Eerste ervaringen met Capture NX 1.3

Discussies over fotobewerking en archivering
Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr nov 23 2007 3:59 pm

Op W'doos heb ik 'm er gewoon overheen gezet. Beeldinstelling is gewoon beschikbaar, zowel in onbewerkte NEFs als in bewerkte exemplaren. Maakt niet uit of ze bewerkt waren met eerdere versies van NX of Capture 4. Wel alleen maar Nefs van de D200 geprobeerd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr nov 23 2007 4:28 pm

Eerst de-installeren heeft geholpen. Kennelijk werkt de upgrade procedure niet op de Mac. In ieder geval bij mij niet.
Maar ik heb de optie nu ook!! :-)

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr nov 23 2007 4:53 pm

Ok Onno, succes ermee!
Jur

raenaevae

Bericht door raenaevae » za nov 24 2007 8:09 pm

Nou, hier werkt het dus niet...

Als ik de juister update (engelstalig) binnen haal en, alvorens die te installeren, mijn 'oude' versie (1.2) verwijder (uninstall) dan geeft de nieuwe Capture NX-versie wel keurig aan versie 1.3 te zijn maar de picture control functie krijg ik niet :(

Verschillende malen geprobeerd. steeds alle Capture-gerelateerde bestanden van de Mac verwijderd.

Heb de indruk dat Nikon-software zeker NIET Mac-waardig is v.w.b. gebruiksvriendelijkheid (en al helemaal niet waar het de GUI betreft) :evil:

Marco

Bericht door Marco » za nov 24 2007 8:27 pm

raenaevae schreef:Nou, hier werkt het dus niet...

Als ik de juister update (engelstalig) binnen haal en, alvorens die te installeren, mijn 'oude' versie (1.2) verwijder (uninstall) dan geeft de nieuwe Capture NX-versie wel keurig aan versie 1.3 te zijn maar de picture control functie krijg ik niet :(

Verschillende malen geprobeerd. steeds alle Capture-gerelateerde bestanden van de Mac verwijderd.

Heb de indruk dat Nikon-software zeker NIET Mac-waardig is v.w.b. gebruiksvriendelijkheid (en al helemaal niet waar het de GUI betreft) :evil:
Vergeet niet bij het verwijderen het vinkje aan te zetten bij "cache bestanden verwijderen". Dit kan nieuwe installatie verstoren, althans wel in windows.

raenaevae

Bericht door raenaevae » za nov 24 2007 8:53 pm

Gedaan..! Zelfs de caches op mijn scratch disk verwijderd.
En jawel: gelukt!
Echter: er kan geen foto meer geopend worden

Dus nogmaals dezelfde (!) installer (DMG) gedraaid (weer na verwijdering van NX) en nu wordt versie 1.2 weer geinstalleerd (?!?!?!)

Ik denk dat ik toch maar voor Adobe Lightroom ga (waarvan ik momenteel een trialversie heb draaien) en over de investering in Capture NX heen stap...

jammer, Nikon :cry:

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » za nov 24 2007 8:57 pm

raenaevae schreef:Heb de indruk dat Nikon-software zeker NIET Mac-waardig is v.w.b. gebruiksvriendelijkheid (en al helemaal niet waar het de GUI betreft) :evil:
Versie 1.3 werkt vooralsnog bij mij prima op de Mac na de volledige de-installatie en installatie. Het is inderdaad om ook de Cache-bestanden te wissen, tijdens de de-installatie procedure wordt dat voor je gedaan.

De gebruikersinterface-aanpak is inderdaad wat 'old school' (zeker voor een applicatie op de Mac) en werkt minder intuïtief vergeleken met pakketten als Aperture en Lightroom. Misschien dat Capture NX 2.0 nog 's mooi wordt.
:-)

Het bewerkingsresultaat van NEF bestanden is wel beter dan van andere pakketten. En daar gaat het toch om.

raenaevae

Bericht door raenaevae » za nov 24 2007 9:36 pm

@onno: werk jij ook op OS X 10.5 Leopard (ondertussen 10.5.1)?

Wellicht dat de updater nog (nou ja, een beetje laat voor 'nog' natuurlijk) voor Tiger bedoeld is.
Maar als meer mensen met Leopard werken en gewoon Capture kunnen updaten gaat die hypothese uiteraard niet op...

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » za nov 24 2007 9:49 pm

raenaevae schreef:@onno: werk jij ook op OS X 10.5 Leopard (ondertussen 10.5.1)?
Yep!

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo dec 02 2007 7:02 pm

Hoe is dit programma in vergelijk met Elements 6, waarover ik erg te spreken ben?!

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo dec 02 2007 7:16 pm

Beetle schreef:Hoe is dit programma in vergelijk met Elements 6, waarover ik erg te spreken ben?!
Nauwelijks. Photoshop Elements is vooral ook een foto-bibliotheek. Capture NX is puur voor bewerking van NEF bestanden.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo dec 02 2007 7:18 pm

Hm,
Thx Onno. Ik ga eens een blik werpen op NX dan.

Dennis

andres
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door andres » zo dec 02 2007 8:32 pm

misschien een hele domme vraag ik heb bij de d300 ook nx gekregen heb het geinstalleerd op de mac maar als ik nx opstart dan blijf ik mijn bureaublad zien is dat ook een instelling.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo dec 02 2007 8:48 pm

Lijkt wel hetzelfde als PS als ik het zo mag begrijpen.
Zie je wel de werkbalken van NX?

andres
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door andres » zo dec 02 2007 8:51 pm

ja die wel maar het komt heel druk over allemaal

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”