De statiefzuil bestaat uit 2 delen. Bij het verschuiven bleef de zuil bij mij voortdurend hangen op de overgang tussen beide delen. Een van de statiefbenen kan na demontage gebruikt worden als onderstuk van een monopod. Hiervoor moet de middenzuil volledig gedemonteerd worden, waarna het onderste deel van de middenzuil op de statiefpoot wordt geschroefd.
Ik vond dit allemaal te onhandig en heb contact met Tokina BV gezocht.
Er bleek een 1-delige middenzuil te bestaan. Die heb ik voor € 35 aangeschaft. Bij levering bleek de originele eindstop met tassenhaak niet te passen. Daarom ook de geschikte eindstop met haak voor € 9,95 besteld. De 1-delige middenzuil glijdt perfect.
Originele 2-delige en de 1-delige middenzuil

Gedemonteerde 2-delige middenzuil

Om de hoogte van de monopod te beperken, ik ben slechts180 cm lang en het volume in de tas compact te houden heb ik de metalen koppelingen uit de onderzijde van korte en lange buis gezaagd en de korte en lange zuilen aangepast door de koppelingen om te wisselen.
Verwijderde koppelingen

Verwisselde koppelingen

Door de 1-delige middenzuil had ik het onderste 25 cm lange deel van de originele zuil over voor permanent gebruikt voor de monopod, maar die levert met de demontabele statiefpoot de ongelooflijke hoogte van rond 200cm op en is bovendien nogal groot om aldoor in de statieftas mee te nemen.
Het korte deel van de zuil heb ik door een ander gebruik van het statief voor macrofotografie niet meer nodig .
http://www.traumflieger.de/desktop/vide ... vbeine.php

De voor de monopod noodzakelijke zuil is nu in plaats van 25 slechts 6 cm lang, kan compacter in de tas en levert voor mij nog ruim voldoende hoogte op.
Originele monopod

Ingekorte zuil voor monopod

Het lange deel van de middenzuil zal ik waarschijnlijk niet meer nodig hebben.