Dynamisch bereik van de camera

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Dynamisch bereik van de camera

Bericht door Jur » wo okt 05 2016 6:02 pm

Zoiets?

Kapel van het Trinity College in Oxford
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jur op wo okt 12 2016 2:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

iJoost

Bericht door iJoost » wo okt 05 2016 9:17 pm

Het mag dan een open deur zijn, ik zie in de praktijk maar bar weinig mensen die dat lijken te begrijpen ("... nabewerken, doe ik niet aan...", tja dat kan, 't is een keuze... ;-).

Vandaar dat ik dacht dat het zin kon hebben om het "probleem" in deze draad nog even te noemen.

Want als je het met een klein dynamisch bereik niet kunt, dan kun je jezelf wel een groot dynamisch bereik kopen maar daar schiet je dan echt niets mee op. Al die bereiken zijn en blijven hoe dan ook beperkt. Je kunt je volgens mij domweg niet permitteren om dat te negeren. Ook niet als je in één schakel in de keten een groter bereik weet te krijgen. Als je daar niet boven staat, als je die cascade van bereik conversies niet onder de knie hebt, dan kun je je geld misschien beter aan iets anders uitgeven.

Of... en daarom zei ik het eigenlijk, misschien helpt het beginners (en ook gevorderden denk ik) om dat in te gaan zien en zich er (weer) eens in te verdiepen. Nooit te gevorderd om te leren!

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo okt 05 2016 9:37 pm

Jur schreef:Zoiets?
Kapel van het Trinity College in Oxford
Prachtig voorbeeld van high dynamic range zonder HDR-manipulatie, Jur!
Naar analogie van de Nikon "reclamefoto" van de Bibliothèque Nationale de France?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do okt 06 2016 8:41 am

Bedankt voor je reactie Jaap. Ik werd vooral getroffen door het licht in deze mooie ruimte, maar moest wel erg snel (en uit de hand) werken omdat ik op de hielen werd gezeten door een grote groep met selfie-sticks gewapende Chinese toeristen. Op statief en met 64 ISO had ik een nog beter gebruik kunnen maken van de DR van de D810.
Jur

D.A. Versluis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door D.A. Versluis » wo okt 12 2016 2:18 pm

Dynamisch bereik is een natuurkundige term die de hoogste en laagste waarde aan geeft van variabelen .
En in de fotografie denk je dan natuurlijk gelijk aan licht .

Als het verschil tussen licht en donker te groot is zijn er een aantal oplossingen zoals HDR maar ook bvb met verloop filters werken en of een invulflits gebruiken .
In raw heb je een hoger bereik dan in jepeg

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”