Photoshop geeft bestanden kleiner weer dan ze zijn
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Photoshop geeft bestanden kleiner weer dan ze zijn
Je ziet wel een verschil en met name met de imac zijn de foto's toch wat meer "blurred" om het maar zo te zeggen.
Heb net getracht om een foto op 200% te bewerken zoals ijoost dat aangaf maar ook dan is ie in Photoshop scherper dan tijdens de daadwerkelijke upload.
Ik snap er niets van en kan eigenlijk op deze manier geen deugdelijke foto meer uploaden. Zou het een idee zijn om adobe of apple hierover te mailen?
Heb net getracht om een foto op 200% te bewerken zoals ijoost dat aangaf maar ook dan is ie in Photoshop scherper dan tijdens de daadwerkelijke upload.
Ik snap er niets van en kan eigenlijk op deze manier geen deugdelijke foto meer uploaden. Zou het een idee zijn om adobe of apple hierover te mailen?
-
- Forumlid
Ik upload mijn foto's naar Flickr en airplane-pictures.net
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
zou je eens een foto willen plaatsen in dit draadje? ben namelijk erg nieuwsgierig hoe het er dan uitziet namelijk.
-
- Forumlid
Dit is de foto die ik op Flickr upload met een resolutie van 1920 px. Hier is de kwaliteit al achteruit gegaan ten opzichte van de foto zoals ik in Photoshop was.

Dit is dezelfde foto maar dan op airplane-pictures.net. De kwaliteit is hier nog slechter en de eisen voor foto's om ze te accepteren op deze site zijn behoorlijk.

Dit is dezelfde foto maar dan op airplane-pictures.net. De kwaliteit is hier nog slechter en de eisen voor foto's om ze te accepteren op deze site zijn behoorlijk.

- Janvis
- Forumlid
Als ik me even beperk tot de foto van flickr (omdat daar de resolutie van bekend is) dan zou ik er dik tevreden mee zijn, is hier beeldvullend en mooi scherp. Maar ik zie trouwens op mijn scherm eerlijk gezegd geen kwaliteit verschil tussen beide foto's als ik heel eerlijk ben.
Edit: Na een poosje naar beide foto's gekeken te hebben lijkt het dat de tweede foto een fractie fletser te zijn...
Edit2: Ik zie dat je foto's opslaat met kleurprofiel Adobe RGB, volgens mij wordt vaak aangeraden om sRGB te gebruiken om dat de meest gebruikte kleurprofiel is en vaak het mooist wordt weergegeven op monitoren en foto's.
Edit: Na een poosje naar beide foto's gekeken te hebben lijkt het dat de tweede foto een fractie fletser te zijn...
Edit2: Ik zie dat je foto's opslaat met kleurprofiel Adobe RGB, volgens mij wordt vaak aangeraden om sRGB te gebruiken om dat de meest gebruikte kleurprofiel is en vaak het mooist wordt weergegeven op monitoren en foto's.
-
- Clublid
- Contacteer:
Vergeet niet dat veel uploaders hun eigen beeldcompressie doen als jij iets upload. Vandaar ook mijn vraag. Als je op een ander formaat dan 2048px lange zijde op bijvoorbeeld facebook upload dan gaat hun engine een compressie doen waar je niet blij van wordt. Als je op flickr op groot formaat upload dan worden alle andere formaten op flickr door hun compressie engine gegenereerd. Dat is altijd mindere kwaliteit dan jij daar naartoe stuurt.
En sommige uploaders doen zelfs een compressie als je wel het juiste formaat upload. Elke kb die ze minder hoeven op te slaan is er eentje. Dat maakt bij 1 foto weinig uit, gaat het naar duizenden, miljoenen en miljarden foto's dan tikt dat behoorlijk aan
En sommige uploaders doen zelfs een compressie als je wel het juiste formaat upload. Elke kb die ze minder hoeven op te slaan is er eentje. Dat maakt bij 1 foto weinig uit, gaat het naar duizenden, miljoenen en miljarden foto's dan tikt dat behoorlijk aan

Fin.
-
- Forumlid
Bij foto 2 is ie inderdaad fletser. Deze heeft een resolutie van 1400px.
Ik zal zeker eens proberen om mijn foto's op te slaan met kleurprofiel sRGB. Kijken of dit een verschil opleverd.
Bedankt voor de reacties tot dusver en ga het een en ander proberen!
Ik zal zeker eens proberen om mijn foto's op te slaan met kleurprofiel sRGB. Kijken of dit een verschil opleverd.
Bedankt voor de reacties tot dusver en ga het een en ander proberen!
- mozes
- Forumlid
Sluit een 2e monitor aan, met max 1080P, die heb je voor een paar centen, en het hoeft geen highend of zo te zijn.
je hebt dan een prima indicatie wat een ander te zien krijgt.
je hebt dan een prima indicatie wat een ander te zien krijgt.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *