D90 - LCD-scherm defect

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
BartSr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

D90 - LCD-scherm defect

Bericht door BartSr » vr aug 19 2016 10:07 am

Beste mede fotografen.

Graag hoor ik ervaring van anderen.
Tijdens mn vakantie is m'n D90 gevallen en daardoor is het LCD -scherm aan de achterzijde kapot gegaan.
Er loopt een diagonale streep over het scherm. Links daarvan kan ik alles nog zien. Het rechter deel is dood.
Inmiddels heb ik een nieuw [chinees] schermpje aangeschaft maar daar blijkt geen verlichting in te zitten. Ik ontdekte het pas omdat er slechts een bandkabeltje aan het nieuwe display zit. Neem aan dat die andere voor de verlichting is ??
Het blijkt dat met setting d9 de verlichting aan/uitgezet kan worden. Standaard is UIT. Geen idee of ik die ooit heb aangezet.....
Zou iemand mij kunnen zeggen of mijn aanname juist is aangaande: het tweede (smalle) bandkabeltjes is voor de verlichting?
Iemand ervaring met demontage van de ZIF connectors?

Hoor het graag. Alvast dank voor een reactie.
mvgr.
-Bart

BlackBox

Re: D90 - LCD-scherm defect

Bericht door BlackBox » vr aug 19 2016 12:14 pm

Volgens mij is d9 voor de verlichting van het bovenste LCD bij de ontspanknop

Dunne bandkabel is inderdaad de verlichting
Bevestiging is een dun reepje kunststof dat opklapt
Heeeeeel voorzichtig met een bot keukenmesje
Mocht je witte aanslag zien, eerst druppeltje WD40 er op

Zoek vooral de reparatiehandleiding op een ontlaad de condensator.

BartSr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D90 - LCD-scherm defect

Bericht door BartSr » za aug 20 2016 2:52 pm

Het LCD display is vervangen. Ter info voor anderen die dat ooit zouden moeten doen: Als je het display hebt gedemonteerd zit het in een soort metalen frame. In dat frame zit een lichtbron en het LCD scherm tegen elkaar aan. Je kunt dan ook rustig alleen het LCD scherm vervangen, mits de lichtbron uiteraard nog heel is..
Het heeft mij enorm geholpen de vele instructie filmpjes op you tube te bekijken. Het meest lastig, en op veel filmpjes niet goed weergegeven, is de demontage en montage van de ribbon-kabeltjes in de ZIF connectors.

Dit draadje mag van mij nu worden gesloten.
mvgr.
-BartSr

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”