Luc volgens mij gaat dat lukken! Een hele mooie creatieve foto!Skippy schreef:Ik wil eerst mijn eigen creativeit ontwikkelen en dan zien we wel weer.
Experiment in zwart/wit
Hoi Luc, ik kon het ook niet laten om een aantal zwartwit afdrukken te scannen (met de flatbedscanner). Als je het vervelend vindt haal ik ze weer weg.Skippy schreef:Maar natuurlijk, ga je gang. Ben benieuwd!mikemix schreef:Vind je het goed als ik hier ook wat zw/w afdrukken uit de "oude doos" post?
Het zijn scans van afdrukken op zwartwit-papier (Ilford Multigrade), dus is het resultaat niet optimaal. De foto's zijn niet met een Nikon

Foto 1: Reflecties (1994-04-06)

Foto 2: Fietsstrook met fiets (1994-02-09)

Foto 3 : Portret van Sandra Horst (1995-01-31)

Foto 4 : Beatrixsluizen te Nieuwegein (1990-07-14)

Foto 5 : Amersfoort, Stationsplein bij avond (1992-10-12)

Foto 6 : Portret van Don van Swieten (1994-12-06)
Laatst gewijzigd door Frederix op zo dec 23 2007 11:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Oke, daar gaat ie:Skippy schreef: Maar natuurlijk, ga je gang. Ben benieuwd!
1-Beemster

2-Parijs

3-Kruiend ijs, Etersheim, dun belicht op 6400(!)Asa voor de korrel

4-Antwerpen

5-Terschelling

6-Carré, ballet

7-Amsterdam

8-Cuba

9-Bergen aan zee

10-Indonesië

Foto's zijn ingescand met een eenvoudig scannertje.
Foto's zijn allemaal tussen 1992 en 1998 gemaakt met vooral F3 en wat F4 en F5.
Lenzen waren: 20mm, 28mm, 60mm, 85mm en 80-200
Laatst gewijzigd door mikemix op ma dec 03 2007 1:32 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Dat vind ik inderdaad; het is één ruisbom. (En enkele foto's op de 2e pagina lijken wel ingescand uit 'n krant zooooooooo waardeloos van kwaliteit!)Skippy schreef: Dank je. Ik geloof dat de mening over dit soort foto's verdeeld is op dit forum. Er zal wel teveel ruis/korrel in zitten![]()
Voegt wat mij betreft helemaal niets toe en doet eerder afbreuk als je voor analoog kiest.
De foto van Cuba vind ik overigens wel mooi. Die is wel mooi glad.
De foto van de fiets vind ik wel creatief van compo, alleen stoor ik me 'n beetje aan dat grote zwarte vlak links.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik miste je al Paparazzi, tijdje weggeweest? Is niks hè, die ruis doet het slecht op Stockphotopaparazzi schreef:Dat vind ik inderdaad; het is één ruisbom. (En enkele foto's op de 2e pagina lijken wel ingescand uit 'n krant zooooooooo waardeloos van kwaliteit!)

Maar goed, je mag je mening hebben en die verschilt van die van mij dat is duidelijk.
Ik heb eens geprobeerd een zwartwit negatief te scannen met mijn filmscanner. Deze opname is gemaakt op 19 mei 1993 op Kodak T-max 400, belicht als 500 asa.Skippy schreef:Als iemand anders nog mooi z/w werk heeft liggen, kom maar op!
Ik heb nauwelijks ervaring met het scannen van zwartwit negatieven. Het negatief kan worden ingescand met grijswaarden of als RGB. Ik heb het negatief gescand in RGB en in PS de kleurverzadiging op 0 gezet. Omdat bij zwartwit negatieven ICE niet bruikbaar is, moest stof met hand worden weggehaald. Verder heb ik scan net zo afgewerkt als mijn kleurennegatieven. Zie hieronder het resultaat.

Foto 1, gemeentehuis van Boskoop tijdens verbouwing in 1993
Laatst gewijzigd door Frederix op zo dec 23 2007 11:53 am, 2 keer totaal gewijzigd.
@Paparazzi: wat de boer niet kent vreet ie niet, zullen we maar zeggen.
Kwestie van smaak.
@Frederix en Jos, dank.
@Skip; dank, idd pushen heet dat.
Dus, je hebt een filmpje van 400Asa, deze ga je belichten op 1600Asa (je stelt hem dus op 1600Asa in op je camera).
Als de film is belicht moet je hem ook als 1600Asa ontwikkelen, de film is minder belicht, dus moet je dit compenseren door hem langer te ontwikkeln.
Doorgaans zit een ontwikkeltabel bij het filmdoosje.
Mocht je je filmpjes ge-pushed door een lab willen laten ontwikkelen, dan moet je dit er bij vertellen op welk Asa waarde er is belicht.
Kwestie van smaak.
@Frederix en Jos, dank.
@Skip; dank, idd pushen heet dat.
Dus, je hebt een filmpje van 400Asa, deze ga je belichten op 1600Asa (je stelt hem dus op 1600Asa in op je camera).
Als de film is belicht moet je hem ook als 1600Asa ontwikkelen, de film is minder belicht, dus moet je dit compenseren door hem langer te ontwikkeln.
Doorgaans zit een ontwikkeltabel bij het filmdoosje.
Mocht je je filmpjes ge-pushed door een lab willen laten ontwikkelen, dan moet je dit er bij vertellen op welk Asa waarde er is belicht.
Met de F3 gemaaktJos van Zetten schreef:Mike, ik vind het allemaal mooie platen, maar ik ga voor nr 5.
Dat je met simpele grassprieten een mooie plaat kan maken.
En Skippy, die ruis/korrel vind ik juist mooi. Oude tijden herleven.
Jos

Leuke was dat ik de F3 van mijn bovenzoeker had voorzien, ik lag op mijn rug met die camera te "spelen" en zag op een gegeven moment dit beeld. Ik heb toen bewust voor diafragma 2.8 gekozen waardoor, ondanks de 20mm, er in de achtergrond onscherpte is ontstaan.
De foto is dus op zijn kop genomen

Bijna onderin de oude doos kwam ik deze opname tegen. Deze opname is gemaakt op 18 februari 1976 op Kodak Tri-X, belicht als 400 asa. Ik fotografeerde toen nog met mijn eerste spiegelreflex, een Practica IV. Deze camera was vrij spartaans, geen belichtingsmeter aan boord, feitelijk een doos met alleen een sluiter en een objectief, Meijer Optik 50 mm, f:3.6. Lijkt dus op de broodtrommel van Mike, maar dan zonder Nikon objectiefje.Skippy schreef:Als iemand anders nog mooi z/w werk heeft liggen, kom maar op!

Bestonden er toen al digitale camera's

Foto 1, Groningen, Oosterhaven vroeg in de ochtend
Laatst gewijzigd door Frederix op zo dec 23 2007 11:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.