Na het succes van de eerste editie van Sail Amsterdam in 1975 ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam, werd besloten om in 1980 een tweede editie te organiseren, hetgeen uiteindelijk heeft geresulteerd in een 5-jaarlijks terugkerend evenement.
Na de aankomst van de tallships in Amsterdam heb ik op 7 augustus 1980 met een collega in een Cessna 172 een fotovlucht gemaakt boven Amsterdam. Mijn beide kinderen achterin, die daarmee tevens hun luchtdoop kregen. Helaas was het weer niet ideaal; het was nogal somber met een tamelijk laaghangende bewolking. Voor de foto's heb ik gebruik gemaakt van een Mamiya C330 Pro-f twee-oog reflexcamera voorzien van een f/4.5 180mm objectief. De gebruikte rolfilm was Kodacolor II. Helaas kon het raampje aan mijn kant niet open, waardoor ik gedwongen was door het glas te fotograferen. Ter vermijding van reflecties had ik het objectief voorzien van een rubber zonnekap, die je tegen de ruit kon drukken. Onder de gegeven omstandigheden was het niet doenlijk om op het matglas scherp te stellen. Ik heb daarom het objectief vrijwel op oneindig vast gezet en gebruik gemaakt van de zgn. sportzoeker.
De "Amerigo Vespucci" (Italië) en "Gorch Fock" (Duitsland)

Fregat van de Koninklijke Marine aan de Ruijterkade

Ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een plaatje te maken van de "Walletjes", met o.a. het Oude Kerksplein, de Oudezijdsvoorburgwal, de Warmoesstraat, de Beursstraat en de Beurs van Berlage net nog zichtbaar aan de onderzijde.

Bij het vertrek van de tallships uit Amsterdam heb ik ook nog wat foto's gemaakt langs het Noordzeekanaal. Zelfde camera, ditmaal voorzien van Kodak Tri-X.
De Russische " Kruzenshtern"

De "Guayas" uit Ecuador