Melkweg
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Melkweg
Afgelopen zaterdag ben ik naar de photokina beurs geweest in Koln, was leuk en interessant, aan het einde nog wat foto's gemaakt in de staat, wat gegeten en langzaam terug naar de auto.
Gewoon een leuke dag dus.
Op de terugweg was het verschrikkelijk donker in Duitsland en besloten we te stoppen vlak bij Kranenburg voor de grens om te kijken of we een foto konden maken van de Melkweg.
We vonden een kleine landweggetje waar het verboden was om te rijden, aangezien dat je daar dan de beste foto's kan maken hebben we de auto stil gezet en alle verlichting uit gedaan.
Het was erg donker, op dat moment kijk ik recht omhoog en ik zag de Melkweg, niet zo kleurrijk en vol als ik op foto vaker ziet, maar hij was er zeker.
Dit was de eerste keer dat ik de Melkweg zag en ik kon niet geloven dat dit zichtbaar was met het blote oog.
Met PhotoPills heb ik even gecontroleerd en het was inderdaad de Melkweg.
Misschien heb ik het ooit wel eens gezien maar is dat me niet opgevallen, maar het was gewoon gaaf dit te zien en ik heb er even een tijd naar staan staren.
Zonder foto's is het niet waar wordt er wel eens gezegd, dus ik mijn statief uitgeklapt, camera erop met de lens gericht naar boven.
Naar een aantal keren proberen hebben we het opgegeven, het was al aardig laat, waren zeer vroeg opgestaan en we hadden veel kilometers gelopen.
Hoe kan ik het besten dit de volgende keer aanpakken?
Heb ik een speciale lens nodig of filters?
Ik dacht begrepen te hebben dat opzicht iedere camera geschikt er voor was.
Gewoon een leuke dag dus.
Op de terugweg was het verschrikkelijk donker in Duitsland en besloten we te stoppen vlak bij Kranenburg voor de grens om te kijken of we een foto konden maken van de Melkweg.
We vonden een kleine landweggetje waar het verboden was om te rijden, aangezien dat je daar dan de beste foto's kan maken hebben we de auto stil gezet en alle verlichting uit gedaan.
Het was erg donker, op dat moment kijk ik recht omhoog en ik zag de Melkweg, niet zo kleurrijk en vol als ik op foto vaker ziet, maar hij was er zeker.
Dit was de eerste keer dat ik de Melkweg zag en ik kon niet geloven dat dit zichtbaar was met het blote oog.
Met PhotoPills heb ik even gecontroleerd en het was inderdaad de Melkweg.
Misschien heb ik het ooit wel eens gezien maar is dat me niet opgevallen, maar het was gewoon gaaf dit te zien en ik heb er even een tijd naar staan staren.
Zonder foto's is het niet waar wordt er wel eens gezegd, dus ik mijn statief uitgeklapt, camera erop met de lens gericht naar boven.
Naar een aantal keren proberen hebben we het opgegeven, het was al aardig laat, waren zeer vroeg opgestaan en we hadden veel kilometers gelopen.
Hoe kan ik het besten dit de volgende keer aanpakken?
Heb ik een speciale lens nodig of filters?
Ik dacht begrepen te hebben dat opzicht iedere camera geschikt er voor was.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG
Flickr
Flickr
- a90
- Forumlid
Re: Melkweg
Het is best wel een kunst om dit te doen en alles hangt samen om zo veel mogelijk van het (weinige) licht binnen te krijgen.
Lange sluitertijden is het begin al dan niet combinatie met hogere iso's (liever niet) en een open diafragma. Scherpstellen op oneindig en dan maar afwachten of er wat tussenzit.
Maar pas op! door de langere sluitertijden veranderen sterren in streepjes dus ook weer niet te lang.
Lange sluitertijden is het begin al dan niet combinatie met hogere iso's (liever niet) en een open diafragma. Scherpstellen op oneindig en dan maar afwachten of er wat tussenzit.
Maar pas op! door de langere sluitertijden veranderen sterren in streepjes dus ook weer niet te lang.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Brutus
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Sterren fotograferen is leuk!
Informatie is ruim voorhanden op het internet.
Bijvoorbeeld: http://defotoblogger.nl/sterren-fotogra ... -begin-je/
Om te voorkomen dat je inplaats van puntvormige sterren allemaal streepje krijgt, kan je de sluitertijd niet te lang maken.
Er zijn handige appjes waarmee je de maximale sluitertijd voor jouw camera en lens kunt uitrekenen, bijvoorbeeld met https://play.google.com/store/apps/deta ... f600&hl=nl (da's Android, maar voor OS is er ook genoeg te vinden).
En als het te donker is om ze goed op de foto te krijgen, licht je ze gewoon bij...

Informatie is ruim voorhanden op het internet.
Bijvoorbeeld: http://defotoblogger.nl/sterren-fotogra ... -begin-je/
Om te voorkomen dat je inplaats van puntvormige sterren allemaal streepje krijgt, kan je de sluitertijd niet te lang maken.
Er zijn handige appjes waarmee je de maximale sluitertijd voor jouw camera en lens kunt uitrekenen, bijvoorbeeld met https://play.google.com/store/apps/deta ... f600&hl=nl (da's Android, maar voor OS is er ook genoeg te vinden).
En als het te donker is om ze goed op de foto te krijgen, licht je ze gewoon bij...

Groet,
Bert
Bert
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Scherpstellen kan nog lastig zijn met lenzen zonder vast oneindig punt. Als ik me goed herinner lukt het met live-view wel. Idem belichting iets als 15 sec (probeer wat) en gebruik een groothoek lens. Ik legde de camera gewoon op z'n rug. Succes!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Is daar ook al een app voor?Brutus schreef: Er zijn handige appjes waarmee je de maximale sluitertijd voor jouw camera en lens kunt uitrekenen, bijvoorbeeld met [url]...[/url]

Maar serieus, ik denk dat je het ook niet moeilijker moet maken dan het is. Zoals a90 zegt is het de kunst om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen zonder terwijl je nog acceptabel beeld over houdt. Zolang je aan de groothoek kant blijft kun je best op 30s sluiter schieten. De streepjes zijn dan echt minimaal. Als dat een probleem is dan moet je naar startrackers gaan kijken maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. Gewoon vanaf een stevig statief en spiegelvoorontspanning dan komt het allemaal wel goed.
Het kan altijd beter, maar als je echt perfecte sterrenhemels wilt fotograferen dan loopt het al snel in de papieren. Dan moet je namelijk ook nieuwe lenzen kopen ivm coma bij goedkopere alternatieven. Als je kleine streepjes accepteert dan kom je met een compact ook gewoon makkelijk weg... Vaka ben je meer afhankelijk van de omstandigheden (lichtvervuiling/atmosfeer) dan van je apparatuur.

Fuji x100s - 19mm - ISO6400 - 30s - f/2
Fin.
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
aah, goede reminder.
Weer even opzoeken wat het beste is want begin oktober weer naar het lichtarme Siberie

Weer even opzoeken wat het beste is want begin oktober weer naar het lichtarme Siberie

Groetjes,
Jaap
Jaap
- justme
- Forumlid
djunclesam schreef:Is daar ook al een app voor?Brutus schreef: Er zijn handige appjes waarmee je de maximale sluitertijd voor jouw camera en lens kunt uitrekenen, bijvoorbeeld met [url]...[/url]![]()
ja, maar die app berekent slechts de maximale tijd ( verschilt met lenskeuze en sensorgrootte ) die je kunt gebruiken, zonder dat je de beweging gaat registreren in de hemellichamen !

- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Sorry voor mijn trage reactie, deze week is het met mijn werk bizar druk geweest en was ik niet in de mogelijkheid te reageren.
Ik heb het geprobeerd met mijn 15mm groothoeklens.
Maar als ik het goed begrijpt heb ik een aantal fouten gemaakt, te lange sluitertijd en een te lage ISO bijvoorbeeld.
De sterren die er wel op stonden waren inderdaad streepjes geworden, maar dat had ik ook wel verwacht, mijn bedoeling was meer om de Melkweg vast te legen als 1e keer en dan gaan oefenen met verbeteringen.
De linken van Brutus en Jaap zijn erg handig.
Ik begrijpt er ook uit dat een goede zaklamp erg handig is voor het scherpstellen en uit de link van Jaap haal ik dat er een beter succes is te boeken met een full frame camera.
Dit jaar gaat het me helaas niet meer lukken in verband met werkdruk, het is zo druk op het werk, mensen denken dat er geen 1 januari meer komt of zo, maar goed, het is natuurlijk positief
Ik zit er aan te denken om ergens in maart of april een bezoekje in te plannen aan Burg Eltz in Duitsland, laatste keer dat ik daar was kwamen wij aan om 5 uur in de ochtend en je zag geen hand voor de ogen zo donker was het daar.
Het is wel een stukje rijden, maar het is wel een super mooi kasteel, dat dan met de Melkweg er bij is het wel een super geheel.
Met PhotoPills kan je een planning maken op welk moment je het beste de foto kan maken, werkt echt perfect, alleen moet het dan wel helder zijn.
Ik heb het geprobeerd met mijn 15mm groothoeklens.
Maar als ik het goed begrijpt heb ik een aantal fouten gemaakt, te lange sluitertijd en een te lage ISO bijvoorbeeld.
De sterren die er wel op stonden waren inderdaad streepjes geworden, maar dat had ik ook wel verwacht, mijn bedoeling was meer om de Melkweg vast te legen als 1e keer en dan gaan oefenen met verbeteringen.
De linken van Brutus en Jaap zijn erg handig.
Ik begrijpt er ook uit dat een goede zaklamp erg handig is voor het scherpstellen en uit de link van Jaap haal ik dat er een beter succes is te boeken met een full frame camera.
Dit jaar gaat het me helaas niet meer lukken in verband met werkdruk, het is zo druk op het werk, mensen denken dat er geen 1 januari meer komt of zo, maar goed, het is natuurlijk positief

Ik zit er aan te denken om ergens in maart of april een bezoekje in te plannen aan Burg Eltz in Duitsland, laatste keer dat ik daar was kwamen wij aan om 5 uur in de ochtend en je zag geen hand voor de ogen zo donker was het daar.
Het is wel een stukje rijden, maar het is wel een super mooi kasteel, dat dan met de Melkweg er bij is het wel een super geheel.
Met PhotoPills kan je een planning maken op welk moment je het beste de foto kan maken, werkt echt perfect, alleen moet het dan wel helder zijn.
Nikon D850 // Nikon D5300
Flickr
Flickr