Foto bewerking achtergrond

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Sloajke
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Foto bewerking achtergrond

Bericht door Sloajke » zo okt 09 2016 7:46 pm

goedendag

ik heb een vraagje over en babyshoot ik wil zeg maar de achtergrond veranderen naar een kleur bijvoorbeeld zwart maar weet niet hoe in de zin van welk progromma of is er een trucje voor ?

mozes
Forumlid
Forumlid

Re: Foto bewerking achtergrond

Bericht door mozes » zo okt 09 2016 8:59 pm

Penseel en een kleur kiezen?
Maar een beetje mooie achtergrond is wel iets meer werk.
Misschien een plugin die al een heel eind de goede kant op gaat.?
Waar werk je nu mee.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *

Sloajke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sloajke » ma okt 10 2016 8:59 am

Heb lightroom maar ik heb al wat onderzocht en moet een zwart doek gebruiken om het echt goed en realistisch te laten overkomen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma okt 10 2016 9:17 am

Sloajke schreef:Heb lightroom maar ik heb al wat onderzocht en moet een zwart doek gebruiken om het echt goed en realistisch te laten overkomen
Niet mee eens. Het lijkt pas realistisch als er een zekere mate van schaduw/gradient over de achtergrond valt. Een volledig egale gekleurde achtergrond is vrijwel per definitie computerwerk en onrealistisch ogend.

Daarnaast is Lightroom hiervoor niet echt geschikt. Het is makkelijk(er) om in Photoshop een kleur te veranderen in een andere kleur. Wel kun je in Lightroom met de Hue sliders een eind komen maar die gaan altijd over het gehele beeld en kun je dus niet lokaal toepassen. Dat is bijna garantie op afwijkende huidtinten en van kleur veranderende kleuren. Niet doen voor dit doeleinde dus.

Lighroom is ook meer een NAbewerkingsprogramma. Wat jij nu wilt doen valt meer onder BEwerking. Daarvoor zijn juist programma's zoals Photoshop uitgevonden :wink2:
Fin.

Sloajke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sloajke » ma okt 10 2016 10:17 am

Jah ik heb cs 2015 volledig programma dus effe uitvissen hoe komt het goed bedankt voor de info

Sloajke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sloajke » ma okt 10 2016 11:00 am

Jah heb cs 2015 volledig programma dus komt goed denk ik effe uitzoeken thnx voor de info alle

mozes
Forumlid
Forumlid

Bericht door mozes » ma okt 10 2016 11:47 am

Maak gewoon verschillende lagen aan.
Met de brightnes, exposere, curves en level opties kan je het een heel eind krijgen naar wat je wil.
Je hebt ook nog de dodge en burn tools, en een berg aan voorbeelden via videos op het web.

Gaat je lukken.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *

oud0001

Bericht door oud0001 » ma okt 10 2016 1:20 pm

Schieten met een zo kort mogelijke sluitertijd van 1/250e flits synchronisatietijd in een ruimte met gesloten gordijnen, op een zo laag mogelijke native ISO, terwijl je flitst met een softbox. Zet de flitser dicht bij de baby en houdt een bepaalde afstand tussen de baby en de achtergrond. Je maakt dan gebruik van de licht afval. Door de flitser dichterbij te zetten flits de flitser minder hard en zal er dus ook minder op de achtergrond terecht komen. Als je dan het licht gaat strijken wordt je achtergrond gewoon zwart omdat er zo weinig licht op valt in relatie tot de sluitertijd, ISO en diafragma dat het bestaande licht weinig tot geen invloed meer heeft en de baby ook nog eens mooi zacht wordt belicht. Hoe meer je in de camera oplost hoe mooier het eindresultaat, naar mijn mening.

Mooi zwart is het ontbreken van licht.

iJoost

Bericht door iJoost » ma okt 10 2016 6:11 pm

En niet vergeten de kleur in de nabewerking te corrigeren want babies komen echt altijd te blauw op de foto.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”