Geweldig Jaap! Ik had al zo'n vermoeden maar het is fijn om het bevestigd te zien. Die regel werkt alleen op het midden van de ongecropte file neem ik aan. Alleen de verticaal recht voor je standpunt hoort loodrecht als je de horizon recht wilt hebben.
Net heb ik twee edits gemaakt die nu, naast degene die hier bovenaan staat, op mijn desktop staan. Ik wil de 2:3 verhouding houden dus bij eentje heb ik de toren wat omlaag in het frame gezet en het rechter stipje weggehaald en bij de andere heb ik de toren wat kleiner geschaald en beide stipjes verwijderd.
Een eerste indruk,
- De originele edit wringt wat omdat de toren wat groot is voor het frame, meer lucht bovenaan geeft meer rust maar minder toren. Het wringen maakt het gebouw imposanter. Ik ben er nog niet uit welke me het meeste aanspreekt, het kan allebei.
- Met de stipjes allebei weg ziet het er uit alsof er niemand thuis is. Alleen het rechter stipje weg is een verbetering, die zat teveel op de rand van het raam om iets toe te voegen. Ik laat alleen het linker stipje staan als een soort catchlight in het oog.
God is in the detail