In tegenstelling tot andere lenzen is mijn ervaring met de 200-500 ook dat de VR van deze lens verbetering oplevert met VR actief bij gebruik vanaf statief. Ik heb een hele serie klassieke concertfoto's vanaf statief gemaakt, veelal met sluitertijden van 1/30e tot 1/100e. Met VR geactiveerd was het resultaat beduidend scherper dan zonder VR. Dat is opvallend want bij mijn andere lenzen (70-200VR2, 105VR) is dat normaal niet het geval.
Interessant is dat Nikon dat zelf in de handleiding ook stelt, wederom in tegenstelling tot eerdere lenzen: "NORMAL and SPORT vibration reduction can reduce blur when the camera is mounted on a tripod. [OFF] may however produce better results in some cases depending on the type of tripod and shooting conditions. NORMAL and SPORT are recommended if the camera is mounted on a monopod."
Bij mijn andere lenzen staat er: "When the camera is mounted on a tripod, set the vibration reduction switch to OFF".
Mijn bevindingen tot nu toe is dat de VR bij langzamere sluitertijden (1/100e en lager) zowel uit de hand, op monopod als op statief een positief resultaat oplevert. Ik ben er nog niet uit of hij sneller dan 1/1000e een negatieve invloed heeft, maar dat heb ik (in tegenstelling tot sommige andere lenzen) nog niet echt op kunnen merken, al is het verschil daarbij ook maar minimaal. Ik gebruik zelf nog de originele voet met een arca-swiss plaatje, maar dat is omdat er nog niets anders was. Al heb ik nog geen problemen ondervonden. Er is overigens nog een arca-swiss compatibel alternatief, wordt ergens in NL gemaakt voor 90 euro. Maar ik heb het webadres even niet bij de hand.
Verder nog opmerkelijk: Er is een enigszins negatieve review over de kirk collar (opmerkelijk), terwijl men redelijk tevreden is over het origineel:
https://www.dpreview.com/forums/thread/3917592. En het schijnt (op meerdere plekken gelezen maar niet kunnen bevestigen) dat RRS zelfs niet van plan is om een lens collar replacement te maken omdat ze de Nikon Collar goed genoeg vinden. Ze hebben wel een plate, die heb ik eronder zitten. En dat werkt prima.