Lulverhaal of kan het kloppen
- Hilda
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Lulverhaal of kan het kloppen
Mijn lenzen en camera (D7200) naar een fotograf gebracht om schoon te maken en kalibreren. De accu, Jupio was op één streepje na vol. Later werd ik door de man gebeld, hij had de camera op sensorreinigen gezet maar kreeg de melding dat de stroomspanning (of zo) te laag was. Hij had de macro lens er af gedraaid en op dat moment viel de accu volledig uit. Hij had een opgeladen accu van 'm zelf in de camera gedaan de marco lens er weer opgedraaid maar deze gaf nu een error aan. De andere lenzen was niks mee aan de hand. Eerlijk gezegd vond ik het een wat vreemd verhaal, maar ja ik heb er geen verstand van, wat ik wel weet is dat ik nog nooit problemen met deze accu heb gehad. De fotograaf stuurt de lens op naar Nikon om te kijken wat er aan de hand is. Ik hoefde niks te betalen voor het schoonmaken en kalibreren, eerst maar eens kijken wat er met de lens aan de hand was zei hij.
Net de winkel, ook een fotozaak, waar ik de accu heb gekocht gebeld met dit verhaal en of ik de accu terug kon brengen. Zij weerspreken het hele verhaal. Volgens hun kon een lens niet stuk gaan op het moment dat je deze van de camera haalt en de accu uit valt.
Weet iemand of het verhaal zou kunnen kloppen van fotograaf 1?
Net de winkel, ook een fotozaak, waar ik de accu heb gekocht gebeld met dit verhaal en of ik de accu terug kon brengen. Zij weerspreken het hele verhaal. Volgens hun kon een lens niet stuk gaan op het moment dat je deze van de camera haalt en de accu uit valt.
Weet iemand of het verhaal zou kunnen kloppen van fotograaf 1?
Niet iedere foto laat zich maken.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Lulverhaal of kan het kloppen
Dus hij haalt een lens van de camera terwijl deze aan staat begrijp ik? Dat wordt hoe dan ook niet geadviseerd lijkt me.
Vreemd verhaal, klinkt als niet kloppend, maar wie ben ik dan he.
succes met het vervolg!
Vreemd verhaal, klinkt als niet kloppend, maar wie ben ik dan he.
succes met het vervolg!
Bijna leeg hier....
Uit de beschrijving in de handleiding (vanaf 321) moet worden opgemaakt dat de camera met rust moet worden gelaten tijdens het reinigingsproces
Daarnaast vraagt de reiniging om beschikbaarheid van ononderbroken spanning (vandaar de uitschakeling bij laden van de interne flitser)
Omdat de camera tijdens het reinigen aan staat, is het af te raden om lenzen te wisselen.
Dat wisselen met de camera "uit" bedoeld is blijkt uit de volgorde in de beschrijving (23 en 29)
Dat elektronica van een een lens stuk kan gaan is duidelijk
Dat het risico hoog is bij wisselen met de camera "aan" en bezig (reinigen) moet voor een enigszins ervaren gebruiker bekend zijn.
Daarnaast vraagt de reiniging om beschikbaarheid van ononderbroken spanning (vandaar de uitschakeling bij laden van de interne flitser)
Omdat de camera tijdens het reinigen aan staat, is het af te raden om lenzen te wisselen.
Dat wisselen met de camera "uit" bedoeld is blijkt uit de volgorde in de beschrijving (23 en 29)
Dat elektronica van een een lens stuk kan gaan is duidelijk
Dat het risico hoog is bij wisselen met de camera "aan" en bezig (reinigen) moet voor een enigszins ervaren gebruiker bekend zijn.
- Hilda
- Forumlid
Goede tip, hij heeft duidelijk gezegd dat de spanning weg viel op het moment de hij de lens er af draaide. Kosten zijn dus voor hem lijkt me, bedrijfsrisico.
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Er wordt nu de aanname gedaan dat de camera aanstond op het moment dat hij de lens eraf haalde, er staat echter dat de stroom uitviel. Dat kan ook gebeuren als de camera uit staat (sommige onderdelen staan altijd onder stroom, bijvoorbeeld de top LCD). Maar dat weten we dus niet zeker. Of heeft hij meer verteld?
Dat gezegd hebbende, de kans dat het wisselen van een objectief op een ingeschakelde camera problemen veroorzaakt is aanwezig maar is ook vrij klein (als ik een cent kreeg voor elke keer dat een fotograaf al-dan-niet bewust een objectief wisselde op een geactiveerde camera was ik rijk). Aan de andere kant, een schok of puls of statische ontlading kan potentieel elke vorm van electronica beschadigen/ontregelen.
Maar we hebben te weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen. Om welk objectief gaat het en om welke foutmelding gaat het precies? F-- (communicatie/contactprobleem, FEE (camera kan diafragma niet aansturen), Err (andere oorzaken) of nog een andere melding? Verder gaat het waarschijnlijk niet om ingebouwde sensorreinigingsfunctie (die werkt normaal altijd), maar om de functie om de spiegel op te klappen om de sensor te reinigen. Daarvoor moet je inderdaad een volle accu in de camera hebben zitten (alle streepjes zo je wilt), anders werkt die functie niet. Dus op zich logisch dat hij een andere accu neemt (sommige zaken eisen om die reden een volle accu voor sensorreiniging).
Mogelijke zaken die ertoe kunnen leiden dat een lens een error geeft op de body:
- Een mechanisch defect. Dat kan variëren van lomp gedrag/valschade, een vervormde bajonet, beschadiging op de lens etc. Maar het kan ook ineens op een willekeurig moment optreden (heb ik zelf een keer gehad).
- Vuile contacten (op objectief of in de body).
- Een electrische schok/ontlading die bijv. optreedt als een lens gewisseld wordt, kortsluiting tussen contacten, (bijvoorbeeld door geleidende stofdeeltjes op contacten), accu die zich ineens ontlaadt, statische electriciteit etc. Dat zal veelal kunnen optreden als de camera aanstaat, maar andere oorzaken zijn niet uit te sluiten.
- Externe factoren die electronica kunnen beschadigen; statische ontlading, magneten etc. (Kans is heel klein maar wie weet).
- Foutieve instelling: Dit betreft vooral oudere objectieven waar nog een diafragma ring op zit. Die moet worden vastgezet Instelling van het objectief (bij sommige oudere objectieven h
De kans op al deze zaken is vrij klein maar ze zijn allemaal mogelijk. Die andere fotozaak kan dus ook nooit met droge ogen beweren dat het niet aan de accu lag zonder dat te laten onderzoeken.
Wat dat betreft heeft de zaak in kwestie wel het enige gedaan wat ze konden doen, nl. de boel opsturen ter evaluatie en reparatie. Ik zou persoonlijk wel eerst even de camera en de fout willen zien (is dat ook gebeurd) maar veel anders dan dat kunnen ze niet. En wat daaruit komt zal mede de aansprakelijkheid bepalen. Dat ze die stap genomen hebben vind ik op zich positief. Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze tegen gaan sputteren over het repareren/vergoeden van de schade.
Dat gezegd hebbende, de kans dat het wisselen van een objectief op een ingeschakelde camera problemen veroorzaakt is aanwezig maar is ook vrij klein (als ik een cent kreeg voor elke keer dat een fotograaf al-dan-niet bewust een objectief wisselde op een geactiveerde camera was ik rijk). Aan de andere kant, een schok of puls of statische ontlading kan potentieel elke vorm van electronica beschadigen/ontregelen.
Maar we hebben te weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen. Om welk objectief gaat het en om welke foutmelding gaat het precies? F-- (communicatie/contactprobleem, FEE (camera kan diafragma niet aansturen), Err (andere oorzaken) of nog een andere melding? Verder gaat het waarschijnlijk niet om ingebouwde sensorreinigingsfunctie (die werkt normaal altijd), maar om de functie om de spiegel op te klappen om de sensor te reinigen. Daarvoor moet je inderdaad een volle accu in de camera hebben zitten (alle streepjes zo je wilt), anders werkt die functie niet. Dus op zich logisch dat hij een andere accu neemt (sommige zaken eisen om die reden een volle accu voor sensorreiniging).
Mogelijke zaken die ertoe kunnen leiden dat een lens een error geeft op de body:
- Een mechanisch defect. Dat kan variëren van lomp gedrag/valschade, een vervormde bajonet, beschadiging op de lens etc. Maar het kan ook ineens op een willekeurig moment optreden (heb ik zelf een keer gehad).
- Vuile contacten (op objectief of in de body).
- Een electrische schok/ontlading die bijv. optreedt als een lens gewisseld wordt, kortsluiting tussen contacten, (bijvoorbeeld door geleidende stofdeeltjes op contacten), accu die zich ineens ontlaadt, statische electriciteit etc. Dat zal veelal kunnen optreden als de camera aanstaat, maar andere oorzaken zijn niet uit te sluiten.
- Externe factoren die electronica kunnen beschadigen; statische ontlading, magneten etc. (Kans is heel klein maar wie weet).
- Foutieve instelling: Dit betreft vooral oudere objectieven waar nog een diafragma ring op zit. Die moet worden vastgezet Instelling van het objectief (bij sommige oudere objectieven h
De kans op al deze zaken is vrij klein maar ze zijn allemaal mogelijk. Die andere fotozaak kan dus ook nooit met droge ogen beweren dat het niet aan de accu lag zonder dat te laten onderzoeken.
Wat dat betreft heeft de zaak in kwestie wel het enige gedaan wat ze konden doen, nl. de boel opsturen ter evaluatie en reparatie. Ik zou persoonlijk wel eerst even de camera en de fout willen zien (is dat ook gebeurd) maar veel anders dan dat kunnen ze niet. En wat daaruit komt zal mede de aansprakelijkheid bepalen. Dat ze die stap genomen hebben vind ik op zich positief. Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze tegen gaan sputteren over het repareren/vergoeden van de schade.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Hilda
- Forumlid
De fotograaf gaf aan toen hij aan de reiniging begon de accu half leeg was en dat op het moment van losdraaien de accu helemaal uitviel. Het gaat om de 105mm f2.8
Hij kreeg een error. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lens niet op de body heb gezien. We hadden allebei wat haast, hij moest weg en ik aan het werk. Hij heeft alleen de lens opgestuurd.
Hij kreeg een error. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lens niet op de body heb gezien. We hadden allebei wat haast, hij moest weg en ik aan het werk. Hij heeft alleen de lens opgestuurd.
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
Ik begrijp de hele relatie niet m.b.t. het objectief.
Blz. 324 van de D7200 handleiding:
1 - Laad de accu op of gebruik een lichtnetadapter.
Gebruik een betrouwbare stroom bron bij het inspecteren of reinigen van de beeldsensor.
Zet de camera uit en plaats een volledig opgeladen accu of gebruik een optionele lichtnetadapter en stroomaansluiting.
De optie Spiegel omhoog (CCD reinigen) is enkel beschikbaar in het setup-menu bij accuniveau boven 3 streepjes.
2 - Zet de camera uit en verwijder het objectief.
3 - Schakel de camera in en markeer Spiegel omhoog (CCD reinigen) in het setup-menu en druk op....
Jouw relaas lezende zeg ik; onkundig handelen van de fotograaf.
Blz. 324 van de D7200 handleiding:
1 - Laad de accu op of gebruik een lichtnetadapter.
Gebruik een betrouwbare stroom bron bij het inspecteren of reinigen van de beeldsensor.
Zet de camera uit en plaats een volledig opgeladen accu of gebruik een optionele lichtnetadapter en stroomaansluiting.
De optie Spiegel omhoog (CCD reinigen) is enkel beschikbaar in het setup-menu bij accuniveau boven 3 streepjes.
2 - Zet de camera uit en verwijder het objectief.
3 - Schakel de camera in en markeer Spiegel omhoog (CCD reinigen) in het setup-menu en druk op....
Jouw relaas lezende zeg ik; onkundig handelen van de fotograaf.
- Hilda
- Forumlid
Kosten reparatie €116,00 valt mee dus. Hij laat de lens repareren. Ik hoef niks voor schoonmaken en kalibreren te betalen en na mijn vakantie kijken we even hoe we het verder oplossen. Maar ik kwam er net achter dat er nog 2 lenzen zijn die het niet goed meer doen een daar van heb ik niet laten kalibreren. Als ik de lenzen er opschroef is het net of ik door een zonnebril kijk. Het lijkt er op dat de camera dus ook een opdonder heeft gehad. Heel vervelend allemaal.
Het was overigens wel zo dat hij de camera bij het losschroeven van de lens wel uit had staan maar dat op het moment van losschroeven de display uitgevallen was.
Het was overigens wel zo dat hij de camera bij het losschroeven van de lens wel uit had staan maar dat op het moment van losschroeven de display uitgevallen was.
Laatst gewijzigd door Hilda op wo sep 21 2016 4:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
Dan vind ik dat die fotograaf zich heel zorgvuldig, welwillend en professioneel heeft opgesteld.
Je mag je excuus wel aanbieden voor de titel en toonzetting van je openingspost.
Je mag je excuus wel aanbieden voor de titel en toonzetting van je openingspost.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- Hilda
- Forumlid
Wat is er mis met dat verhaal en toonzetting? Volgens mij hou ik mij aardig aan de feiten zoals ik ze op dat moment wist.
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als hij de camera inderdaad uit had staan is er wat dat betreft geen sprake van onkundig handelen (iets wat veel mensen wel meteen noemden). Ik vond het ook al een beetje vreemd want zelfs een fotograaf met minimale ervaring weet hoe hij een lens van een camera moet halen. Dat de stroom (lees: waarschijnlijk het top LCD) uitvalt op het moment dat de lens wordt ontkoppeld is ook niet normaal.Hilda schreef:Het was overigens wel zo dat hij de camera bij het losschroeven van de lens wel uit had staan maar dat op het moment van losschroeven de display uitgevallen was.
De vraag is dan wat er wel aan de hand is/was. Als er meerdere lenzen met problemen zijn duidt dat op een structureel probleem. Daar kan ik nog wel 100 dingen bij verzinnen (waaronder inderdaad een rotte accu). Het meest voor de hand liggende startpunt om dat te onderzoeken is idd. de body, aangezien dat het apparaat is waar alle lenzen op worden geschroefd. De kans dat die een objectief beschadigd is ontzettend klein, maar aan de andere kant moest een objectief blijkbaar wel gerepareerd worden en heeft een ander objectief (of de body) nu mogelijk ook problemen. Misschien dat er toch op één of andere manier kortsluiting ontstaat, bijvoorbeeld in de batterij of bij de contacten. Dat sluit ik zeker niet uit want ik heb slechte batterijen al flink wat apparatuur zien vernielen, waaronder draadloze microfoons, meetapparatuur etc.
PS: Ik vind het met de toonzetting overigens ook nogal meevallen, dat was niet zozeer door TS gedaan maar door alle speculatie die erop volgde...
Spul waarmee je foto's maakt...
- Hilda
- Forumlid
Met dezelfde accu heb ik zaterdag rond de 600 foto's gemaakt en vandaag ik meen 118 en nog steeds niet leeg. Batterijstatus geeft aan dat de accu nog voor 43% vol is. Dat blijft dus een beetje vreemd
Feit is wel dat de problemen met alle lenzen zijn begonnen na de accu uitval.
Feit is wel dat de problemen met alle lenzen zijn begonnen na de accu uitval.
-
- Forumlid
Re: Xxx verhaal of kan het kloppen
Misschien de titel ?Hilda schreef:Wat is er mis met dat verhaal en toonzetting?
- Hilda
- Forumlid
Volgens mij stel ik een vraag, het was anders geweest wanneer ik als titel lulverhaal had geschreven, nu stel ik een open vraag volgens mij.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Qua titel kunnen smaken verschillen, je schrijft op een openbaar forum van Nikon Club Nederland.
Ik kan me voorstellen dat velen, in ieder geval ik, de titel liever anders hadden gezien.
Maar ik proef uit alles wel dat dit nu onderwerp van discussie gaat worden.
Mocht dat het geval zijn dan gaat het draadje dicht
Ik kan me voorstellen dat velen, in ieder geval ik, de titel liever anders hadden gezien.
Maar ik proef uit alles wel dat dit nu onderwerp van discussie gaat worden.
Mocht dat het geval zijn dan gaat het draadje dicht