Afgelopen week ben ik me wezen oriënteren op een eigen statief en balhoofd. Ik werk nu met een geleend statief en snap nu al door praktijkervaring hoe belangrijk het is dat het statief stabiel en stevig is. Doordat het statief vrij laag is zonder gebruik van de middenkolom heb ik al diverse malen de middenkolom gebruikt en gemerkt dat ik bewogen foto's krijg. Dit moet dus beter kunnen. Goed om te weten is dat ik 1.96m ben en ik fotografeer met een D750 met nu maximaal een 70-200, maar wellicht in de toekomst een 150-600 lens. Zoals ik in mijn voorstelrondje al aangaf wil ik voornamelijk landschapjes, cityscapes en dat soort dingen ermee fotograferen. Volgens jaar gaan wij ook naar Canada om daar met een camper rond te touren, dan gaat het statief natuurlijk ook mee.
Na het lezen, vragen en voelen van de producten kom ik uit op een tweetal statieven. Dit zijn de Combi Statief C5790TN en de Gitzo GT3542XLS. De verschillen zitten em, voor zover ik zie, in het gewicht (B 3.7kg - G 2.2kg), laagste standpunt (B 17cm - G 10.5cm) en maximaal draagvermogen (B 32kg - G 25kg). Beide statieven zijn zonder middenkolom en halen 2 meter, ruim voldoende dus voor mijn lengte. Qua accessoires heeft de Gitzo een statieftas, de Benro een isolatievel rond 1 statiefpoot.
Ik kan eigenlijk niet goed kiezen tussen deze twee, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met goede argumenten waarom de een of de andere het meest interessant voor mij is.
Dan moet er ook nog een statiefkop op. Hier heb ik echt geen kaas van gegeten. De verkoper raadde mij de Benro G2 kop aan, met Arca Swiss koppeling. Dit lijkt me een solide keuze voor beide statieven, maar wellicht heeft iemand een beter alternatief voor hetzelfde geld? Of een kwalitatief vergelijkbaar product voor minder geld?
Ik realiseer me dat een statief een leven lang mee kan gaan, dus ik vind het niet erg om er ook goed in te investeren. Alleen iets met bomen en een bos...