RAW Codec voor Windows Vista

Discussies over fotobewerking en archivering
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

RAW Codec voor Windows Vista

Bericht door Riemke » vr nov 30 2007 4:58 pm

Misschien handig?
Ik heb dit al een tijdje geleden op mijn laptop met Vista draaien zonder problemen :)

http://www.nikonimglib.com/nefcodec/index.html.nl
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr nov 30 2007 5:10 pm

Bij mij deed Vista het meteen al met RAW. Nooit een probleem gehad. Eerlijk gezegd.

Maar wel handig voor diegene bij wie het niet in Vista werkt.

ArTe

Bericht door ArTe » vr nov 30 2007 6:31 pm

Bij mij (64-bit Vista) deed ie het niet en nu nog niet... :cry: :cry:

(De codec installeert niet)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr nov 30 2007 6:43 pm

Misschien Nikon Support daarover contacten? Het staat immer op hun site, dus theoretisch zou het moeten werken.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ArTe

Bericht door ArTe » vr nov 30 2007 6:55 pm

Riemke,

helaas, ze sluiten (op hun site) de 64-bits versie uit. Oók voor pictureproject en Capture NX, maar die twee programma's (én ViewNX, had ik geïnstalleerd om te kijken of het daarmee opgelost kon wordem) lopen zonder problemen.

Dus alles doet t, ik zie alleen geen miniaturen in de verkenner.

Tja... als je geen Mac koopt moet je op de blaren zitten. Ik weet t... :roll: :D

Arno

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr nov 30 2007 7:14 pm

Doe eens windows update, als het goed is zit daar ook een codec tussen die NEF files ondersteund.

ArTe

Bericht door ArTe » vr nov 30 2007 7:34 pm

Coen,

helaas, helaas...

De leverancier van die coder (ook volgens Microsoft) is Nikon. En de installer van die codec weigert in Vista-64 te installeren... Een bekend probleem, al googelend kom je hier meerdere commentaren over tegen.

En waarom deze installatieprocedure expliciet test op niet toegestane OS-en (en die van Pictureproject, CaptureNX en ViewNX niet) is mij een raadsel.

Maar ja, het "enige" wat ik nu niet heb zijn miniaturen vanuit de verkenner. Dus er is mee te leven. Het hoort evenwel niet...

Arno

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » vr nov 30 2007 7:44 pm

Ja, dan word het een kwestie van RAW+JPG basis , niet :D?

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » vr nov 30 2007 9:12 pm

64-bit Windows biedt niet of nauwelijks voordelen boven de 32-bit versie bij normaal desktop gebruik zonder enorme berg intern geheugen. Alleen maar nadelen eigenlijk als ik dit allemaal zo lees. :-)

Als je dit soort problemen wilt voorkomen en/of een operating systeem zoekt dat 32 én 64 bit tegelijk is dan zou ik een Mac nemen met Leopard. :-D
zó hoort dat

Zit je aan Windows vast dan zou het voorlopig lekker bij de 32-bits versie houden.

ArTe

Bericht door ArTe » vr nov 30 2007 10:07 pm

Tja... normaal desktop gebruik...

Naast foto's vlieg ik ook simulator en speel ook de nodige spelletjes. De enige reden om 64-bit te gaan op mijn pas gekochte Quad-core alles dik maar niet al te duur...

En als Flightsimulator op de Mac leverbaar zou zijn... Juist!

Arno

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » vr nov 30 2007 10:21 pm

Als een flightsimulator de belangrijkste toepassing is op je PC dan is Windows de perfecte keus. :-)

Ook 32-bits Windows kan toch quad core cpu's aansturen? Ik zou die 64-bits versie eraf gooien. Dan werken de Nikon drivers tenminste.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » vr nov 30 2007 10:38 pm

Je hebt 64 bits nodig als je met de adresruimte van 32 bits niet meer uitkomt. Is dat niet het geval, dan is 32 bits prima en 64 bits nergens voor nodig.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » vr nov 30 2007 10:49 pm

Brenzef schreef:Je hebt 64 bits nodig als je met de adresruimte van 32 bits niet meer uitkomt. Is dat niet het geval, dan is 32 bits prima en 64 bits nergens voor nodig.
Dus alleen als je meer dan 4Gb RAM wilt gebruiken.

ArTe

Bericht door ArTe » za dec 01 2007 1:29 am

De (Internet) geleerden waren het er niet over eens of Vista 32 4M laten adresseren nu werkend te krijgen was of niet en dus, om niet te hoeven twijfelen, koos ik de 64 bit versie (ja, ik heb nu 4MB in die machine).

Om daarna te ontdekken dat die versie t een en ander aan andere potentiële issues had... (tja, halve research?). Gelukkig heb ik maar last van één ding: het niet kunnen zien vande genoemde thumbs. En dáár kom ik wel overheen!

[het installatieverhaal hoe je 4M aan de praat krijgt zal ik jullie besparen, maar dat dat een ramp was moge duidelijk zijn

En ja, die Mac... Ik liep van t weekend weer eens langs een Mac-store... en realiseerde me dat ik een Mac direct uit het plastic werkend gehad zou hebben...

Ach ja, als je een Mac koopt, koop je een werkend stuk gereedschap en als je zelf een PC in elkaar zet, ga je op avontuur. Geen vergelijking dus.

[jaja, ik weet dat dit een Nikon forum is, ik zal me vanaf nu weer gedragen... :D

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » za dec 01 2007 7:40 am

Alleen jammer dat niemand wat voor Mac maakt ;D

Er worden zelfs geen virussen voor gemaakt hahaha (dit is natuurlijk een voordeel :D)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”