Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik ga voor vanavond iedereen beantwoorden, en als het lukt vanavond of morgen nieuwe foto's te plaatsen, aan de hand van jullie commentaar. Er is idd her en der wat gesleuteld om, mijns inziens, de foto te verbeteren.
Marten schreef:Mooi! Voor mij springt nr 3 er uit. Een verhaaltje.
Deze scene werkte ook echt enorm goed, de omgeving links en rechts geven net genoeg hints weg om het plaatje compleet te maken.
DannySan schreef:
Ik kan helaas geen exif zien van je beelden, dus moet het met 'educated guesses' doen:
Foto 1:
De stoel had ik met opzet gedaan, wilde de setting van de tafel waar ze aan zat hiermee versterken, met wat betere sturing van het licht had ik hier beter de stoel wat minder moeten belichten.
Het servies had achteraf gezien beter niet recht voor haar kunnen staan, het item links ( krijtbordhouder ) had net zo goed weggelaten kunnen worden.
Foto 2:
Deze foto heb ik gekozen omdat deze, van de shots die gemaakt zijn, het meest spontaan was. Over de hele shoot waren er momenten dat ze 'normaal in de lens keek', wat natuurlijk prima/herkenbaar is wanneer je een lange periode moet poseren, maar gelukkig wist ik er zo nu en dan wat humor/afleiding in te gooien zodat het allemaal gemakkelijker/gemoedelijker ging.
Daarnaast werkt het ook heel goed wanneer het model, zoals hier met het breiwerkje wat er toevallig lag, zelf iets om handen heeft om te doen, zodoende wordt het inderdaad minder geposeerd zoals sommige andere foto's.
Daarover wil ik nog wel zeggen, dat ook ik daar in heb gestuurd qua pose en belichting, omdat ik haar en haar kostuum er zo goed mogelijk op wilde hebben. En daardoor soms wat extra licht in heb gebracht.
Foto 3:
Ja, hier had ik te laat m'n aandacht op, een paar momenten later heb ik haar hier wel op gewezen. Ook haar sierraden die ze rechts op de heup droeg, hadden zo in sommige gevallen ook beter tot hun recht kunnen komen..
Foto 4:
Hiervoor had ik een beetje lef nodig, om haar te laten liggen in het pas droge en gemaaide gras wat er lag. De zon, daarvan kan ik zeggen dat op een mooie volzonnige dag, dat je het nog knap lastig hebt als fotograaf. ik had haar hier weinig zachter zonlicht kunnen geven, een wit laken tegen de zon had hier kunnen helpen.
Overigens een van mijn favoriete foto's van deze dag.
Foto 5:
Hier valt mogelijk veel meer sfeer te behalen. Ze is hier goed zichtbaar door de belichting, maar mogelijk too much. Ik heb het hier ook zonder flits gedaan, die ga ik zeker nog eens reviewen. Dus houd dit topic in de gaten! Ik had ook wel een doel in m'n hoofd voor aanvang van deze shoot, met deze scene. Dit heb ik er nog niet uitgehaald...
Hey, haar handen staan er eindelijk op ja!
Foto 6:
De meeste foto's zijn met 24mm genomen ( FX ), Maar heb er zoveel mogelijk op gelet op heuphoogte te schieten, zoals hier. Mogelijk stond ik nog wel te dichtbij.
jantom schreef:In het algemeen: de foto's zijn meest aan de té lichte kant. En de vrouw poseert teveel (kijkt op de meeste opnamen in de lens).
Foto's als deze mogen best aan de donkere kant zijn. Er zijn geen regels voor maar lichte foto's horen vooral bij kinderen en jonge vrouwen

Het blijft wennen voor sommigen om op de foto te komen, Ik zou er meer op kunnen aansturen om ergens anders heen te kijken.
Ik ga nog wel even kijken, of ik bij enkele foto's er meer sfeer uit kan halen, en minder mijn beeld op een reportage van haar en haar kostuum. Dat van die lichte foto's wist ik ook niet...
ATOR schreef:Wat een geweldig model heb je weten te strikken!
Wat zonder blad voor de mond commentaar:
1 Flitslicht vind ik hier te hard, te veel en te sfeerloos. Ik heb even gegoogeld naar je Apollo Orb maar met een 45inch plu zou je toch mooi zacht licht moeten kunnen maken.
2 De compositie vind ik hier erg rommelig, het licht is erg vlak en ik mis scherpte.
3 Mooie setting, relaxte pose. Het licht in haar gezicht is wat vlak en je zou het blauwe vlekje nog weg kunnen werken
4 Prachtig! Mooie blik, netjes ingeflitst. Sexy.
5 Zie 1. De compositie is nogal rechttoe rechtaan, daar had je wat meer tijd in mogen steken.
6 Niet zo'n fan van het licht in haar gezicht, hotspot op haar voorhoofd, veel harde schaduwen, de grote neusschaduw. Zet haar de volgende keer in de schaduw, dat is een veel relaxter uitgangspunt. Zonlicht recht in het gezicht wordt meestal niet zo'n succes.
Kijk voor inspiratie eens naar de schilder
Johannes Vermeer, die wist wel raad met modellen bij het licht van een raam.
Foto 1:
Ik heb deze foto achteraf gecropt en gedraaid. De opstelling die ik voor het maken van deze foto had, was zo opgesteld dat de Orb niet in beeld stond uiteraard. Had ik deze crop toen in mn hoofd gehad, dan had ik de orb beter kunnen plaatsen, en nog zachter licht kunnen laten geven. Goed leermomentje!!!
Foto 2: Hier geldt eigenlijk hetzelfde, ik had het licht veel dichterbij kunnen zetten, waardoor dankzij de 'Fall-off" de wand achter haar minder belicht zou worden.
Foto 3:
Dat blauwe vlekje... 'what have i done!!'
Ik heb hier zichtbaar gestoeid met de balans, en het gebrek aan power.
Foto 4:
Meest trots op dit resultaat, het oog op de scene en het behaalde resultaat. Bij deze foto heb ik het meeste er uit kunnen halen, naar mijn gevoel.
Foto 5:
Misschien vind je dit een cliché-scene? ( moest vooraf wel aan Vermeer denken overigens!, maar bedankt voor de tip )
Ik ga kijken welke shots ( ook zonder flits ) ik nog heb, wordt aan gewerkt!
Foto 6:
Die neusschaduw, die zag ik ook achteraf...
Qua plaats in schaduw/zon was ik meer bezig met de appelboom zelf, en de blauwe lucht.
Eigenlijk vind ik je reactie over vermeer niet echt eerlijk ( die wist wel raad )

Hij hoefde het licht niet te beheersen/temmen, hij kon het helemaal zelf creëren.
djunclesam schreef:
Teveel flits binnen: Flitslicht kun je dempen met een ND filter. Dan hoeft je diafragma niet dicht, kun je misschien zelfs nog wijder schieten als je dat zou willen. Ambient kun je dan weer opkrikken door je sluitertijd te verlagen.
Te weinig flits buiten: Hoe trigger jij de flitser/wat zijn je sluitetijden. Je ISO verdubbelen geeft namelijk 2x zoveel power uit je strobe, dan moet wel je sluitertijd verdubbeld worden om de ambient gelijk te houden. Dat gaat allemaal goed zolang je onder je sync speed blijft. Ga je daarboven dan werkt dat trucje natuurlijk niet meer. Dan is het ook een idee om ND filter te gebruiken om je sluitertijd onder je sync speed te houden. Zo krijg je maximaal vermogen uit je flitser. Dan kom je vaak al een heel eind.
Het is een veelgemaakte fout door onervaren fotografen wanneer ze balanceren op het randje van HSS dat ze er dan soms erover en soms onder gaan. Daar kom je mee weg als je laag in je vermogens flitst, maar ga je naar max power dan krijg je in zulke gevallen erg inconsistente belichtingen, waar uiteraard de apparatuur de schukd van krijgt
Sta je echt open in de volle brandende zon dan ga je het niet redden met 1 SB-700 maar ik zie genoeg plekjes op jouw foto's waar je slim gebruik kunt maken van de schaduw partijen dus ik denk dat het wel zou moeten kunnen lukken in deze situatie met 1 flitser.
Foto 3 is wat mij betreft te extreem nabewerkt op de hooglichten. Dan zie je in het contrast op het model. Dan kun je beter meer lokaal bewerken in de lucht, of enige overbelichting accepteren. Een beetje clipping hoeft echt niet perse een ramp te zijn, naar mijn idee beter dan contrastloze en kleur-onechte luchten zoals je nu hebt. Heb je compleet uitgebeten luchten dan is dat een ander verhaal en zou ik meestal proberen te voorkomen, tenzij het een artistieke keuze is die bijdraagt aan de foto. Daar kun je in nabewerking echter weinig aan doen, of je moet de lucht gaan vervangen.
Foto 6 had inderdaad makkelijk zonder de highlights in het gezicht gekund. Ik zie genoeg schaduw op de achtergrond.
Van HSS had ik eigenlijk helemaal geen last, ik kan er prima overheen, soms ene keer rond de 1/320e een klein donker balkje onderin.
Met m'n pocketwizard lukt het eigenlijk probleemloos te schieten tot 1/4000e
Vooral het blenden van ambient- en flitslicht is gewoon oefenwerk, ik heb gelijk wat familieleden opgetrommeld om binnenkort als proefkonijnen te fungeren hiervoor!
Foto 1:
Ik zal eens kritischer kijken naar wat voor licht er exact uit de Orb komt, en ook naar de setting van de speedlight.
Foto 3:
Ik heb heel erg m'n best gedaan om uitbijten te voorkomen ( utopie? ) en achteraf de scene op te schroeven.
Bedankt voor de feedback tot nu toe, ik ga als ik tijd heb in de foto's duiken, en kijken of ik eea anders kan oppakken dan dat ik gedaan heb.