Kat en caravan
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Kat en caravan
Fijne foto, misschien nog iets wat meer helderheid?
Jolanda
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
- JJG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dank je.
Ja, dan wordt de foto idd wat minder vlakker...
Maar ik blijf maar een innerlijke strijd houden met het bewerken van m'n analoge foto''s....
Ja, dan wordt de foto idd wat minder vlakker...
Maar ik blijf maar een innerlijke strijd houden met het bewerken van m'n analoge foto''s....
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hier hou ik van, een foto waarbij je het verhaal gaat zitten verzinnen. Wat is er met zijn oog gebeurd, woont hij in de caravan, wie zou er nog meer in de caravan wonen en waarom zouden ze daar zijn?
Volgens mij is dit de kat van een nu werkloze trapezewerker van het failliete Circus Renz. Hij is aan een oog blind geworden toen hij, met succes, een van de circustijgers liet zien wie er de baas was. Zijn baasje, die even verderop al zwaaiend aan een boomtak zijn skills op peil houdt, heeft deze ver van alles verwijderde plek opgezocht om eens rustig een plan te maken voor de toekomst.
Volgens mij is dit de kat van een nu werkloze trapezewerker van het failliete Circus Renz. Hij is aan een oog blind geworden toen hij, met succes, een van de circustijgers liet zien wie er de baas was. Zijn baasje, die even verderop al zwaaiend aan een boomtak zijn skills op peil houdt, heeft deze ver van alles verwijderde plek opgezocht om eens rustig een plan te maken voor de toekomst.
- Brutus
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Die innerlijke strijdbijl zou ik lekker begraven.JJG schreef: ik blijf maar een innerlijke strijd houden met het bewerken van m'n analoge foto''s....
Ik weet niet of je een "analoog verleden" hebt, maar in de doka werd niet anders gedaan.
Het negatief is alleen maar het beginpunt.
Rechtzetten, onthoeken, contrast beïnvloeden, belichting corrigeren, doordrukken, tegenhouden en na het afdrukken vlekken retoucheren waren (zijn) standaardtechnieken.
En niet te vergeten: croppen.
Beroemde, iconische foto's zijn ook op die manier tot stand gekomen. Zie bijvoorbeeld:
http://www.photography.ca/blog/2011/07/ ... ng-photos/
(Overigens is er niets nieuws onder de zon; de discussie over "het gaat om het eindresultaat" versus "het hele, ongemanipuleerde beeld en niets anders" werd toen ook al gevoerd. Daar gaan we niet uitkomen.

Groet,
Bert
Bert
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Nog wat analoge bewerkingsvoorbeelden:
Magnum darkroom printing
De interne verzuurde criticus met zijn:"nabewerking is nep, een teken van onbekwaam fotografievakmanschap, niet puur, moreel verwerpelijk, en dat is toch geen fotografie meer", ken ik wel. Gelukkig staat daar tegenover iets wat vrij van 'hoe het hoort' het beeld wil neerzetten zoals ik het voor me zie. Maar die strijd is er wel.
Bij deze foto mis ik jouw (nabewerkings)stijl. Het is goed belicht en ietsjes helderder zou het helemaal zijn zoals het hoort maar het is geen JJG!
Een goed belichtte foto is de ideale basis voor nabewerking, je kunt niet nabewerken wat je niet gevangen hebt. Maar laat dat je niet tegenhouden om in de nabewerking de zwarten dicht te laten lopen, met subtiel detail als je wilt wat 'in camera' niet eens kan, en de hele boel een stop onder te belichten als je daar zin in hebt.
Er is maar één regel bij het creëeren: maak wat voor jou goed voelt. Don't cramp your style!
Magnum darkroom printing
De interne verzuurde criticus met zijn:"nabewerking is nep, een teken van onbekwaam fotografievakmanschap, niet puur, moreel verwerpelijk, en dat is toch geen fotografie meer", ken ik wel. Gelukkig staat daar tegenover iets wat vrij van 'hoe het hoort' het beeld wil neerzetten zoals ik het voor me zie. Maar die strijd is er wel.
Bij deze foto mis ik jouw (nabewerkings)stijl. Het is goed belicht en ietsjes helderder zou het helemaal zijn zoals het hoort maar het is geen JJG!

Er is maar één regel bij het creëeren: maak wat voor jou goed voelt. Don't cramp your style!
- JJG
- Forumlid
Helemaal vergeten te reageren op jouw reactie ATOR.
Maar ik heb inmiddels dat idee overboord gegooid en haal lekker m´n analoge plaatjes door LR
Maar uiteindelijk is het best beperkt wat je nog kan doen.
'Dont cramp your style' is een goeie!
Maar ik heb inmiddels dat idee overboord gegooid en haal lekker m´n analoge plaatjes door LR

'Dont cramp your style' is een goeie!
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer: