Sail Amsterdam 1980

Plaats reactie
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Sail Amsterdam 1980

Bericht door Jur » za jul 02 2016 11:06 am

Tegen de achtergrond van de huidige Delfsail manifestatie bijgaand enkele beelden van de 2e editie van Sail Amsterdam in 1980.
Na het succes van de eerste editie van Sail Amsterdam in 1975 ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam, werd besloten om in 1980 een tweede editie te organiseren, hetgeen uiteindelijk heeft geresulteerd in een 5-jaarlijks terugkerend evenement.

Na de aankomst van de tallships in Amsterdam heb ik op 7 augustus 1980 met een collega in een Cessna 172 een fotovlucht gemaakt boven Amsterdam. Mijn beide kinderen achterin, die daarmee tevens hun luchtdoop kregen. Helaas was het weer niet ideaal; het was nogal somber met een tamelijk laaghangende bewolking. Voor de foto's heb ik gebruik gemaakt van een Mamiya C330 Pro-f twee-oog reflexcamera voorzien van een f/4.5 180mm objectief. De gebruikte rolfilm was Kodacolor II. Helaas kon het raampje aan mijn kant niet open, waardoor ik gedwongen was door het glas te fotograferen. Ter vermijding van reflecties had ik het objectief voorzien van een rubber zonnekap, die je tegen de ruit kon drukken. Onder de gegeven omstandigheden was het niet doenlijk om op het matglas scherp te stellen. Ik heb daarom het objectief vrijwel op oneindig vast gezet en gebruik gemaakt van de zgn. sportzoeker.

De "Amerigo Vespucci" (Italië) en "Gorch Fock" (Duitsland)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fregat van de Koninklijke Marine aan de Ruijterkade
Afbeelding

Ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een plaatje te maken van de "Walletjes", met o.a. het Oude Kerksplein, de Oudezijdsvoorburgwal, de Warmoesstraat, de Beursstraat en de Beurs van Berlage net nog zichtbaar aan de onderzijde.
Afbeelding

Bij het vertrek van de tallships uit Amsterdam heb ik ook nog wat foto's gemaakt langs het Noordzeekanaal. Zelfde camera, ditmaal voorzien van Kodak Tri-X.

De Russische " Kruzenshtern"
Afbeelding

De "Guayas" uit Ecuador
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jur op za jul 02 2016 3:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Sail Amsterdam 1980

Bericht door marcel.b » za jul 02 2016 11:40 am

Mooie luchtfoto's!
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard » za jul 02 2016 12:46 pm

Bedankt voor het delen Jur!

De tallships blijven hetzelfde en de kade veranderd.
Met vriendelijke groet,

Richard

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jul 02 2016 6:33 pm

@marcel.b en richhanz
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Jur

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » za jul 02 2016 7:55 pm

Prachtige terugblik en erg fraai in beeld gebracht :thumbup:
groeten Robert

ebt
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ebt » za jul 02 2016 8:09 pm

ja Jur tegenwoordig doen we dat met een drone. maar fraai dat je deze beelden nog met ons deelt
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jul 03 2016 9:38 am

Robert en Bart bedankt voor de leuke reactie.

@ebt
In deze situatie is het zeker niet mogelijk om een drone te gebruiken. Ten eerste ligt Amsterdam binnen het luchtverkeersleidingsgebied van Schiphol, waardoor er zeer strenge beperkingen zijn voor het gebruik van drones. De foto van Amsterdam is gemaakt op de daar geldende minimum vlieghoogte van 1200 voet (400 m) en die boven het IJ tussen de 500 en 1000 voet (150 - 300 m). Dat zijn hoogtes die voor een particuliere drone zeker niet legaal zijn.

Tegenwoordig wordt bij Sail Amsterdam evenementen een zgn. Special Rules Zone (SRZ) ingesteld, waarbinnen o.a. stringente bepalingen gelden voor vlieghoogtes en routes. In 1980 was dat nog niet het geval; bovendien konden mijn collega en ik (beiden luchtverkeersleider op Schiphol) toen nog wel wat "regelen". Those were the days....... :)
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”