AF-S met op F100 /F90x mogelijk?
AF-S met op F100 /F90x mogelijk?
Ik wil graag een analoge body kopen, maar wil eerst weten of mijn AF-S (niet DX) VR objectieven werken op de F90x of de F100.
Wie kan mij helpen?
Wie kan mij helpen?
De F90X is een camera waarbij je de diafragma via de lens moet instellen.
Omdat AF-S objectieven geen diaframainstelring hebben kunnen die bij de F90X niet in de A of M mode gebruikt worden.
Wel kunnen deze lenzen in de P en S mode gebruikt worden. De camera kiest dan net als andere nieuwere camera's zelf de diafragma.
De F90x is tweedehands wel voor 100 euro te krijgen, met grip. Voor de F100 zal je om en nabij de 200 euro moeten neertellen. Maar vergis je niet de F90X is een dijk van de camera. Het is twee jaar lang feitelijk de top camera van Nikon geweest. De F4 was toen te verouderd.
Die F90x van mij gaat nooit meer weg
Omdat AF-S objectieven geen diaframainstelring hebben kunnen die bij de F90X niet in de A of M mode gebruikt worden.
Wel kunnen deze lenzen in de P en S mode gebruikt worden. De camera kiest dan net als andere nieuwere camera's zelf de diafragma.
De F90x is tweedehands wel voor 100 euro te krijgen, met grip. Voor de F100 zal je om en nabij de 200 euro moeten neertellen. Maar vergis je niet de F90X is een dijk van de camera. Het is twee jaar lang feitelijk de top camera van Nikon geweest. De F4 was toen te verouderd.
Die F90x van mij gaat nooit meer weg

- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Pruimpit,Pruimpit schreef:De F90X is een camera waarbij je de diafragma via de lens moet instellen.
Je haalt twee begrippen doorelkaar: AF-S en G objectieven. Er bestaan AF-S objectieven met en zonder diafragmaring. Alleen de G lenzen zijn zonder. Voorbeelden van AF-S lenzen met diafragmaring zijn o.m. de AF-S 2.8/28-70 en de AF-S 4/300. Deze lenzen kunnen dus uitstekend ook in de A en M modes op de F90x en de F4 worden gebruikt. AF-S werkt uitstekend op mijn F4s en F100. Alleen G objectieven hebben op mijn F4s (en dus ook op de F90x) de door jou genoemde beperkingen.
Groet,
Jur
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Uh, ik weet het niet zeker maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de F100 wel met VR om kan gaan en de F90x niet.
Maar ik weet het dus niet zeker hè!
Overigens heb ik een F100 en ik vind het echt een topcamera, ik kan me niet voorstellen dat de F90x beter is.
Alles in de F100 is toch net een slag moderner, lichtmeting, autofocus enzo.
Bovendien is een F100 gewoon mooiiiiiiiiii en voelt ie zo lekker aan

Maar ik weet het dus niet zeker hè!
Overigens heb ik een F100 en ik vind het echt een topcamera, ik kan me niet voorstellen dat de F90x beter is.
Alles in de F100 is toch net een slag moderner, lichtmeting, autofocus enzo.
Bovendien is een F100 gewoon mooiiiiiiiiii en voelt ie zo lekker aan

Laatst gewijzigd door Skippy op ma dec 03 2007 9:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook de F90 kan goed overweg met AF-S.
Belichten gaat met die G-toestand minder: alleen P en S.
Zie ook de Lens Compatibility Chart van de Nikonians:
http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html
E.M. de Klerk
Belichten gaat met die G-toestand minder: alleen P en S.
Zie ook de Lens Compatibility Chart van de Nikonians:
http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html
E.M. de Klerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma dec 03 2007 9:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik haalde geen dingen door elkaar. Ik ging er vanuit dat alle AF-S objectieven ook AF-G waren. Net zoals DX-objectieven dat zijn. Maar genoemde objectieven heb ik dus over het hoofd gezien. De meesten zijn denk ik echter wel degelijk AF-G. Maar goed je hebt gelijkJur schreef:Pruimpit,Pruimpit schreef:De F90X is een camera waarbij je de diafragma via de lens moet instellen.
Je haalt twee begrippen doorelkaar: AF-S en G objectieven. Er bestaan AF-S objectieven met en zonder diafragmaring. Alleen de G lenzen zijn zonder. Voorbeelden van AF-S lenzen met diafragmaring zijn o.m. de AF-S 2.8/28-70 en de AF-S 4/300. Deze lenzen kunnen dus uitstekend ook in de A en M modes op de F90x en de F4 worden gebruikt. AF-S werkt uitstekend op mijn F4s en F100. Alleen G objectieven hebben op mijn F4s (en dus ook op de F90x) de door jou genoemde beperkingen.
Groet,

De F90X (nieuwer dan de F90) heeft toch een vrij snelle AF-motor. Niet merkbaar minder snel dan de F80 die ik heb ingeruild voor de F90X. Ik zag dat als een opwaardering.mikemix schreef:Vergeet ook niet dat de F90(X) een stuk ouder is.
Ik heb een F90 nieuw gehad, ik vond het niks en wist niet hoe snel ik hem kon inruilen tegen de F5 die later uit kwam.
Die van mijn F801 was een stuk langzamer maar is helaas stuk. Die van mijn F501, nou ja zwijg daar maar over.
Maar om te zeggen dat de F90X niks is, gaat mij te ver