Photoshop geeft bestanden kleiner weer dan ze zijn
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Photoshop geeft bestanden kleiner weer dan ze zijn
Beste forum leden,
Ik heb sinds vorige week een nieuwe 27 inch Imac met 5k scherm. Nu is het echter zo dat als ik mijn foto's wil bewerken dat Photoshop de foto's niet in een ware grote laat zien.
De afbeelding wordt wel op 100% weergegeven, maar is verre van de juiste afmetingen. In andere applicaties zie je de foto's wel op de juiste grootte.
Ik sla mijn foto's meestal op met 2550 px en dat zou beeldvullend moeten zijn, maar ik denk dat ie maar 25% van de grootte laat zien.
Nu heb ik wel iets gevonden dat ik Photoshop kan starten in een lage resolutie en dan werkt het wel goed, maar dan haal ik niet alles uit mijn 5k scherm.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit verholpen kan worden?
Alvast bedankt voor de moeite en de reacties.
Ik heb sinds vorige week een nieuwe 27 inch Imac met 5k scherm. Nu is het echter zo dat als ik mijn foto's wil bewerken dat Photoshop de foto's niet in een ware grote laat zien.
De afbeelding wordt wel op 100% weergegeven, maar is verre van de juiste afmetingen. In andere applicaties zie je de foto's wel op de juiste grootte.
Ik sla mijn foto's meestal op met 2550 px en dat zou beeldvullend moeten zijn, maar ik denk dat ie maar 25% van de grootte laat zien.
Nu heb ik wel iets gevonden dat ik Photoshop kan starten in een lage resolutie en dan werkt het wel goed, maar dan haal ik niet alles uit mijn 5k scherm.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit verholpen kan worden?
Alvast bedankt voor de moeite en de reacties.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Photoshop geeft bestanden kleiner weer dan ze zijn
Photoshop schaalt naar werkelijke pixels. Jouw 27 inch retina display is 5120 x 2880 pixels dus een 2550px brede foto wordt dan dus nooit beeldvullend op 100%...oalammers schreef:2550 px en dat zou beeldvullend moeten zijn

Druk je op cmd + 0 dan wordt elk bestand binnen photoshop beeldvullend weergegeven. Druk je op cmd + 1 dan wordt elk bestand op 100% weergegeven.
Fin.
-
- Forumlid
Kijk, dat is nog eens een advies!
-
- Forumlid
Bedankt voor je reactie!
Echter is een foto op 100% van 2500px niet meer te beoordelen zo klein. Als je klaar bent met bewerken ziet het er in Photoshop top uit maar zodra je hem ergens upload dan is het net of hij tot 200% is ingezoomd. Dit klopt dus niet en ziet er ook niet uit. Dit vind ik erg vreemd en gevoelsmatig klopt dit ook niet.
Ik ben op de hoogte dat je met cmd +0 of 1 veranderd van 100% naar beeldvullend.
Echter is een foto op 100% van 2500px niet meer te beoordelen zo klein. Als je klaar bent met bewerken ziet het er in Photoshop top uit maar zodra je hem ergens upload dan is het net of hij tot 200% is ingezoomd. Dit klopt dus niet en ziet er ook niet uit. Dit vind ik erg vreemd en gevoelsmatig klopt dit ook niet.
Ik ben op de hoogte dat je met cmd +0 of 1 veranderd van 100% naar beeldvullend.
-
- Forumlid
Het is overigens wel een logische verklaring die hierboven genoemd werd maar je kan je foto toch niet zo beoordelen en op 100% werken.
-
- Clublid
- Contacteer:
Een pixel van een foto is een maat zonder afmeting en is slechts een dimensieloos getal. Het krijgt pas een formaat zodra je hem gaat weergeven en de afmeting is dan dus afhankelijk van de pixelgrootte van jouw beeldscherm. 100% in photoshop betekent niets meer dan dat 1 afbeeldingspixel wordt weergegeven door 1 beeldscherm pixel. Jouw retina scherm heeft een pixeldichtheid die ongeveer 2x zo groot is als jij gewend was. Dus is 100% ineens twee keer zo klein. Dat zou betekenen dat elk plaatje internet en elke letter in jouw tekstverwerker ook 2x zo klein zou worden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Veel programma's en browsers geven plaatjes (en tekst, en menubalken) op 200% weer. Dat heet pixel doubling. In feite geef je dus resolutie op ten koste van leesbaarheid.oalammers schreef: Echter is een foto op 100% van 2500px niet meer te beoordelen zo klein. Als je klaar bent met bewerken ziet het er in Photoshop top uit maar zodra je hem ergens upload dan is het net of hij tot 200% is ingezoomd. Dit klopt dus niet en ziet er ook niet uit. Dit vind ik erg vreemd en gevoelsmatig klopt dit ook niet.
Maar bij beeldbewerking wil je dat natuurlijk niet, dus photoshop doet dat niet. Gewoon op maximale resolutie bewerken en daarna opslaan op het gewenste formaat. Dan zou je nergens problemen moeten hebben. Of er gaat iets anders mis in jouw workflow.

Fin.
- Janvis
- Forumlid
de pixels van een 5k scherm zijn natuurlijk veel kleiner dan dat van een 4k of een normaal scherm. Een foto op mijn laptop op 100% is op jouw scherm nog niet de helft zo groot. Mijn gevoel zegt dan je op jouw scherm foto's op meer dan 100% moet gaan bekijken om ze beeldvullend te hebben, of je moet foto's nemen die van zich zelf meer pixels bevatten.
Ik vrees dat dit echt een gevalletje "luxe probleem" is, toen er net breedbeeld tv's waren waren er ook nog bijna geen films te krijgen in de beeldverhouding 16:9, dus daar zat je dan met je dure tv te kijken naar een film met zwarte zijkanten. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat je echt wat hebt aan schermen met zulke hoge resoluties... Maar goed, dat is mijn gedachte en misschien sla de plank wel volledig mis hoor
Ik vrees dat dit echt een gevalletje "luxe probleem" is, toen er net breedbeeld tv's waren waren er ook nog bijna geen films te krijgen in de beeldverhouding 16:9, dus daar zat je dan met je dure tv te kijken naar een film met zwarte zijkanten. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat je echt wat hebt aan schermen met zulke hoge resoluties... Maar goed, dat is mijn gedachte en misschien sla de plank wel volledig mis hoor

-
- Forumlid
Klinkt absoluut logisch en sta ook volledig achter deze reacties.
Ik ben luchtvaartfotograaf en na bewerking upload ik mijn foto's op een website waar men ook deze foto's kan aanschaffen. Zodra ik klaar ben met bewerken in Photoshop oogt de foto goed, ondanks dat het dan wennen is dat het 100% formaat kleiner is, maar na het uploaden oogt de foto alsof ie 200% vergroot is en dan is de scherpte niet meer zoals ie moet zijn.
Ik sla hem op als Jpeg op beste kwaliteit dus ben benieuwd wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik ben luchtvaartfotograaf en na bewerking upload ik mijn foto's op een website waar men ook deze foto's kan aanschaffen. Zodra ik klaar ben met bewerken in Photoshop oogt de foto goed, ondanks dat het dan wennen is dat het 100% formaat kleiner is, maar na het uploaden oogt de foto alsof ie 200% vergroot is en dan is de scherpte niet meer zoals ie moet zijn.
Ik sla hem op als Jpeg op beste kwaliteit dus ben benieuwd wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn.
- Janvis
- Forumlid
En met wat voor pixel dichtheid exporteer je de foto's (welke dpi waarde bedoel ik daar mee) als die per ongeluk te laag staat krijg je natuurlijk ook minder scherpe foto's. Ben er verder niet super in thuis hoor maar probeer maar wat mee te denken en dit kwam in me op.
-
- Forumlid
Deze staat op 300 ingesteld. Volgens mij zou dit goed moeten zijn toch?
- Janvis
- Forumlid
300 is idd ruim voldoende.
- Janvis
- Forumlid
Ik zit nog ff wat verder te denken over jouw probleem. Op jouw 5k scherm zijn de pixels natuurlijk super klein en daardoor is een foto natuurlijk mega scherp omdat de pixels zo klein zijn dat ze niet van elkaar te onderscheiden zijn (bij wijze van spreken). Ga je die foto dan weer op een traditioneel scherm kijken dan is die kwaliteit van jouw 5k scherm natuurlijk nooit te evenaren.
Nu is het natuurlijk ook zo dat de meeste internetsites zo zijn gemaakt dat bij iedereen plaatjes en sites er even groot uit moeten zien. Echter om bij jouw alles even groot op het scherm te krijgen dan bij mij moet alles misschien wel twee keer zo groot gemaakt worden (omdat jouw pixels dus zo klein zijn). Ik vrees dat daar op korte termijn ook niet veel aan zal veranderen want er zijn maar weinig die zich een 5k scherm kunnen veroorloven. Het grootste voordeel van jouw scherm is denk ik puur wanneer je hem puur voor eigen gebruik gebruikt. Daarmee bedoel ik dat je heel nauwkeurig aan fotobewerking kan doen, maar dat voordeel heb je alleen wat aan zolang je ze op je eigen scherm bekijkt of wanneer je ze gaat afdrukken.
Nu is het natuurlijk ook zo dat de meeste internetsites zo zijn gemaakt dat bij iedereen plaatjes en sites er even groot uit moeten zien. Echter om bij jouw alles even groot op het scherm te krijgen dan bij mij moet alles misschien wel twee keer zo groot gemaakt worden (omdat jouw pixels dus zo klein zijn). Ik vrees dat daar op korte termijn ook niet veel aan zal veranderen want er zijn maar weinig die zich een 5k scherm kunnen veroorloven. Het grootste voordeel van jouw scherm is denk ik puur wanneer je hem puur voor eigen gebruik gebruikt. Daarmee bedoel ik dat je heel nauwkeurig aan fotobewerking kan doen, maar dat voordeel heb je alleen wat aan zolang je ze op je eigen scherm bekijkt of wanneer je ze gaat afdrukken.
Ik heb zelf Photos CS6 op een iMac met 5K scherm, en ja die pixels zijn klein. Als je Photoshop vraagt om een afbeelding een op een te laten zien, dan is dat de helft kleiner dan wanneer je ze opent met Voorvertoning of met een Browser. Dat komt doordat al die programma's een pixel uit de afbeelding tonen als een 2x2 pixel blokje op het scherm.
Ik heb er geen probleem mee dat Photoshop gewoon precies doet waar je om vraagt.
(Als je wilt zien hoe het er in de browser uit zal zien kun je de weergave op 200% zetten.)
En nee, die DPI's doen HELEMAAL niets. Dat is alleen maar een rekenhulpmiddel maar het doet binnen Photoshop verder niets.
Ik heb er geen probleem mee dat Photoshop gewoon precies doet waar je om vraagt.
(Als je wilt zien hoe het er in de browser uit zal zien kun je de weergave op 200% zetten.)
En nee, die DPI's doen HELEMAAL niets. Dat is alleen maar een rekenhulpmiddel maar het doet binnen Photoshop verder niets.
-
- Forumlid
Dus als ik het goed begrijp moet ik voor het uploaded naar websites mijn weergave bekijken op 200% en ze dan goed beoordelen?
Ondanks dat het logisch is wat hierboven gezegd wordt, wordt het dus wel lastig om je foto's goed ergens te kunnen uploaden... Ik maak de foto's uiteraard voor mezelf, maar ook voor commerciële doeleinden... Lastig... Snap dat het meer een luxe probleem is, maar de foto's moeten er voor de buitenwereld natuurlijk niet op achteruit gaan terwijl ik juist een upgrade koop van mijn computer.
Ondanks dat het logisch is wat hierboven gezegd wordt, wordt het dus wel lastig om je foto's goed ergens te kunnen uploaden... Ik maak de foto's uiteraard voor mezelf, maar ook voor commerciële doeleinden... Lastig... Snap dat het meer een luxe probleem is, maar de foto's moeten er voor de buitenwereld natuurlijk niet op achteruit gaan terwijl ik juist een upgrade koop van mijn computer.
- Janvis
- Forumlid
Maar als je nu naar een "normale" computer gaat en je gaat een foto bekijken die je een poosje geleden hebt geplaatst en één die je met je nieuwe computer heb geüpload zie dan ook een verschil?