Schaduw bij gebruik interne flitser bij de DX 17-55/2.8
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Schaduw bij gebruik interne flitser bij de DX 17-55/2.8
Ik zie een schaduw op de onderkant van iedere foto als ik de interne flitser van mijn D200 gebruik samen met de DX 17-55/2,8 in zijn groothoek stand. In die stand is de lens het langst en komt het uiteinde ervan in de bundel van het flitslicht en is bovendien de beeldhoek het grootst. Als ik meer "inzoom" verdwijnt de schaduw.
Is hier nog iets aan te doen (behalve het kopen van een goede flitser) of moet ik er mee leren leven/fotograferen?
Hebben anderen die ervaring ook?
groeten,
Marten
Is hier nog iets aan te doen (behalve het kopen van een goede flitser) of moet ik er mee leren leven/fotograferen?
Hebben anderen die ervaring ook?
groeten,
Marten
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
schaduw van de lens
Probeer eens een kortere lens.
Groeten, Gijs Sandberg
Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Ed Post
- Clublid
Je zegt het zelf al, in de groothoekstand dekt je lens gedeeltelijk de lichtbundel van je interne flitser af.
Daar valt helaas niets aan te doen.
Enige oplossingen zijn óf een andere flitser op de camera en dan moet je in het dichtbijgebied nog oppassen, óf een kortere (groothoek)lens aanschaffen.
Daar valt helaas niets aan te doen.
Enige oplossingen zijn óf een andere flitser op de camera en dan moet je in het dichtbijgebied nog oppassen, óf een kortere (groothoek)lens aanschaffen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Marten schreef al:Hub schreef:Ligt 100% aan de zonnekap. dit probleem komt bij mij ook voor bij de D200...
Dus...Marten schreef:Nee, die schaduw is er ook zonder zonnekap..
Je geeft zelf al het antwoord Marten, de lens zit voor de filts. Dat kun je oplossen door een andere lens of externe flitser.