Het mag dan een open deur zijn, ik zie in de praktijk maar bar weinig mensen die dat lijken te begrijpen ("... nabewerken, doe ik niet aan...", tja dat kan, 't is een keuze...

.
Vandaar dat ik dacht dat het zin kon hebben om het "probleem" in deze draad nog even te noemen.
Want als je het met een klein dynamisch bereik niet kunt, dan kun je jezelf wel een groot dynamisch bereik kopen maar daar schiet je dan echt niets mee op. Al die bereiken zijn en blijven hoe dan ook beperkt. Je kunt je volgens mij domweg niet permitteren om dat te negeren. Ook niet als je in één schakel in de keten een groter bereik weet te krijgen. Als je daar niet boven staat, als je die cascade van bereik conversies niet onder de knie hebt, dan kun je je geld misschien beter aan iets anders uitgeven.
Of... en daarom zei ik het eigenlijk, misschien helpt het beginners (en ook gevorderden denk ik) om dat in te gaan zien en zich er (weer) eens in te verdiepen. Nooit te gevorderd om te leren!