Ik zit met een probleem,de opnames van mijn D100 zijn onscherp.
Wie o wie kan me helpen met het probleem en heeft misschien de oplossing.De opnames zijn gemaakt in jpeg met mijn 12-24mm opjectief.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
opnames D100 onscherp
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
d100
Zijn de beelden altijd onscherp of alleen in bepaalde omstandigheden? Welke camera instellingen gebruik je? Zijn de opnamen ook onscherp als je een andere lens gebruikt?
Re: opnames D100 onscherp
marcel schreef:Ik zit met een probleem,de opnames van mijn D100 zijn onscherp.
Wie o wie kan me helpen met het probleem en heeft misschien de oplossing.De opnames zijn gemaakt in jpeg met mijn 12-24mm opjectief.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruik je een UV-filter of een ander filter?
Het kan zijn dat het filter de AF beinvloed.
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Heb je wellicht last van 'backfocus'? Met de pdf op deze pagina kan je dat testen: http://md.co.za/d70/chart.html
Hallo medeleden
Excuus voor mijn late reactie, ik ben enkele dagen van huis geweest.
Ik fotografeer met een UV op de lens en heb al enkele malen met het
sharpening menu geworsteld.De beelden zijn wel scherp te krijgen in
photoshop maar de directe opnames zijn over het algemeen niet echt scherp.
Excuus voor mijn late reactie, ik ben enkele dagen van huis geweest.
Ik fotografeer met een UV op de lens en heb al enkele malen met het
sharpening menu geworsteld.De beelden zijn wel scherp te krijgen in
photoshop maar de directe opnames zijn over het algemeen niet echt scherp.
Laatst gewijzigd door marcel op wo okt 19 2005 1:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag Marcel,
Kun je misschien een voorbeeld geven van een detail van foto zonder bewerking en na sharpening. Vind je het beeld na sharpening wel acceptabel of niet.
Er van uitgaande dat het beel na sharpening wel acceptabel is:
Heb je het probleem alleen bij wegschrijven in jpg of ook bij wegschrijven in RAW (NEF). Dat klinkt misschien raar, maar er zit verschil in de mate van sharpening die soms wordt toegepast bij verschillende type bestanden.
Gesteld dat het in RAW wel goed gaat, is er wellicht een reden waarom dat in JPG niet het geval is. Let wel helemaal zeker weet ik niet. JPG is een gecomprimeerde manier om iets weg te schrijven en het toepassen van optimale sharpening in de camera en daarna bijvoorbeeld kleurbewerken in photoshop en opnieuwwegschrijven zou artefacten kunnen geven. Men past sharpening bij jpg bestanden daarom het liefst toe als laatste stap.
Vind je het beeld na sharpening niet acceptabel, dan kan het aan veel dingen liggen. Komt het ook bij andere objectieven voor? Is het antwoord ja dan kan het met afstelling spiegel etc. te maken hebben (die moet binnen bepaalde toleranties liggen).
Het is een beetje een als dan verhaal geworden. Ik hoop dat het een beetje helpt.
AG
Kun je misschien een voorbeeld geven van een detail van foto zonder bewerking en na sharpening. Vind je het beeld na sharpening wel acceptabel of niet.
Er van uitgaande dat het beel na sharpening wel acceptabel is:
Heb je het probleem alleen bij wegschrijven in jpg of ook bij wegschrijven in RAW (NEF). Dat klinkt misschien raar, maar er zit verschil in de mate van sharpening die soms wordt toegepast bij verschillende type bestanden.
Gesteld dat het in RAW wel goed gaat, is er wellicht een reden waarom dat in JPG niet het geval is. Let wel helemaal zeker weet ik niet. JPG is een gecomprimeerde manier om iets weg te schrijven en het toepassen van optimale sharpening in de camera en daarna bijvoorbeeld kleurbewerken in photoshop en opnieuwwegschrijven zou artefacten kunnen geven. Men past sharpening bij jpg bestanden daarom het liefst toe als laatste stap.
Vind je het beeld na sharpening niet acceptabel, dan kan het aan veel dingen liggen. Komt het ook bij andere objectieven voor? Is het antwoord ja dan kan het met afstelling spiegel etc. te maken hebben (die moet binnen bepaalde toleranties liggen).
Het is een beetje een als dan verhaal geworden. Ik hoop dat het een beetje helpt.
AG
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Fotobewerkingsprogramma's verkleinen de foto op een snelle maar niet al to mooie manier om deze op het scherm te laten passen. Dit levert enige onscherpte op.
Als je een foto bekijkt op 100% vergroting (1-op-1 pixels) is de scherpte ook niet goed te beoordelen. Een beeldscherm is 72dpi, een dergelijke vergroting is 4x tot 6x zo groot als een normale foto-afdruk. Je moet dan van een redelijke afstand naar je scherm kijken.
Hoe ziet een onbewerkte afdruk (via een vak/fotolab) eruit? Is dat wel scherp?
Als je een foto bekijkt op 100% vergroting (1-op-1 pixels) is de scherpte ook niet goed te beoordelen. Een beeldscherm is 72dpi, een dergelijke vergroting is 4x tot 6x zo groot als een normale foto-afdruk. Je moet dan van een redelijke afstand naar je scherm kijken.
Hoe ziet een onbewerkte afdruk (via een vak/fotolab) eruit? Is dat wel scherp?