En ik wil even weten of het aan mij ligt (mijn onervaren oog), of dat jullie het ook zien.
Misschien zie ik spoken.
Ik heb mijn camera (1e) spiegelreflex nu vanaf juni. (Nikon d5200).
Fotograferen doe ik in M stand en ik gebruik 1 punts focus (soms met af-c en soms enkelvoudig af).
Wanneer ik klik zorg ik dat ik altijd het scherpstelpunt op de ogen heb, maar wanneer ik de foto's terug kijk zijn er vaak andere punten scherper.
Bijvoorbeeld wanneer ik een foto maak van een hond in het bos. Dan is een boomstronk er een meter naast scherp.
Ik heb zojuist een -niet op compositie e.d. gelet- foto gemaakt om hier te laten zien wat ik bedoel, maar nu is de onderlip/kinnetje scherp en niet het oog.... (als ik het goed zie).
Wat doe ik verkeerd?
Ik gebruik geen vlak (ik weet even niet hoe dat heet) zodat de camera zelf kan kiezen op welk punt die scherpstelt. Ik kies zelf en echt altijd de ogen. Ook let ik er op dat ik de camera niet te snel wegtrek.
Ik ervaar hetzelfde met de af-s kitlens als met de af-s 50mm 1.8 lens.
Ik ga altijd zuinig met de camera om en is nog nooit gevallen en heeft ook nog nooit gefotografeerd in 'moeilijke' omstandigheden.
Linkje:
https://www.flickr.com/photos/142396273 ... en-public/
*ik heb geen enkele aanpassing of bewerking gedaan voor een objectieve view en volgens mij staat de exif informatie erbij.
(Kunnen jullie die openen? Ik heb 'm zo ingesteld dat niet iedereen 'm kan zien? Als jullie 'm niet kunnen zien moet ik hem toch public zetten). *op public gezet
Edit: inmiddels check ik op het kleine schermpje van de camera na iedere foto of de ogen daadwerkelijk scherp zijn. Maar het is geen doen eigenlijk om dat na iedere foto te doen... Ongeveer 1 op de 6 is echt scherp.
Graag hoor ik wat ik verkeerd doe