron komt binnenkort met een gestabiliseerde 85mm.
Tamron maakt verder een hele degelijke 70-200mm, die eigenlijk alleen qua autofocus-snelheid iets onder doet voor de Nikon versie voor 2/3e van de prijs, maar dat is wel weer een hoop gesjouw natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Tzigane op ma mei 02 2016 3:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik neem ze mee in overweging bedankt!
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ik heb het topic niet volledig doorgelezen dus het kan zijn dat ik in herhaling val.
Je moment was niet zo goed om op die plaats zo een portret te schieten, het licht was veel te hard. De scherpte licht niet volledig juist. Maar dit kan vele oorzaken hebben en de meeste liggen niet aan het materiaal (er wordt vaak naar front of backfocus verwezen) maar aan de fotograaf. In deze set up was het helemaal niet nodig om f1.8 te gebruiken, de struiken in de achtergrond liggen ver genoeg achter je onderwerp om haar te isoleren in scherpte met een kleiner diafragma (groter F-getal) en er was licht genoeg om met dat kleiner f getal een voldoende snelle sluiter te hebben. F1.8 werkt ook niet zo goed bij de gekozen pose en compositie, dit vraagt (volgens mij) naar een +/-f8 om voldoende percentage van je onderwerp scherp te hebben. F1.8 of zelfs 1.4 werkt wel bij headshots van karakter koppen zoals bij de visserkoppen van Stefan Vanfleteren( http://stephanvanfleteren.com/nl/portfo ... serskoppen). Bij medium shots en longshots (ten voeten uit) moet je altijd zoeken naar het evenwicht tussen voldoende scherptediepte op je onderwerp zonder de achtergrond prominent in beeld te brengen. Een DOFcalculator zoals http://www.dofmaster.com/ kan daar bij helpen, Digitaal kan je natuurlijk ook verschillende F-getallen proberen en houden wat het beste werkt. Zo kan je ook inschatten hoe je je model in tegen over je achtergrond moet plaatsen.
Je moment was niet zo goed om op die plaats zo een portret te schieten, het licht was veel te hard. De scherpte licht niet volledig juist. Maar dit kan vele oorzaken hebben en de meeste liggen niet aan het materiaal (er wordt vaak naar front of backfocus verwezen) maar aan de fotograaf. In deze set up was het helemaal niet nodig om f1.8 te gebruiken, de struiken in de achtergrond liggen ver genoeg achter je onderwerp om haar te isoleren in scherpte met een kleiner diafragma (groter F-getal) en er was licht genoeg om met dat kleiner f getal een voldoende snelle sluiter te hebben. F1.8 werkt ook niet zo goed bij de gekozen pose en compositie, dit vraagt (volgens mij) naar een +/-f8 om voldoende percentage van je onderwerp scherp te hebben. F1.8 of zelfs 1.4 werkt wel bij headshots van karakter koppen zoals bij de visserkoppen van Stefan Vanfleteren( http://stephanvanfleteren.com/nl/portfo ... serskoppen). Bij medium shots en longshots (ten voeten uit) moet je altijd zoeken naar het evenwicht tussen voldoende scherptediepte op je onderwerp zonder de achtergrond prominent in beeld te brengen. Een DOFcalculator zoals http://www.dofmaster.com/ kan daar bij helpen, Digitaal kan je natuurlijk ook verschillende F-getallen proberen en houden wat het beste werkt. Zo kan je ook inschatten hoe je je model in tegen over je achtergrond moet plaatsen.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Smaakgevoelig onderwerp: maar het wordt al zeker twee keer genoemd; 'slecht' licht, te hard óf verkeerd tijdstip van de dag...
Dit bestaat toch niet, slecht licht. Slecht met licht omgaan weer wel.
Elk aanwezig licht dat er beschikbaar is, 'kan' je tot je voordeel maken. Maar je moet het (compositie/standpunt) wel 'zien' en benutten.
Dit bestaat toch niet, slecht licht. Slecht met licht omgaan weer wel.

Elk aanwezig licht dat er beschikbaar is, 'kan' je tot je voordeel maken. Maar je moet het (compositie/standpunt) wel 'zien' en benutten.