Aanschraf objectief
Aanschraf objectief
Goedemorgen heren en dames.
Ik weet dat ik dit onderwerp al vaker aan het licht gebracht heb, maar ik ga steeds meer twijfelen.
Ik twijfel tussen de aanschraf van een 80-200 afd en de 70-200 vr.
Er zit 600 euro verschil in en dat is voor mij best veel.
Mijn vraag luidt echter is het die 600 waard of niet???
Ik wil de lens gaan gebruiken voor sport fotografie en dieren fotografie
Ik weet dat ik dit onderwerp al vaker aan het licht gebracht heb, maar ik ga steeds meer twijfelen.
Ik twijfel tussen de aanschraf van een 80-200 afd en de 70-200 vr.
Re: Aanschraf objectief
Giel, even hardop denkend. Als je vooral met snelle sluitertijden fotografeert, ben je al heel gelukkig met die 80-200. Merk je dat je vaker uit de hand met lagere sluitertijden bezig bent, dan is een VR absoluut een zegen en de 600 euro waard, ook al ben ik met je eens dat het een hoop geld is. Maar daar bijt je een keer doorheen, terwijl je jarenlang plezier hebt van een klasse lens.Giel Massa schreef:Ik twijfel tussen de aanschraf van een 80-200 afd en de 70-200 vr.
Dus ik zou vooral kijken, hoe zit het met de sluitertijden. In welk gebied ben je meestal bezig. Daar zit het antwoord op je vraag.
Hans,
Alvast bedankt voor je reactie.
Ik kan van mijzelf niet zeggen of ik vaak snelle en langzame sluitertijden gebruik.
Ik ben zelf pas een jaar bezig met de ontdekking van fotografie.
Ben alleen bang als ik de 80-200 koop ik altijd het gevoel zou hebben van had ik maar....
En als ik doe 70-200 zou kopen gebruik in die Vr misschien helemaal niet
Dus het is moeilijk
Alvast bedankt voor je reactie.
Ik kan van mijzelf niet zeggen of ik vaak snelle en langzame sluitertijden gebruik.
Ik ben zelf pas een jaar bezig met de ontdekking van fotografie.
Ben alleen bang als ik de 80-200 koop ik altijd het gevoel zou hebben van had ik maar....
Dus het is moeilijk
Hoi Giel,
Lastige keuze inderdaad. Volgens mij heeft de 70-200 een vaste brandpunt en dus over het gehele bereik even lichtsterk (en de 80-200 niet?). In de praktijk laat je 99% van de gevallen de VR aanstaan en dat werkt echt heel erg prettig, zekers als je geen zin hebt in gezeul met een statief. Volgens mij is de meerprijs zijn geld zeker waard!!!
Succes met lastige keuzes...?!
mvg, OFB
Lastige keuze inderdaad. Volgens mij heeft de 70-200 een vaste brandpunt en dus over het gehele bereik even lichtsterk (en de 80-200 niet?). In de praktijk laat je 99% van de gevallen de VR aanstaan en dat werkt echt heel erg prettig, zekers als je geen zin hebt in gezeul met een statief. Volgens mij is de meerprijs zijn geld zeker waard!!!
Succes met lastige keuzes...?!
mvg, OFB
Wees niet bang voor "had ik maar". Die 80-200 is altijd nog na een paar jaar voor een aardige prijs 2e hands te verkopen. En je zou zelfs kunnen overwegen een voordeliger lens te kopen en daar eerst eens mee te spelen. Je loopt dan vanzelf tegen de grenzen van die lens aan, maar je leert ook veel over wat je zelf wilt en wat het je waard is. En met die kennis kun je over een jaar een veel beter gefundeerde beslissing nemen.Giel Massa schreef:Ik ben zelf pas een jaar bezig met de ontdekking van fotografie.
Dus het is moeilijk
Een heel persoonlijk insteek overigens, anderen kunnen daar natuurlijk weer anders over denken. Maar als die insteek je aanspreekt helpt het je misschien.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Keuze Lens
Onne Floris schreef
Lastige keuze inderdaad. Volgens mij heeft de 70-200 een vaste brandpunt en dus over het gehele bereik even lichtsterk (en de 80-200 niet?).
Misschien begrijp ik het niet helemaal maar beide lenzen zowel de 2.8 70-200 VR als de2.8 80-200 hebben toch een variabel brandpunt (vandaar zoomlenzen)
Maar allebei zijn ze even lichtsterk over het hele gebied en alle verdere technische specificaties ontlopen elkaar niet veel.
En Giel,
Het doel waar je ze voor wil gebruiken is van belang.
Wil je toch heel veel die 200mm stand gebruiken en misschien onder niet al te beste lichtomstandigheden, waardoor je toch langere sluitertijdden nodig hebt, dan moet je voor de VR lens gaan.
Maar is dat niet het geval, doe je een heel goede keus met de 2.8 80-200
Op MP kan je deze al aanschaffen voor een bedrag tussen de 500 en 600 euro's, dan heb je een toplens. Ik heb hem zelf ook en beleef er heel veel plezier aan.
En zoals Hans al schreef: Wees niet bang voor "had ik maar". Die 80-200 is altijd nog na een paar jaar voor een aardige prijs 2e hands te verkopen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk zelfs dat je die 80-200 nooit meer weg wil doen, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
In ieder geval heel veel succes ermee.
Groetjes George
Lastige keuze inderdaad. Volgens mij heeft de 70-200 een vaste brandpunt en dus over het gehele bereik even lichtsterk (en de 80-200 niet?).
Misschien begrijp ik het niet helemaal maar beide lenzen zowel de 2.8 70-200 VR als de2.8 80-200 hebben toch een variabel brandpunt (vandaar zoomlenzen)
Maar allebei zijn ze even lichtsterk over het hele gebied en alle verdere technische specificaties ontlopen elkaar niet veel.
En Giel,
Het doel waar je ze voor wil gebruiken is van belang.
Wil je toch heel veel die 200mm stand gebruiken en misschien onder niet al te beste lichtomstandigheden, waardoor je toch langere sluitertijdden nodig hebt, dan moet je voor de VR lens gaan.
Maar is dat niet het geval, doe je een heel goede keus met de 2.8 80-200
Op MP kan je deze al aanschaffen voor een bedrag tussen de 500 en 600 euro's, dan heb je een toplens. Ik heb hem zelf ook en beleef er heel veel plezier aan.
En zoals Hans al schreef: Wees niet bang voor "had ik maar". Die 80-200 is altijd nog na een paar jaar voor een aardige prijs 2e hands te verkopen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk zelfs dat je die 80-200 nooit meer weg wil doen, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
In ieder geval heel veel succes ermee.
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
Ik heb eerst een 80-200 2.8 gehad en nu een 70-200 2.8
zie ook
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=
en ook
het prijs verschil was/is het mij waard geweest.
mvg
Blackmax
zie ook
en ook
het prijs verschil was/is het mij waard geweest.
mvg
Blackmax
- Karel Giesen
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Giel,
Houdt er ook rekening mee dat de 80-200mm bij maximale zoom en minimale scherpstelafstand problemen geeft met de autofocus. Je moet dan handmatig scherpstellen (zie handleiding camera bij het tabelletje met geschikte lenzen).
Met het iets grotere bereik, de VR en het bovenstaande zou ik voor de 70-200mm VR gaan.
groet,
Karel
Houdt er ook rekening mee dat de 80-200mm bij maximale zoom en minimale scherpstelafstand problemen geeft met de autofocus. Je moet dan handmatig scherpstellen (zie handleiding camera bij het tabelletje met geschikte lenzen).
Met het iets grotere bereik, de VR en het bovenstaande zou ik voor de 70-200mm VR gaan.
groet,
Karel
- Ed Post
- Clublid
Ik werk met schuifzoomversie van de 80-200/2.8AFD gewoon los uit de hand en dat gaat prima op mijn D70s.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de AF bij maximale zoom en minimale scherpstelafstand ...
Zie ook: HARC-trainingsdag op Zandvoort 30-6-2006.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de AF bij maximale zoom en minimale scherpstelafstand ...
Zie ook: HARC-trainingsdag op Zandvoort 30-6-2006.
Laatst gewijzigd door Ed Post op do sep 14 2006 4:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Beste Karel,Karel Giesen schreef:Giel,
groet,
Karel
Ik stond te kijken van je reactie. Zelf fotografeer ik al jaren met de 80-200 en heb het probleem dat jij opperde van maximale zoom en minimale scherpstelafstand nog nooit aan de lijve ondervonden.
Voor de zekerheid heb ik mijn camera gepakt een D70s en daar de 2.8 80-200 opgezet, maar geen enkel probleem.
Wat ik wel denk is dat de 2.8 VR 70-200 meer gebruiksgemak en waarschijnlijk sneller scherp zal stellen. Dat wil ik a.s. zaterdag graag eens uitproberen. Dus voor mij zal de 70-200 wel op mijn verlanglijstje komen, maar wanneer, geen idee.
Ik denk ook dat de prijs/kwaliteit verhouding heel erg belangrijk is.
Als ik op MP kijkt kan ik een 80-200 kopen voor 500 tot 600 euro gebruikt welliswaar, maar in goede staat en dat zie je echt niet aan de foto's af, of de foto met een neiuwe of gebruikte lens gemaakt is.
Maar de VR 2.8 70-200 is voor zover ik heb kunnen nagaan nog niet echt tweede hands te verkrijgen. Dus zal die nieuw aangeschaft moeten worden en deze kost 1600 euro.
Dat is een verschil van 1000 tot 1100 euro, en dan moet iemand zich toch eens afvragen is dat het wel waard.
Voor mij zou het prijsverschil te groot zijn, maar die afweging moet ieder persoonlijk natuurlijk maken.
Maar wel iets om rekening mee te houden.
Met vriendelijke groet,
George
Blijf het objectief bekijken
- Karel Giesen
- Forumlid
Dag George,
Ik heb de 80-200mm niet, maar ik schrijf alleen maar over wat Nikon zelf in haar handleidingen opschrijft. Als het niet (soms) een probleem zou zijn, zou Nikon dat nooit opgeschreven hebben. Verder probeer ik ook wat dingen aan elkaar te knopen. Op dit forum is al vaker het autofocusprobleem langsgekomen (ook wel backfocus genoemd). Ik probeer slechts een mogelijke verklaring te vinden voor die (back)focusproblemen.
groet,
Karel
Ik heb de 80-200mm niet, maar ik schrijf alleen maar over wat Nikon zelf in haar handleidingen opschrijft. Als het niet (soms) een probleem zou zijn, zou Nikon dat nooit opgeschreven hebben. Verder probeer ik ook wat dingen aan elkaar te knopen. Op dit forum is al vaker het autofocusprobleem langsgekomen (ook wel backfocus genoemd). Ik probeer slechts een mogelijke verklaring te vinden voor die (back)focusproblemen.
groet,
Karel
beste Karel,Karel Giesen schreef:Dag George,
zeer begrijpelijk natuurlijk, dat je iets voor waar aanneemt omdat het in een Nikon handleiding staat. Er bestaat echter wel de kans dat je hiermee onjuiste informatie geeft, dat wil zeggen dat de praktijk verre van deze aannames kan staan. Zelf zou ik alleen maar iets durven beweren als ik er zelf ervaring mee heb of ondervonden heb, en niet alleen maar van 'horen zeggen'.
Als je citeert uit een handleiding of vanaf een website zou je dit er altijd bij moeten vermelden ("pietje zegt dit", "op www.gezwets.org staat dat er..."), om zo te vermijden dat de woorden worden opgevat als de jouwe, en dus als een mening gebaseerd op ervaring en feiten.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De 80-200 is veel te koop. Meerderen hebben hun objectief omgeruild voor de kwalitatief iets betere 70-200.
AF snelheid van een objectief, hangt mede af van de camera.
Er zijn 5 verschillende 80-200, allen met ED glas en AF. Aanschafprijs tussen 800 en 2100 Euro. De op een na laatste versie is nog gewoon nieuw te koop.
AF snelheid van een objectief, hangt mede af van de camera.
Er zijn 5 verschillende 80-200, allen met ED glas en AF. Aanschafprijs tussen 800 en 2100 Euro. De op een na laatste versie is nog gewoon nieuw te koop.
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De 70-200 heeft VR, daar kun je echt met hele lage sluitertijden werken, waar de 80-200 moet afhaken. (als je uit de hand schiet).
De 70-200 heeft 9 lamelbladen, ik kan even niet terug vinden of de 80-200 dat ook heeft. Hoe meer bladen hoe mooier de wazige achtergrond.
De 70-200 heeft 5 ED elementen ipv 3 voor de 80-200 dus chromatische aberatie e.d. zou nog minder moeten zijn.
Wat dat betreft is de hogere prijs wel verantwoord.
De 70-200 heeft 9 lamelbladen, ik kan even niet terug vinden of de 80-200 dat ook heeft. Hoe meer bladen hoe mooier de wazige achtergrond.
De 70-200 heeft 5 ED elementen ipv 3 voor de 80-200 dus chromatische aberatie e.d. zou nog minder moeten zijn.
Wat dat betreft is de hogere prijs wel verantwoord.