Scherpstelling ? (Verkeerd)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mirkip
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Scherpstelling ? (Verkeerd)

Bericht door Mirkip » vr sep 30 2016 12:07 pm

Ik heb de laatste tijd steeds vaker... (lijkt) dat ik denk goed scherpgesteld te hebben. (Niet manueel met een scherpstelring, maar met bbf). Als ik echter de foto's terugkijk op de computer zie ik dat er iets anders scherp is geworden.
En ik wil even weten of het aan mij ligt (mijn onervaren oog), of dat jullie het ook zien.
Misschien zie ik spoken.

Ik heb mijn camera (1e) spiegelreflex nu vanaf juni. (Nikon d5200).
Fotograferen doe ik in M stand en ik gebruik 1 punts focus (soms met af-c en soms enkelvoudig af).
Wanneer ik klik zorg ik dat ik altijd het scherpstelpunt op de ogen heb, maar wanneer ik de foto's terug kijk zijn er vaak andere punten scherper.
Bijvoorbeeld wanneer ik een foto maak van een hond in het bos. Dan is een boomstronk er een meter naast scherp.

Ik heb zojuist een -niet op compositie e.d. gelet- foto gemaakt om hier te laten zien wat ik bedoel, maar nu is de onderlip/kinnetje scherp en niet het oog.... (als ik het goed zie).
Wat doe ik verkeerd?

Ik gebruik geen vlak (ik weet even niet hoe dat heet) zodat de camera zelf kan kiezen op welk punt die scherpstelt. Ik kies zelf en echt altijd de ogen. Ook let ik er op dat ik de camera niet te snel wegtrek.

Ik ervaar hetzelfde met de af-s kitlens als met de af-s 50mm 1.8 lens.
Ik ga altijd zuinig met de camera om en is nog nooit gevallen en heeft ook nog nooit gefotografeerd in 'moeilijke' omstandigheden.

Linkje:
https://www.flickr.com/photos/142396273 ... en-public/
*ik heb geen enkele aanpassing of bewerking gedaan voor een objectieve view en volgens mij staat de exif informatie erbij.
(Kunnen jullie die openen? Ik heb 'm zo ingesteld dat niet iedereen 'm kan zien? Als jullie 'm niet kunnen zien moet ik hem toch public zetten). *op public gezet

Edit: inmiddels check ik op het kleine schermpje van de camera na iedere foto of de ogen daadwerkelijk scherp zijn. Maar het is geen doen eigenlijk om dat na iedere foto te doen... Ongeveer 1 op de 6 is echt scherp.

Graag hoor ik wat ik verkeerd doe :eh:
Laatst gewijzigd door Mirkip op vr sep 30 2016 12:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Scherpstelling ? (Verkeerd)

Bericht door Janvis » vr sep 30 2016 12:13 pm

Ik kan de foto niet zien.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » vr sep 30 2016 12:15 pm

Nu misschien wel?

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » vr sep 30 2016 12:23 pm

Ik ben geen super ervaren fotograaf, maar is een diafragma van F1.8 niet erg groot voor een dergelijke foto? Je scherptediepte wordt dan namelijk wel heel erg klein in is het bijna onmogelijk om bijvoorbeeld de beide ogen scherp te krijgen. Maar op de getoonde foto kan ik heel eerlijk gezegd niks vinden wat echt scherp is.

Maar de rest kan ik misschien beter over laten aan de echte kenners, voordat ik dingen zeg die niet kloppen ;)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » vr sep 30 2016 12:34 pm

Klopt.
Maar dan nog heb ik het bij meerdere foto's ook wanneer ik een ander kleiner diafragma pak (icm sluitertijd en iso).
Het is dat ik die foto's allemaal meteen weggooi, anders had ik een beter voorbeeld gehad.
Dan stel ik scherp op 'iets' en dan is er wat anders scherper. Bijvoorbeeld blaadjes op de grond, of een stuk tak van een boom... Kan soms maar tien centimeter meter schelen, maar soms ook zelfs een meter.

De foto's van honden schiet ik sowieso altijd met een snelle sluitertijd, want ze zijn zooo snel en beweeglijk en hebben weinig geduld haha. (Liefst over de 1/1000).
Bij deze foto niet heel erg op de technische details gelet helaas.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » vr sep 30 2016 12:41 pm

Ik zie in exif dat je de vr uit had staan, ik weet niet of je lens vr heeft maar die kan je denk ik beter aan zetten bij dergelijke foto's

Edit:
Ik ze ook dat je de camera op continufocus hebt staan, kan het wezen dat ie daardoor het focuspunt verliest en op iets anders gaat scherp stellen? Misschien anders eens de af-s stand proberen.
Laatst gewijzigd door Janvis op vr sep 30 2016 12:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » vr sep 30 2016 12:43 pm

De 50mm heeft helaas geen VR
Maar toch zeker bedankt voor het meedenken!

Ik heb inderdaad de af-c aanstaan. Ik kan eens kijken of het scheelt als ik die omzet.

Maar als ik toch in de af-c stand de bbf aan heb staan. Stopt die toch ook met scherpstellen als ik de bbf knop loslaat totdat ik de bbf knop weer indruk? Dus als ik scherpstel houd ik de bbf knop ingedrukt. Ik laat de knop los wanneer ik eenmaal de juiste focus door de zoeker heb. En dan druk ik de ontspan knop in.
Ik bedoel dus. Als ik de juiste focus door de zoeker heb, en de knop los laat. Dan gaat de camera toch niet zelf verder met scherpstellen (op een evt ander punt)?
Bij het terugkijken blijkt het scherpstelpunt op een ander punt te liggen als ik van te voren door de zoeker heb waargenomen.

Edit: of inderdaad.. misschien soms zelfs helemaal niets scherp.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr sep 30 2016 1:11 pm

Maak eens een foto van een in het beeld weglopend voorwerp zoals een lineaal en kijk waar dan het scherpste punt ligt en opzichte van het gekozen scherpstelpunt. Wellicht is er sprake van front-focus. Of je dat kunt aanpassen in jouw camera weet ik niet.
Misschien beter hierbij met AF-C of -S te werken omdat je - meen ik - bij BBF geen scherpstelpunt kunt weergeven in bijv. ViewNX.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » vr sep 30 2016 1:16 pm

Bedankt Henk, ik ga het meteen uitproberen.
Ik heb geen viewNX, zojuist gegoogled wat dat is. Maar nu begrijp ik het ;)

Iets gevonden ;) http://www.lightroomfocuspointsplugin.com/

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr sep 30 2016 1:29 pm

Ik heb de foto zelf eens in NX-D bekeken en een paar kleine bewerkingen gedaan (zwart- en witpunt, schaduwen opgehelderd met D-Lighting). Na het vervolgens toepassen van USM blijkt de scherpte op de ogen helemaal nog niet zo slecht; wellicht dat er miniem sprake is van frontfocus, maar dat kan nooit veel zijn. De sluitertijd van 1/100 bij f/1.8 is zeker aan de lange kant, waardoor een kleine beweging al onscherpte of ten minste verschuiving van het scherptevlak kan opleveren. Ik zou inderdaad maar eerst een paar testjes doen (het liefst op statief) met kortere sluitertijden en bijvoorbeeld de reeds genoemde liniaal.
Jur

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » vr sep 30 2016 2:04 pm

Even checken als ik inderdaad ook wat bewerkingen toepas in raw.
(Gelukkig maar dan eigenlijk! )

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr sep 30 2016 2:10 pm

Waarschijnlijk weet je dit wel maar voor de zekerheid: Als je scherpstelt op een punt wat op 4m afstand zit dan is alles wat zich op 4m afstand bevindt scherp. Dus niet alleen het oog op 4m waar je op focust maar ook de tak die helemaal links op de grond ligt op 4m afstand.

Je hebt een verkeerde scherpstelling als je focust op een oog op 4m afstand en de neus op 3,95m is scherp. Dat laatste kun je beter even testen met een statische opstelling.

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » vr sep 30 2016 2:19 pm

Het testje gedaan met mijn twee lenzen en de liniaal.
Nu beter gelet op de instellingen bij mijn 50mm lens (die heb ik nog maar net, dus de kans is groot dat ik de lens nog beter moet leren kennen want ik ben er nog niet op uit getrokken met deze lens).

Bij de 50mm is de afwijking inderdaad heeel erg minimaal.
Bij mijn kitlens af-s 18-55 is de afwijking er echter wel en nog best wat ook!!! Dat verklaart een hele hoop!! Betekend dit, de lens de prullebak in of valt dit nog in garantie?

Ik heb inderdaad nog die ene foto aangepast in raw bewerking en het valt gelukkig wel mee, helemaal te wijten aan de knullige instelling door mezelf.

Ator: wist ik inderdaad. Maar het kan nooit kwaad om het extra te noemen!

De lightroom plugin heb ik ook net gebruikt. Het focuspunt zit precies op het oog.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”